Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1578 besök totalt |
Har byggt om lite i framvagnen för att kunna sänka bilen ytterligare utan att få camberloss by bump/roll.
Dock skulle jag vara hjälpt av att veta hur mycket bilen kränger för att gå vidare. Lite siffror.. Hjulkonstant spiralfjäder fram: 77,8 N/mm Hjulkonstant spiralfjäder bak: 47,5 N/mm Hjulkonstant kränghämmare fram: 17,3 N/mm Hjulkonstant kränghämmare bak: 6,3 N/mm Fjädrad vikt: 900 kg inkl förare Höjd RC ca 80 mm över marken fram och bak Höjd Cg vet jag inte! Känns som 450 mm är ett vettigt antagande på en racebil baserad på en standardkaross, eller? Tacksam för feedback här! Spårvidd är 1380 mm Räknar med max 1,1 G. Också ett antagande. Vettigt? Sen har jag kört fast.. Borde gå att räkna ut krängningen med hjälp av ovanstående siffror, eller? Tacksam för hjälp att komma vidare!! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
Du kan räkna själv, bara att stoppa insiffrorn, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Modellen kommer stämma huvsatt tror jag, men det finns bara gatdäck så max g kommer hamna på ca ca ca ca ca 0,94 och kräningen CA CA CA 1,35grd. Med R-gäck ca ca ca 1,05g och kräning på 1,5grd Antog 195 ostar runt om. ofjädrad vikt 25kg/hörn 52/48 (fram/bak) Axelavståndet befövs inte igentligen pga att rc är lika bak och fram. men det befövs för att kunna ta reda på tex infjädringen vid broms och ax. Exelfien funkar fuvsat om rc fram och bak har små skilnader _________________ Johan Sjölinder |
Tack fuling!
![]() Har petat in alla värden nu, och kalkylen säger att bilen skall kränga 1,4 grader. Undrar dock vid vilket antal G? Hittar inget om det och har inte petat in ett värde för det heller, eller är det 1,4 grader/G? I så fall ligger den på ca 1,5 grader vid drygt 1G precis som du skrev! ![]() Vid ett snabbt överslag så kan (och bör!) jag sänka bilen minst 30 mm till nu! ![]() Nu återstår bara problemet att fjädersätena kommer så långt ner på fjäderbenet att jag måste spaca ut hjulen 12-15 mm för att det skall gå fritt mot fälgen. Nåväl, lite spårvidd kan väl aldrig skada.. ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
citat:
Hittar inget om det och har inte petat in ett värde för det heller, eller är det 1,4 grader/G? Hmm du hitta krängningen på blad "Data1" eller "Data2", titta i cell "o7" eller cell "o14" eller Bald "Diagr. g-my" där har du kurvor för fram och bakaxel grepp vid en vis sidoaxelartion. Bli inte förskräkt att framändan har sämre grepp än bakänad pga att ett del av överskottet bak går åt till driving av skrotet framåt. citat: Styrradien blir ändå mindre än på din kärra.. På en RWD är det inte lika känsligt som på en grävling. Du har inte lust att delge mig rästen av siffrorne/värdena jag saknade??? Jag är nyfiken. Vore även hämst intreserad av de gamla värden också. Sen om jag får de så kommer jag med lite mer kompleterande frågor. _________________ Johan Sjölinder |
OK, då är jag med. Stirrade mig blind på databladet jag räknade i...
![]() Siffror: Viktfördelningen vet jag inte exakt, men räknade med 52/48 vilket ligger nära sanningen. ofjädrat/hjul 30 kg runtom. 205 R-däck runt om. RWD.. ![]() Axelavstånd 2500 (Vet inte om detta stämmer 100% men har räknat med detta värde.) Vilka "gamla" siffror syftar du på? plockar gärna fram dem till dig!! ![]() Gissar på att styrradien hamnar på ca 35-40 mm. Har inte kollat exakt, men det borde landa där någonstans vilket känns helt OK på en RWD. _________________ Rikard Ahlin |
citat:
Viktfördelningen vet jag inte exakt, men räknade med 52/48 vilket ligger nära sanningen. ofjädrat/hjul 30 kg runtom. 205 R-däck runt om. RWD.. Axelavstånd 2500 (Vet inte om detta stämmer 100% men har räknat med detta värde.) Hmm jag börjar nog bli riktig skadad ![]() jag gissade 52/48 195 R-däck axelavsdånd tog jag mitt 2498 En koll, bilen väger tot 1020. 900kg fjädrat allså 30kr per hjul ofjädrat. stämmer??? Kommer du sänka bilen 30mm till med åvanstående siffror??? citat: Vilka "gamla" siffror syftar du på? plockar gärna fram dem till dig! typ detta, här fanns det mästa, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Samma däck?? typ och brädd??? Viktskinader???? rc?? mm _________________ Johan Sjölinder |
Enda skillnaden är Spårvidd 1380 mot tidigare 1320. Nya fjädrar och kränghämmare enl tråd. Annars samma Rc mm. Vikt 1000 kr inkl förare.
obs, har bara tänkt sänka 30 mm fram. Bak har jag inte kommit till än, men lär inte kunna sänka pga platsbrist. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
Du har rätt, har inte sett detta!
1000 kg vikt skall det vara = 880 kr fjädrad vikt, det är vad jag använt, men skrev 900 kg i första inlägget.. ![]() I den gamla tråden om fjäderbalans så räknade jag på 560 kg fram och 470 kg bak = 910 kg fjädrad vikt. Borde egentligen räkna om det nu och sätta in i denna tråds kalkyler för att det skall bli riktigt nära, men förutsätter att det blir nära nog ändå. Anledning till nya siffror är omfördelning och minskning av vikt. Börjar nog bli lite trött i skallen.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
Tillbaka igen!
![]() Jo, det blir en del lättning, framförallt fram. Vet ej riktigt hur mycket då jag inte börjat omsätta teorin i praktik, och därför blir siffrorna lite haltande. Har lite olika excelark för olika saker, och de är inte riktigt strukturerade.. ![]() Dock är dina antagande lika goda som mina och funkar utmärkt att räkna på! ![]() Hae lite excelark med nya och gamla siffror i. Mailar gärna över dem om du vill?! Skicka ett PM med mailadress bara! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1578 besök totalt |