Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Koppling till duratec 2.0
664 besök totalt
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Tjipp

Är ute efter ett kopplingskitt som tål lite hårdare körning.
Bilen i fråga är en caterham replica med en ford duratec 2.0 med 170 hk.
Körs på bana med r-däck men även gatan.
Det jag lyckats hitta som ser bra ut är från ddesign
men går på runt 9 000:-, tänkte höra om någon här vet något mer och gärna billigare alternativ?

Ett lättare svänghjul skulle heller inte vara fel när man ändå är i farten.

Mvh

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Vad har du för växellåda? Diameter på kopplingen?

Eftersom Duratec i Ford bara sitter tvärmonterad använder man massa olika lådor och det styr lite vilken koppling som använts så att leta koppling till "motorn" kan bli fel.

Många engelska byggen kör till exempel med typ 9-låda och då är det ofta en vanlig Pinto-koppling man använder. Men det finns andra lösningar också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5705



Vad kör du med för växellåda?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Det ska vara en type 9 låda.
Är de en koppling till pinto jag ska ha då alltså?
Kollade pappren och där står det stt koppling tillhör sierra 2.0 1987..
Urtrampningslager från saab 900, kan detta stämma?🤔
Lamellerna är 22 cm

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5705



Då är det ju byggt om till hydraulisk koppling och då är Saab ett vanligt alternativ thumbs up

Det kanske går att byta till nån kralligare tryckplatta än den som sitter där.
Sen finns det ju lite att hämta om man mäter upp tryckplattan och skimmsar in den.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Om det är angivet att det är Sierra 1987 så är det koppling för Pinto, ja.

Förutsatt att inte nån pillat med annan tryckplatta (till exempel Duratec svänghjul och tryckplatta med Pinto lamell) så är det ju då rätt enkelt.

That said, jag har kört standard Pinto koppling i en bil på runt 1250 kg och turbomatad Pinto, den började inte slira förrän över typ 200 hk och kanske 250 Nm. Så en sug-Duratec i Sevenbil borde kunna klara sig bra...

Burtonpower har både kompletta kit och lameller som tål lite mer. Denna till exempel;
https://www.burtonpower.com/clutch-plate-competition-1-x23-215mm-cp535 . . . .

Även den Exedy DDesign har ska funka;
https://www.ddesign.nu/product/ford-ohc-pinto-steg-2-sport-kopplingski . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Ok, ja de är väl bara att packa upp försiktigt och jämföra så de ser ut att passa, annars skicka tillbaka. (Fördel med butik i sverige då)
Den var ju mycke billigare än för mondeo..
Står dock att lamellen är 215 mm, jag mätte upp till 220 men tror du det funkar ändå?
Står inte hur många splines..

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Pinto har 215 mm medan Duratec har/finns med 220 mm lamell/tryckplatta så har du delarna löst är det kanske läge att kolla artikelnummer - främst vilken tryckplatta du har.

Att köra 215 mm tryckplatta istället för 220 mm går säkert bra MEN om du har Duratec tryckplatta passar inte Pinto tryckplatta såvitt jag vet i alla fall.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5705



Lamellen till höger fick jag med på köpet när jag köpte
en begagnad rally växellåda typ9.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Oj va rörigt de blir detta..😄 tacksam för eran hjälp!
På tryckplattan står det sachs typ MF 210/220
På lamellerna står det Topran 300 011.

Det är 23 splines, samma som till pinto tror jag?
Men hur många splines det är till mondeo vet jag ej..

Summa sumarum, kan ja testa att beställa detta tror ni o se om de funkar?
https://www.ddesign.nu/product/ford-ohc-pinto-steg-2-sport-kopplingski . . . .

Sen så verkar lättate svänghjul väldigt dyra, så skippar nog det.
Kan man avgöra om den behöver bearbetas eller ej utifrån denna bild?

[/img]

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Det är ju växellådan som har splinesen, alltså är det den som spelar roll för lamellen, inte motorn.

Jag tycker det verkar som du har Pinto lamell och Focus tryckplatta. Bultmönstret känns fel för Pinto tryckplatta (styrpinnen ser ut att vara centrerad mellan två bulthål, det är den inte på Pinto) och googlar jag artikelnumret så får jag träffar på Focus.

