Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 107, 108, 109, 110, 111 >> 200 besök senaste veckan (626391 totalt) |
Jag skulle inte säga att det är omöjligt men det finns ju en del saker att hålla koll på. Till att börja med klassningen, det gäller att ta bort/byta ut så mycket att den går under definitionen "större del av stomme eller karosseri utbytt" men ändå att så mycket är kvar att man känner igen grundkonstruktionen. Det gäller alltså att en rörkonstruktion/rörram/bur ersätter de delar man tagit bort när det gäller styrka men att grundstommen är kvar. Sedan krävs ju skärmar, belysning osv som gör att den inte kan bli lika "kartig" som det man bygger i USA... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Ok, tack för info. Finns det några skillnader (fördelar/nackdelar) vad gäller årsmodellen på bilen som man utgår ifrån? _________________ Calle Olsson |
||||||||
Pratar vi Miata/MX-5, så nej, det skulle jag inte säga. Ska man klara sig utan skärmar ska det vara typ 1952 eller äldre ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Hur ligger det till om det är orginal dieselbil och man byter till en en annan diesel motor ex från 4 cyl. Till en 6 cyl _________________ Pelle Persson |
||||||||
Tyvärr räknas det på samma sätt, så det "går" inte... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Ungefär som jag med tolkat det...men man kan få fel för sig. _________________ Pelle Persson |
||||||||
Alltså long time, no see..
Satt och Googlade inför ett eventuellt motorbyte och det visar sig att första svaret i denna här tråden har jag själv lagt in för 19 år sedan.. Så Gustaf.. Om man idag har en Jeep Cherokee XJ från 1998 och önskar byta den bränsleslukande raka 6an till en motsvarande lite modernare och snålare diesel med smidigare växellåda. Är det byte av axlar fram och bak som gäller för att kunna få igenom som ombyggt fordon ? Detta givetvis att man håller sig under 20% effekt och 10% vridökning ? _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Ja, axlar med bromsar (komplett bromssystem), alternativt axlar med hjulupphängningar (till exempel från bladfjädrar till fyrlänk eller liknande). Som ombyggt fordon behöver du då inte hålla din inom 20/10% utan det är 15 kW/100 kg tjänstevikt, samt SFROs bedömning av vridmoment, som gäller. Speciellt möjligheten att kunna öka vridmomentet mer är ju bra om man vill byta till en turbodiesel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Hej!
Har redan läst på endel, och dessvärre tror jag mig redan ha svaret. Som jag förstår det kan jag inte byta växellåda från automat till manuell om bilen är nyare än årsmodell 93. MEN om fordonet har har T13K inskrivit, dvs uppskattat fordonsår 1995, har jag några möjligheter att hävda att årsmodellen likväl kan vara tidigare än 93. Och på så vis genomföra det? Läste för övrigt nån lösryckt tråd på facebook där nån person hävda att det fanns lagstöd för att sätta i en manuell låda i reparationssyfte om en automatlåda inte går att införskaffa. Lät för bra för att vara sant tyckte jag. Finns det ens något uns av sanning i det? Stort tack på förhand! _________________ Oskar Rönnberg |
||||||||
Svårt att svara på med avseende på T31K men det är datum för första ibruktagande som gäller (dvs första registrering). Med all sannolikhet är ju det dokumenterat, och troligen 1995 om det är angivet som uppskattad årsmodell så jag skulle bedöma chanserna som små.
Det finns inget dokumenterat undantag för reparation när man inte kan få tag på delar. Det går alltid att söka dispens hos Transportstyrelsen, sedan en tid tillbaka är det kopplat till en avgift om några tusenlappar så man får väl själv avgöra om det är värt att försöka... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Stort tack för svar! Det var väldigt utförligt, tackar även för tipset om dispens! _________________ Oskar Rönnberg |
||||||||
Finns det någon möjlighet att få nya tolkningen av ombyggt fordon utvecklat här eller en hänvisning till egen läsning. Såg på FB att det har hänt saker i positiv riktning. 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Bakgrunden är egentligen en genomgång av vilket tolkningsutrymme SFRO har när det gäller Transportstyrelsens föreskrifter och då specifikt delen om definitioner i TSFS 2013:63.
SFRO har länge menat att texten "sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats" är central och ska ligga till grund för bedömningen om vad som inkluderas i de definierade punkterna; ---- följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats; följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts, eller 3. bromssystem utbytts; ------ Punkterna måste följas, dvs man kan inte hävda att en bil är ombyggt fordon om man "bara" bytt bromsar, och diff men har kvar original motor och växellåda. Däremot kan vi styra vår tolkning till exempel av vad som menas med "motor med kraftöverföring utbytts" - som exempel då att ett byte av diffbroms i en slutväxel kan "räknas" då detta ändrar tidigare egenskaper och prestanda. Utan att gå in i detaljer så ligger en del i ändringen i att beslut som tagits mer informellt av TS/VV för cirka 15 år sedan luckrats upp, en del i att det faktiskt finns protokollförda anteckningar från TS som konkret utpekar SFRO (och ingen annan) som den organisation som har bäst förutsättningar att bedöma vad som ligger inom definitionen och att SFROs bedömning normalt sett ska följas. Det är väldigt viktigt att förstå att den enda som kan ÄNDRA det som står i föreskrifterna är Transportstyrelsen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Har stött på patrull efter SFRO 1
Jag har 205/50-15 på 8x15 fälgar. STRO säger max 7,5" för 205. men däcken sitter ju perfekt. Någon som lyckats få igenom en bil med "fel" däckstorlek kontra fälg? Det är R däck på nu. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||||
Kolla om din däckmodell har en annan rekommendation från tillverkaren, det är den "rätta" vägen att gå.
Men för V730 säger Kumho själva max 7,5" fälg till 205/50-15. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Samma svar jag fick av din namne från Västerås och jag hittar som du också bara 7,5" från Kumho. Vad säger SFRO /SBP om besiktning med spacers? Spacern sitter med muttrar på SAMMA pinnbult som fälgen. Jag har ett set 195/55r15 med fälgar 15x6 et35 på fälgarna MEN då måste jag ha 28mm spacer. De sitter likvärdigt nära skärmkanter som de som sitter på bilen. Effektivt et blir då 7. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||||
Det är väl det som blir din reggade spårvidd och dimension, om det nu spelar roll. |
||||||||
Har du spacer och allt så är det bara att besiktiga med det du har som är inom reglerna, och sen byta till det du vill ha.
Jag tittade på Blocket, billigaste däcken i Sthlm är odubbade vinterdäck för 900:- på plåtfälg, sen finns det sommardäck på aluminiumfälg för 1800:- och uppåt. Det går säkert att kränga efteråt för lite billigare pris. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Ja den uppsättningen med spacers ligger i garaget och hjulen sitter på en bil jag har stående i Norrköping.
Så om spacers är ok för SFRO och på regbesiktningen är det mitt billigaste alternativ och ger mest likvärdig spårvidd. Bild på dem på bilen. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 107, 108, 109, 110, 111 >> 200 besök senaste veckan (626391 totalt) |