Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Lastsäkring av fordonstransport | << 1, 2 68 besök senaste veckan (52265 totalt) |
Om man vill ha enklast möjliga lasso så funkar den här typen kanonbra - så länge den har lite däck att bita i. Så här ser det ut om man drar den genom en fälg, men som beskrivits tidigare i tråden är detta inte ett sätt som ger lika bra drag rakt ner. Något som man kan reflektera över är att man kan få bra lastsäkring med flera band även om inget av dem sitter på absolut bästa sätt. Här på rejsa.nu är vi ju duktiga på att vilja triangulera allt möjligt och man kan bli lika sjuk av detta. När jag spänner fast bilar brukar jag ta två band om jag är lat, ett hjul fram och ett bak då varje band har 2-tons märkning. Normalt sätt använder jag ett tredje band för att undvika att bilen flyttar sig på flaket om ett band släpper. Är det en bil som jag är lite extra rädd om (eller tveksam om den sitter ihop) kan det bli ett fjärde. Om det skulle visa sig att de inte sitter perfekt så är det mest troligt så att ett enda spännband skulle kunna lyfta hela bilen och släpet. _________________ Anders Hansson |
||||||
Ska tillägga att jag tappat ett band en gång, och märkte det genom att bilen var på väg att kasa över kanten med ett bakhjul, som tur var såg jag det i backspegeln. Det var sista gången jag chansade med ett spännband som hade börjat fnasa sig.
_________________ Anders Hansson |
||||||
Hej, ska lasta en bil för första gången.
Är det OK att spänna så här. köpte spännband på Biltema och dom har ingen ring eller extra stump med eller i deras sortiment vad jag kunde hitta. Sen så tänkte jag beställa sådana mellan stroppar inför nästa gång. Är det någon som vet vad det "officiella" namnet är på dom? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Tidigare var det big no-no att spänna på annat sätt än vinkelrätt neråt med fastsatta klossar.
Men rekommendationerna om vad som är okej ändrar sig ju hela tiden... Så här står det i färskt BE-utbildningsmaterial angående surrning av fordon: |
||||||
|
||||||
Funkar kanonbra, har kört rätt många mig med den typen och det är bara när däcken saknar luft det släppt lite men det är ju mer än ett hjul som håller bilen på flaket. _________________ Anders Hansson |
||||||
Det är ju detta sätt som komersiella biltransporter verkar spänna oftast. Bara det finns bra hål i släpet så går det väldigt snabbt att spänna fast (men 50mm varianten kan vara lite bänglig). Men om man saknar bra hål runt hjulen (kanske bara ringar på fåtal ställen) så blir det att spänna på annat sätt. Att bara fästa i plyfan är ju ingen bra idé |
||||||
Guardia Civil i Spanien gav tummen upp iaf _________________ Anders Hansson |
||||||
Tack allihop, jag tolkar det som att det går bra att surra så, men det blev ändrade planer
så ska beställa sådana stroppar. Men behöver spacera bilen 10-20mm på framhjulen vilket inte växel eller parkeringsbroms aktiveras på. Finns det några lämpliga friktionsmattor eller är det durkplåt aom gäller? Antar att en impregnerad planka inte är det bästa. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Dessa finns ju med, en klassiker som funkar om man har 4st.
Förut fanns en med högre brottstyrka förut, tror de var 60mm https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/hjulsurrning-388613/ _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Men de kanske har logistikproblem som alla andra. Ett större urval, men som vanligt, vad kan man få tag på https://www.gardsman.se/slapvagnar/r |
||||||
Att hitta för att stoppa släpet går, men för att stoppa det som står på släpet är det värre. Färdig med skruvhål för fastsättning t ex. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Finns mängder av bra varianter av sånt på tyska Ebay, ett helt annat utbud där än i Sverige. Både i pris, tillgång och kostnad för frakt _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
"Räddningen" är att det är under 1200kg och att det är kapell, så ingen ser... Smidigt men inte korrekt är ju att bulta fast två "vinkeljärn" med vinkeln uppåt på hjul så det blir tydliga platser för hjulen, och kombinerar man det med helspänning i däcksytan som ovan bild så kan jag inte se nåt fel (tex fästen för krokarna i "vinkeljärnen", om de kan bultas bra i släpets ram). Och tyska marknaden har mycket mer grejer tillgängligt. |
||||||
Sparade trådar/FAQ Lastsäkring av fordonstransport | << 1, 2 68 besök senaste veckan (52265 totalt) |