Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Gotland Ring | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 116 besök idag (12577 totalt) |
Grejen är att det känns otryggt speciellt om man inte har cup chassie och grymma däck och om man även är som jag och är lite feg för att inte riskera något ja då kändes redan 230 som otryggt på nya långa rakan.
Förövrigt har jag med samma bil kört 233 på gamla korta nordslingans raka, hur många andra har kört över 230 på den? (jag tror jag bara sätt 4-5st som klarat det och då bromsar dom först vid utfarten) Och då bromsar jag ändå ca 20 meter innan det vita sträcket innan utfarten som ni ser i bilden. Så för mig blev det att ligga på halvgas på nya rakan och att köra om andra är även det svårt med tanke på hur den är byggd och ojämnheterna som varit. Så rakan känns därför "onödig" när det ändå är svårt att använda den som högfarts raka eller köra om bilar på, så jag blev besviken på den biten men resten av nya banan gillar jag. Så hoppas den är jämnare i höst så jag vågar gasa mera än när jag testade nya banan förra året. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Klassningar och tävlingar kan man nog glömma.
Banan ligger på Gotland det är "jävligt off" för både deltagare och publik, både svårt och dyrt att ta en dagstur till. Supertrevligt på sommaren att stanna ett par dagar, men då också svindyrt. Ska det vara tävlingar behövs också en asfalterad depå som ett minimum. Publikparkering, åskådarplatser, vettig infartsväg. Ska man ha STCC och ta in team med stora trailers så duger inte dagens smala krokiga infart. Jättekul bana för trackdays, bara det finns lite säkerhet när man kör. Skulle man åka av på nya slingan, träffa hoppramperna ut bland träden så blir man väl inte upptäckt förrän man börjar lukta illa. En sammanhängande asfalterad yta att ställa bilar på skulle ha lagts för flera år sedan.... Ett skärmtak hade inte varit tokigt heller. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ändå skönt att höra att rakan är mindre hoppig, förra året var det mest en transportsträcka på halvgas, tillförde absolut 0.
Nya asfalten blir säker lika hal i regn som den gamla om ett par år... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Äsch det gick fint att hålla stumt där! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
+1 Iaf i min bil. Åkte med i kompisens bil som inte hade det vassaste chassit och då vart det otäckt. Bakvagnen hoppade 2-3 dm i sidled. Han är gammal rallyförare så det gick ändå. Men trevligt var det inte. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Vad händer på Gotland ring?.
Här rykten om att finnen är utsparkad och det verkar vara lite allmänt kaos där för tillfället? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
||||
Menar du Marcus? Han har inte jag sätt på många år.. Vad är det för kaos? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Har varit turbulens kring ägarförhållanden och tvist mellan delägare och Alec ett bra tag. Hettade tydligen till lite extra i våras men jag vet inga detaljer. Vad status är nu vet jag inte heller.
I år men betalvägg: https://helagotland.se/bli-prenumera Äldre: https://sverigesradio.se/artikel/dom Utförligare men från 2019: https://helagotland.se/samhalle/gotl _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Var där Pingsthelgen med Corvetteklubben på banträff , då fanns inte Alec där och då lät det som att han var mer eller mindre bannlyst från att komma in på anläggningen samt att det var något surr mellan ägarna , den som höll i det hela var en något kraftigare Finländare samt en son till någon i styrelsen.
_________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Jag var där för några veckor sedan och långrakan kändes inte lika skumpig nu, så den är lite bättre,
men hoppet är ju kvar och några andra var inte rädda för sina bilar då dom verkar ha hållit stumt Så detta skulle ju behöva planas ut, så vi får hoppas att den som driver banan nästa år fixar till detta. Alec var för övrigt på plats och drev körningen som vanligt på söndagen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Är hoppet det som är vid 2:02 i filmen?
Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||
Ja, det är hoppet, men håller man max 145km/h som i filmen så är det lugnt = inget flygande.
Edit: jag brukar rulla i 130-140 över krönet och då lyfts inget hjul, men du känner hur fjädringen fjädrar ut. Denna bild är kanske i 140 över krönet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag fattar inte hur Alec kan skryta om hoppet som en cool feature "Man måste kunna kontrollera Y-Axeln" sas det när jag var där. Det kommer inte dröja länge innan någon skrotar rejält, en sak om det vore som på ringen när vi pratar om ett kontrollerat stepdown, nu är det ju faktiskt en kick med platt landning.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
"it's all fun and games until someone loses an eye!" _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
*Himla gnäll*. Har haft många goa lyft över krönet på Knutan. Även kostat mig ett nyckelben. Är väl bara att släppa av om man inte gillar genomslag? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
100% Jag har tyvärr åkt bilar som är för långsamma för att flyga långt (samt kanske haft lite fel spår?). Men tycker fortfarande det är frivilligt om jag vill hoppa eller inte hoppa, på Ringen bromsar jag oftast men ibland får man bjuda på en bild.... Och de är ju inte så att Gotland Ring inte varnar och informerar/varnar att de går att hoppa osv? Förstår säkerheten och att folk är oroliga, ett bevaknings system hade vart på sin plats. Men ta bort hoppet? Det vet jag inte om jag är redo att tycka ännu iaf. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Så trötta bilar har väl inte du kört med på nya banan? för du kommer väl ändå upp i över 150km/h om du håller stumt ? Hittade film på Tony Johansson här på rejsa i en Seat Leon Cupra -15 400hk som hoppar typ varje varv, så se dels vid 6min samt efter 9 min. Han verkar ligga strax över 150 när han hoppar. https://youtu.be/hlqdNAZhDdg?t=352 https://youtu.be/hlqdNAZhDdg?t=558 Jag ser det mera som ett onödigt hinder för snabba bilar, ungefär som att ställa ut koner på en raka för att begränsa toppfarten för dom snabbaste. Eller som att sätta en mur runt en kurva eller efter en raka så jag och andra som inte vill riskera bilen åker på tok för sakta där för att inte riskera något.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Allmänt banåkaforum Gotland Ring | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 116 besök idag (12577 totalt) |