Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 149, 150, 151 >> 62 besök senaste veckan (554688 totalt) |
Nu e jag veeeeldigt offtopic här . Knotan , säg ifrån Reläställverk anno 1963 norsk järnväg ❤️ _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Kul att sånt funkar fortfarande ändå! Fick i helgen höra att merparten av loken (SJ's svarta och Green Cargos gröna, dvs de mesta som inte är X2000) är byggda slutet 60/början 70 med. Dom fungerar ju också bra fortfarande.
Samtidigt blir det lättare att förstå att det kan vara strul om de mesta är uppåt 50 år gammalt och till viss del slitet där efter _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
||||||
Nä förvisso, men hur många procent av de 50 år gamla bilar vi har kvar rullar fortfarande som bruksbilar och betar av 3+ mil om dagen utan större konstigheter? Tågen är ändå 95+% _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Vi underhåller mycket så även om systemen är gamla så är Mycket nytt . Lite som å renovera gammal bil 🙂 men det är slitet det ska man inte sticka under stol med . Men det e kul å se alla lösningar å sådär . T.ex fördröjt frånslag på ett relä . Då har man hängt en kodensator å ett motstånd (rc-krets) paralellt . Och tidsbegränsat tillslag på ett relä löses genom att styrströmmen till relä går genom en konding , den leder ström och drar relät och när den blivit mättat så slutar den å leda å relät faller . Inte helt självklarar tankegångar i början av 60-talet tänker jag . Men det blir fräschare å fräschare 🙂 nä nu ska jag sluta vara offtopic 🙂back formula 1 car _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Mycket intressanta inlägg för en nörd
Vidare här då nästan 2 veckor senare, så har jag iallafall slutligen fått ihop växlingen. Slutade med att jag ändå beställde en 30mm växelcylinder. Den fanns ju inte att hitta som rund modell med rätt slaglängd och smal kolvstång. Så fick ta en för lång som jag kortade 20mm och sen svarvade ny kolv/kolvstång till för att den ska passa. Ventilen som jag slutligen lyckades trockla in med ett vettigt fäste ( i växellådans urtag för startmotor) är en std industri monostabil 5/3 ventil för 12vdc, för att få upp flödet till det jag vill ha så fick det bli en 1/4" som jag matar från tank med An8, sen via 1/8" banjo ut till cylindern via 8mm slang. Det visade sig helt omöjligt att få in an6 med nipplar så det sitter på ett bra sätt, Så har byggt fäste, och skaffat tunnväggiga mässingsvinklar för slangstolpe. Passat in delarna med gummislang så nu när jag vet hur och vart vinklarna blir, så ska jag beställa formad silikonslang istället och be hydroscand pressa nipplarna. För att gör allt lagom komplicerat _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Nu behöver jag lite riktig expertishjälp alternativt någon med hyfsat kvalificerade killgissningar, om nu någon inte sitter på en bra lathund eller kan räkna fram det.
Plåten som sitter mellan motor och monocoque, har ritats upp och ska nu vattenskäras. Prototyp 1var ju handskuren/borrad, nu har jag fått ett första test skuret i 6mm plast för att testa och korrigera ritningen.. Den tidigare var 8mm plåt i 235JR kvalitet. Den har lite för mycket böjning. När man höjer bilen på mitten och sänker ned den på hjulen igen. Så kan man se att plåten bågnar lite. Den nya är tänkt att skäras i 6082/T6. Och sedan fräsas ur lite likt ett fackverk. Det kommer även kompletteras lite med ett par till fästpunkter för att minska de böjande krafterna på plåten. Men säg att jag skulle vilja ha något liknande eller lite mer "styvhet" I t6 mot 8mm tjock 235 stålplåt) Hur mycket behöver jag gå upp i tjocklek. Det som finns är 12mm eller 15mm, ( där 15 antagligen blir en hel del dyrare) Jag själv gissar på att 12mm borde fungera i kombination med ett par fler infästningar ?!! _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Spontant skulle jag säga att fackverksmönstret inte försämrar vridstyvheten i vridning längs bilen (typ krängning) däremot är jag nog benägen att säga att den försämrar den i böjning längs bilen (typ fjädring över gupp).