Alltså skulle jag inte rekommendera att du köper ett kit.

Hellre då bara en lite tåligare Pintolamell och en ny tryckplatta.

Svänghjulet ser OK ut om än lite blånerat.

Men om den slirat på kopplingen kan det vara värt att titta på att provtrycka tryckplattan så du vet om den ger rätt inspänningstryck. Har du otur är den gjord för en annan tjocklek på lamell och då kommer inte funka så bra.

https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

Bra guide om det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Förslag med länk till lamell samt tryckplatta?

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Denna lamell till exempel:
https://www.burtonpower.com/clutch-plate-competition-1-x23-215mm-cp535 . . . .

(extremt körbar men tål mer värme än original)

Tryckplattan är lurigare eftersom den verkar ha suttit i till exempel Focus och Mondeo 1.6 (och Volvo C30, S40 och V50 med 1.6-litersmotor) och jag är inte lika säker på utbytbarhet.

Denna kan passa:
https://www.burtonpower.com/helix-race-clutch-cover-ford-fiesta-st150- . . . .

Men jag skulle annars inte tveka en standard, ny tryckplatta. Sachs 3082 000 542 till exempel.

https://www.trodo.se/tryckplatta-sachs-3082-000-542

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Vet du en lamell på en svensk hemsida kanske, vore bra om grejerna inte passar.. sen beställer jag och hoppas👍

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Lamellen passar, det är den "enkla" biten :-)

KH Motorsport säljer väl AP fortfarande och tar säkert hem om du vill ha.

Du skulle också kunna välja en fjädrad 6-puckad sinter men det känns overkill för din applikation;
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ford-23-splines-215mm-fjadrande-6 . . . .

Dock blir shimsning och provtryckning av tryckplatta viktigare med den lamellen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Det var inget de hade inne, och inget liknande hade de heller..
Fler förslag?😄

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Uppdatering;

köpte denna tryckplatta
https://www.trodo.se/tryckplatta-sachs-3082-000-542

Samt denna lamell
https://www.burtonpower.com/clutch-plate-competition-1-x23-215mm-cp535 . . . .

Tog i motorn, bara för att ta ur den igen och konstatera att den nya tryckplattan ej fungerar då tryckfjädrarna inte är samma.
Så monterade tillbaka den gamla tryckplattan och i med motorn igen.

Verkade fungera då vi testade kopplingen genom att snurra vevaxeln.
Men när allt var klart och vi startade motorn så går det ej att få i växel.
(Motorn gick även dåligt med högt varvtal på tomgång, varför vet jag ej men det är väl ett annat problem)

Så frågan är varför, antatligen så funkar de inte med den lamellen ändå trots att den passade..
Kan ju va urtrampningslagret som hamnat fel kanske (funkar ju dock när inte motorn är i) men ser om ja kan få tag på en liten sån kamera på sladd så kan man ju ta ur startmotorn och kika in me den.

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5705



limmet89 skrev:
Så monterade tillbaka den gamla tryckplattan och i med motorn igen.

Verkade fungera då vi testade kopplingen genom att snurra vevaxeln.
Men när allt var klart och vi startade motorn så går det ej att få i växel.

Så frågan är varför, antatligen så funkar de inte med den lamellen ändå trots att den passade..

Hur mycket skiljer det i tjocklek mellan lamellerna?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Minns ej, mäter detta om ja tvingas ta ut allt igen, men ska prova ett par saker när ja får tid först

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5792



Kan du ta lite foton på tryckplattorna så kanske det går att se vad som skiljer?

Är lamellen vänd åt rätt håll?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 68



Hej!
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem men lite input

Jag hade samma utmaning i vintras med min Westfield (även den en seven kopia) dock med SAAB motor och BMW växellåda.

I mitt fall blev det en lösning med SAAB svänghjul, tryckplatta och utrampningscylinder samt en lamell från BMW.
Jag tog hjälp av DLI-teknik (https://www.dli-teknik.se/) som hjälpte mig med hur jag skulle mäta och sedermera tog fram rätt delar (David är grym).

Är du dessutom sugen på lättare svänghjul är det helt rätt företag!

Har lite cad ritningar som jag gjort för inmätning, dra ett PM om det är nått du behöver.

MVH

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Skruva banåkabil
Koppling till duratec 2.0
664 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande