Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Koppling till duratec 2.0 | 664 besök totalt |
Tjipp
Är ute efter ett kopplingskitt som tål lite hårdare körning. Bilen i fråga är en caterham replica med en ford duratec 2.0 med 170 hk. Körs på bana med r-däck men även gatan. Det jag lyckats hitta som ser bra ut är från ddesign men går på runt 9 000:-, tänkte höra om någon här vet något mer och gärna billigare alternativ? Ett lättare svänghjul skulle heller inte vara fel när man ändå är i farten. Mvh _________________ Jimmy Liimatta |
||
Vad har du för växellåda? Diameter på kopplingen?
Eftersom Duratec i Ford bara sitter tvärmonterad använder man massa olika lådor och det styr lite vilken koppling som använts så att leta koppling till "motorn" kan bli fel. Många engelska byggen kör till exempel med typ 9-låda och då är det ofta en vanlig Pinto-koppling man använder. Men det finns andra lösningar också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det ska vara en type 9 låda.
Är de en koppling till pinto jag ska ha då alltså? Kollade pappren och där står det stt koppling tillhör sierra 2.0 1987.. Urtrampningslager från saab 900, kan detta stämma?🤔 Lamellerna är 22 cm _________________ Jimmy Liimatta |
||
Då är det ju byggt om till hydraulisk koppling och då är Saab ett vanligt alternativ
Det kanske går att byta till nån kralligare tryckplatta än den som sitter där. Sen finns det ju lite att hämta om man mäter upp tryckplattan och skimmsar in den. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Om det är angivet att det är Sierra 1987 så är det koppling för Pinto, ja.
Förutsatt att inte nån pillat med annan tryckplatta (till exempel Duratec svänghjul och tryckplatta med Pinto lamell) så är det ju då rätt enkelt. That said, jag har kört standard Pinto koppling i en bil på runt 1250 kg och turbomatad Pinto, den började inte slira förrän över typ 200 hk och kanske 250 Nm. Så en sug-Duratec i Sevenbil borde kunna klara sig bra... Burtonpower har både kompletta kit och lameller som tål lite mer. Denna till exempel; https://www.burtonpower.com/clutch-p Även den Exedy DDesign har ska funka; https://www.ddesign.nu/product/ford- Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ok, ja de är väl bara att packa upp försiktigt och jämföra så de ser ut att passa, annars skicka tillbaka. (Fördel med butik i sverige då)
Den var ju mycke billigare än för mondeo.. Står dock att lamellen är 215 mm, jag mätte upp till 220 men tror du det funkar ändå? Står inte hur många splines.. _________________ Jimmy Liimatta |
||
Pinto har 215 mm medan Duratec har/finns med 220 mm lamell/tryckplatta så har du delarna löst är det kanske läge att kolla artikelnummer - främst vilken tryckplatta du har.
Att köra 215 mm tryckplatta istället för 220 mm går säkert bra MEN om du har Duratec tryckplatta passar inte Pinto tryckplatta såvitt jag vet i alla fall. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Oj va rörigt de blir detta..😄 tacksam för eran hjälp!
På tryckplattan står det sachs typ MF 210/220 På lamellerna står det Topran 300 011. Det är 23 splines, samma som till pinto tror jag? Men hur många splines det är till mondeo vet jag ej.. Summa sumarum, kan ja testa att beställa detta tror ni o se om de funkar? https://www.ddesign.nu/product/ford- Sen så verkar lättate svänghjul väldigt dyra, så skippar nog det. Kan man avgöra om den behöver bearbetas eller ej utifrån denna bild? [/img] _________________ Jimmy Liimatta |
||
Det är ju växellådan som har splinesen, alltså är det den som spelar roll för lamellen, inte motorn.
Jag tycker det verkar som du har Pinto lamell och Focus tryckplatta. Bultmönstret känns fel för Pinto tryckplatta (styrpinnen ser ut att vara centrerad mellan två bulthål, det är den inte på Pinto) och googlar jag artikelnumret så får jag träffar på Focus. Alltså skulle jag inte rekommendera att du köper ett kit. Hellre då bara en lite tåligare Pintolamell och en ny tryckplatta. Svänghjulet ser OK ut om än lite blånerat. Men om den slirat på kopplingen kan det vara värt att titta på att provtrycka tryckplattan så du vet om den ger rätt inspänningstryck. Har du otur är den gjord för en annan tjocklek på lamell och då kommer inte funka så bra. https://forum.savarturbo.se/viewtopi Bra guide om det. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Denna lamell till exempel:
https://www.burtonpower.com/clutch-p (extremt körbar men tål mer värme än original) Tryckplattan är lurigare eftersom den verkar ha suttit i till exempel Focus och Mondeo 1.6 (och Volvo C30, S40 och V50 med 1.6-litersmotor) och jag är inte lika säker på utbytbarhet. Denna kan passa: https://www.burtonpower.com/helix-ra Men jag skulle annars inte tveka en standard, ny tryckplatta. Sachs 3082 000 542 till exempel. https://www.trodo.se/tryckplatta-sac Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Lamellen passar, det är den "enkla" biten :-)
KH Motorsport säljer väl AP fortfarande och tar säkert hem om du vill ha. Du skulle också kunna välja en fjädrad 6-puckad sinter men det känns overkill för din applikation; https://shop.klracing.se/sv/artiklar Dock blir shimsning och provtryckning av tryckplatta viktigare med den lamellen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Uppdatering;
köpte denna tryckplatta https://www.trodo.se/tryckplatta-sac Samt denna lamell https://www.burtonpower.com/clutch-p Tog i motorn, bara för att ta ur den igen och konstatera att den nya tryckplattan ej fungerar då tryckfjädrarna inte är samma. Så monterade tillbaka den gamla tryckplattan och i med motorn igen. Verkade fungera då vi testade kopplingen genom att snurra vevaxeln. Men när allt var klart och vi startade motorn så går det ej att få i växel. (Motorn gick även dåligt med högt varvtal på tomgång, varför vet jag ej men det är väl ett annat problem) Så frågan är varför, antatligen så funkar de inte med den lamellen ändå trots att den passade.. Kan ju va urtrampningslagret som hamnat fel kanske (funkar ju dock när inte motorn är i) men ser om ja kan få tag på en liten sån kamera på sladd så kan man ju ta ur startmotorn och kika in me den. _________________ Jimmy Liimatta |
||
Hur mycket skiljer det i tjocklek mellan lamellerna? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Kan du ta lite foton på tryckplattorna så kanske det går att se vad som skiljer?
Är lamellen vänd åt rätt håll? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej!
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem men lite input Jag hade samma utmaning i vintras med min Westfield (även den en seven kopia) dock med SAAB motor och BMW växellåda. I mitt fall blev det en lösning med SAAB svänghjul, tryckplatta och utrampningscylinder samt en lamell från BMW. Jag tog hjälp av DLI-teknik (https://www.dli-teknik.se/) som hjälpte mig med hur jag skulle mäta och sedermera tog fram rätt delar (David är grym). Är du dessutom sugen på lättare svänghjul är det helt rätt företag! Har lite cad ritningar som jag gjort för inmätning, dra ett PM om det är nått du behöver. MVH _________________ Tobias Flemgå'rd |
||
Skruva banåkabil Koppling till duratec 2.0 | 664 besök totalt |