Någon form av sandwich variant hade nog förstärkt styvheten i den ledden men en sån konstruktion är ju inte så lätt att få till :/ Är det pinnbultarna som sticker ut som är infästningarna i mono'n? Vilket område flexar det i? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Ja,en sandwich skulle ju iofs inte vara omöjlig. Två skivor urfrästa spegelvända sedan limmar plus stift och skruva ihop dem. Inget större projekt igentligen. Eller en tjockare urfräst och en tunnare som lock.
Kanske 6+6mm urfrästa spegelvänt. Eller en 10mm urfräst plus en 3mm som lock kanske?? Men då syns ju iofs inte urfräsningfen vilket är lite trist Ja det är 17 hål med genomgående pinnbult plus mutter. 5 horisontella på baksidan av monocoque, 12 st horisontella på motorn. Plus ett gäng skruv som sitter gängat uppåt i en liggande platta, underifrån , (ingjuten aluminiumkonstruktion i golvet på monocoque) Den ska även gängas uppåt mot oljetråg samt gängat in i adapterplåten (för att låsa ihop) Jag kan inte säga vart det böjer sig , men man ser att julen "bågnar"någon/några milimeter , det är sannolikt bara några tiondelar som plåten bågnar, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Ta två st 15mm och fräs fackverk i dem, inte limma ihop dem, bulta!
Känns som det här området kommer flexa vad du än gör. Det är också rekommenderat sprida ut lastpunkterna på motorn, då motorn inte är avsedd att vara bärande konstruktion(?) Kanske med fina stag likt detta: Men då från överkant plåt till bakkant motor och underkant plåt mot bakkant motor. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
+1 Det där är fina grejjer. Anväds ju lite här och där. Det kan nog styva up rätt mycket till liten viktkostnad. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Problemet med det där är inte vikten utan att det saknas plats. "Oljetråget" ligger ca 30mm från marken så det är svårt att få plats med snedsteg där (därav en skruvad platta som jag skrev i tidigare inlägget dem tar den dragande kraften vid infjädring)
Den övre infästningar på motorn är redan nu flyttade ca 100mm högre upp än original, vilket är max, för över det är ju motorkåpan och luftintaget. Däremot så har jag tittat och analyserat lite ku idag, och böjningen på plåten sker främst i överkant av plåten strax obävanför mitten och uppåt,samt närmast mitten av plåten i höger/vänster ledd. Så jag kommer bygga in två fästen till just där. Det finns.möjlighet att borra genomgående hål där och limma + skruva förstärkningsplattor på insidan av monocoquen i tankens utrymme. Då borde jag bli av med det allra mesta av flexet. Lasten på motorn är utdelat på 12 stycken pinnbultar, å dem sitter då både i oljetråg, vevöverfall, motorblock ,frontköpan samt 2 på varje topplock. Alla dessa delarna av motorn sitter ihop med lim och pinbult. Så jag är inte orolig att motorn kan flexa, det är en stöddig bit (klump) med alu _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Det är ju det jag hade innan,som jag nu håller på att bygga bort för att få det på samma vis (och samma längd) som orginal _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Dem borde ha gått av när jag satte den i räcket i typ 100 km/h om dem var känsliga. ,och ja jag har inspekterat samtliga ytterst noggrant efter dess.
Men av densamma anledningen som du nämner så har jag genomborrat och satt bricka/låsmutter på insidan av motorn på dem där det är möjligt. Sen är det inte riktigt "vårtor" gjutna "utanpå" som den hänger i heller de flesta av dem är djupgående gängade hål med passning in i blocket (typ 10mm fräst styrning plus 25-35mm gängade sitter i). Vet inte riktigt vad dem hålen är tänkta till original men rejäla infästningar är det ialafall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Var ute en sväng å tog kort på reservmotorn.
Ser inte ut att ha suttit något i dessa hål. Och inre ser jag något i manualen heller, skulle kunna gissa att det har suttit någon typ av jigg i dessa vid fräsning av blocket? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 149, 150, 151 >> 62 besök senaste veckan (554688 totalt) |