Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> Vita bilar är snabbast! | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 108, 109, 110 >> 21 besök idag (658460 totalt) |
Kul!. Jorå, det är hyffsat stekigt. Jag var där och drack öl både fredag och lördag på Visfestivalen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Ja, den där helgen blev inte riktigt som jag hoppades på.
Det blev ett jefla ryt i motorn med nya snurran. 691hk på naven, men med längre register och plan och fin kurva. Det låter helt annorlunda. Riktigt ballt ljud blev det. Jag körde hela testdagen på lilla mappen. Grundtryck på 1bar. ca 500hk tror jag. På första tävlingsdagen vred jag på till läge 2. 1,4 bar. Runt 580. Den skjuter på friskt i alla fall. På Q1 sätter jag ett attackvarv där jag tar i 80% i alla fall. på slutet börjar varningslampan blinka. Jag håller i genom sista sväng eftersom det är tävling. Sen lugnar jag ner mig. Jag har hört skillnaden på motorljud redan. Det är lagren som fått stryk. Jag har inte racelager på vevstakarna. Jag fick hem fel ACL lager i sommras vid renoveringen, så jag fick stoppa i vanliga Glyco lager som jag hade på hyllan. Dessa verkar ha gett sig nu. Jag fick lite dåligt oljetryck i kurvorna trots accusump och överfylld olja. Ingen ko på isen, men det låter lite. Så nu ska skiten isär igen och inspekteras. Sen ska den ihop med nya ACL lager. Jag ska även stänga decket på blocket så det klarar lite mer tryck. Vi upptäckte ju i sommras att cylindrarna var 1 tia ovala längst upp. Den planen är redan klar. Nu är ju säsongen slut och jag kan i lugn och ro förstärka upp maskinen. Det får dessutom bli en torrsump i vinter. Jag orkar inte hålla på med massa hitte-på lösningar som ändå inte funkar. På bana åker man torrsump, så enkelt är det. Jag har ju haft det på både RB26an och M48.50 motorn. Nu blir det på N54 också. Det bliev ändå 1:10.599 Inte ett nytt pb, men jag tror det är den bästa jag kört med transponder. Minns inte riktigt hur det var förra året. Jag satte en 1:09.3 men tror det var i dashen bara. Helt ok tid och det hade nog blivit riktigt bra om jag fått fortsätta hela helgen, men jag var lite smart och slutade innan det blev ett ras. Film på detta varv kommer. Man hör också tydligt i filmen att lagren ger sig. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Är det inte lite oroande att du har lärt dig att kunna höra exakt att några vevlager börjar ge sig?
Själv är jag något av en fegis och har missat lagerljud helt och hållet. Imponerande kämpat och en grymt läcker bil. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Mja, efter några ras vet man hur det låter. Jag lärde mig redan i 20års åldern Tack. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Man hör morret ganska tidigt :-( Tråkigt Henke Men du kommer ju igen _________________ Fredrik Wiell |
||||||
Jorå jag bygger torrsump i vinter. Färsten och rörklammer finns ju kvar sen tidigare motorer. Jag kollade filmen lite mer noga igår. Originalet har betydligt skarpare kvalite än youtube. Man ser ju oljetrycksmätaren skarpt där. Det värsta stället jag hittat är 1,0bar oljetryck i en kurva. Letade upp det stället i loggen. Där har jag 34% throttle och MAP på 67. Så det börjar lägga lite tryck på lagren. När jag ko mit upp i 100kpa MAP och 71% spjäll...då har jag 1.2 bar. Felet uppstår endast i vänsterkurvor. Det är ju ändå rätt så rimligtnär motorn lutar åt höger. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Får man fråga vad den röda led-listen har för funktion? Vad varnar den för? Sett den i flera videos där den verkar flimra till lite då och då, Accsump aktivering? Tråkigt med ras, igen! Men ja som du säger när det börjar gå fort i kurvorna är det svårt att ha kvar oljan vid pickupen
_________________ Viktor Andersson |
||||||
Jag har sagt det förut... och säger det igen. Problemet du har, är att tråget är tomt vid dessa tillfällen. Det beror alltså inte på, som många tror, att oljan skvimpar i tråget. Det är återrinningen som uteblir. Men det har du säkert koll på..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Viktor Andersson |
||||||
Nu blev det nått konstigt här i min citering.. Ber om ursäkt
Aja svaret på Butterfly skulle vara: Det är väldigt troligt! Vi hade samma problem på våra krosskartar (gsxr 750cc). flyttade all olja från tråg till topp, vissa monterade grova externa oljereturer från toppen, andra som jag överfyllde med 2l extra motorolja. Men som sagt, torrsump så är alla problem lösta _________________ Viktor Andersson |
||||||
Jodå. Jag har koll på det. Gjorde ett försök med våtsump, men... det funkade inte. Har börjat rita på ett tråg nu. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Nu är mina nya bakskivor klara.
Eftersom jag kör DCT har jag ingen motorbroms/växel när motorn är avstängd. Så jag behöver oem parkeringsbroms. Jag mätte lite och ritade upp ett nytt bellhouse. På en en rotor från Alcon och vips har jag stöddiga bromsar, men p-broms kvsr. Vi säljer dom via M&M Motorsport om någon vill ha. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Helt enig här. Därför det uppdagas i vänsterkurvor, högerkurvorna ser till att du har lite återrinning. Sen ang lager, jag har aldrig använt nåt annat än glyco och har aldrig haft problem med att dem går i förtid sålänge smöjgningen är rätt. Spara pengarna på ACL lagrena, det kommer funka med torrsump. Se till att du kan få 2 sugsteg på lämpligt ställe i toppen om möjligt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jaha... ny motor igen.
En S55 från M4. Det kändes rätt liksom. Denna motor har ett oljesystem som är mer anpassat för bana. Ett dubbelpump system som BMW lovar ska klara 1,2G lateralt konstant. Det känns som ett bättre alternativ än N54. Jag tappade ju oljetryck med över 1G i vänsterkurvor. Skulle bygga torrsump, men eftersom veven hade fått stryk så lackade jag ur och bytte motor istället. Denna dök upp till rätt pris, så det var bara att köpa. Den kommer från en M4 av första generation. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Vad blir målet med nya motorn? Mer effekt än den du har eller siktar du på mer tillförlitlig effekt?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Mer effekt behöver jag inte. Bättre anpassad motor för bankörning = mer tillförlitlig. Sen är det ju lite coolt också. Men huvud skälet är att det ska hålla. Mer byta olja och mindre plocka isär hela motorn. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Låter som en bra plan, tillförlitlighet är underskattat. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Ja, lägga varv är det bästa som finns! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> Vita bilar är snabbast! | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 108, 109, 110 >> 21 besök idag (658460 totalt) |