| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bilder: Hilmerssons Opel Mata A med TURBO OCH kompressor
|
7 besök senaste veckan (7904 totalt) |
Jaså det var därför han intresserade sig litet för min 318is på Anderstorp i våras. Undrade vad han möjligtvis kunde finna intressant i min 318is TD-Edition (tjuvar din benämning lite, Anton).
Som sagt. Otroligt bygge med fantastisk finish och imponerande driftsäkerhet efter vad jag har förstått. Killen måste vara något sorts geni. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
Snyggt bygge
Precis som på 70 och 80 talets SSK racers i Catrol Cup har det upphöjda geniet i fråga, precis som Andreas påstår, byggt ned sig till McPisson i framvagnen, undar varför
Synd med en sådan epa-lösning på ett så vackert bygge.
Den konstruktionen har fördelar som pre-assembling unit i en storskalig serieproduktion. På en fortåkarbil har den mig veterligen ingen förbättrad funtion jämfört med double wishbone. Hade varit kul och se den hade varit mer än 5 sekunder snabbare än min 850cc två-takt från 64 runt kullen med en riktig framvagn
På vår Ascona A (som rattades i nämnda SSK-serie), började vi med att bussa om orignalframvagnen, -samma som på Manta A- flyttade infästningspunkten lite för övre länkarmen och vände på krängaren (så den satt frammåt). Gjorde underverk! Sedan blev det en double wishbone "a'la kodak". Dvs ut o fota en Brabaham BT 28 (eller var det BT35?) i depån, framvagn ur alla vinklar, noggrant lodat och restituerat. Hem och dra upp den på väggen i mörkrummet med förstorningsapparaten. Rita av i rätt mått för att passa Opeln. vips hade iv en ritning på en frmavagns med som vi då trodde rätt geometri. Ned i garaget, svetsa en kopia i lite grövre fyrkantsrör (en Brabham väger betydligt mindre...) Montera, ställ in vinklar (lånade från brab...) Åk till nästa race! I depån på Knutan såg jag för första gången Jens Winters BMW M1. min vapendragare ropade förvånat till sig mig, jag kröp in i M1 ans hjulhus och såg vår framvagn
Fortfarande undrar jag om M1 har den framvagnen, eller om Jens också sprungit förbi en gammal F3:a i depån? På den tiden hade vi runt SSK-Opeln en egen devis: "Våga vägra Volvo" (alla hade volvomotoerer i SSK) Våga vägra Mc Pisson - Vi vill ha våran vägållnig kvar....) Så nu har jag varit kaxig, tur jag inte byggt en gatbil sedan tidigt 80-tal
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
citat:
Våga vägra Mc Pisson Jag kan nog tänka mig något värre snudd på, det där krökta stålröret där bak på din 2T holk som man kallar bakaxel. Rollcenrumet är så högt att de snudd på petar vår herre där ba.... med föjd av rätt otrevliga jackingkrafter.
McPeston funkar med en lagom caster, och rätt vinkel på undre bärarmen. Men som någon vis man sa -Alla hjulupphäningar funkar om de inte rör sig
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Helt ok med högt rc bak på gurkan, det hjälper tillsammans med den kinetiska medstryrningen till
att neutralisera understyrningen
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Tack till alla er som uppskattar bilen
Verkligen kul att höra!!
Till er som inte gillar framvagnen kan jag säga att den byggdes av utrymmesskäl och att jag inte hade råd med dyyyra fina stötdämpare då (gick fortfarande i skolan när första varianten byggdes).. Jag tog helt enkelt det jag hade i garaget, mätte, ritade och byggde det bästa jag kunde av det
Jag kan iallafall lova att det funkar kanon!
Nästa bygge kommer nog inte ha McPearson dock.. 318is är kul! Det var Luddes lilla historia om en provtur av en sådan här på rejsa.nu som fick mig att köpa en sådan att leka och öva med, tack!
MVH |
||||||
fyrlänk fungerar bra på rakt fram bilar, men om man vill svänga och kränga går det inte pga konstruktionen som gör att dom låser sig vid krängning (förutsatt det sitter uniballs i alla länkar). man kan lösa problemet med gummibussningar i ena änden (men hur ballt är det med gummibussningar på en racerbil ).
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Har inte kollat några byggbilder på den bilen förut, men sate vilket bygge!
otroligt imponerande! |
||||||
ofasen, låter inget vidare om hjulupphängningen låser sig. Är det inte fyrlänk som brukar sitta på de flesta någorlunda moderna bilar? |
||||||
|
4-länk funkar bra, det är en fin kompromiss för rakt fram och svänga.
Björn: Bilen är alltid inställd för bana/gata, när jag åker på strippen byter jag bara bakdäck så funkar den hyffsat till det också
MVH |
||||||
fyrlänk är det som raggarbilarna byggs om till man kan säga att det är dragracingens dubbla a-armar.. Hilmersson : rätt inställning såg den på tullinge.. till och med morsan gillade din bil... snacka om att lyckas..
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
När jag frågade honom så antyddes det att det var lite man tar vad man har-status på valet, och att bilen var i en annan skepnad tidigare, redan då med fjäderbenen där, innan den byggdes om till nuvarande skick. Jag, som Opel-fantast, tycker förstås det är lite synd att det sitter en Volvo-klump under huven när det finns minst ett fint Opel-alternativ (läs Calibra Turbo), men förstår självklart att tillgången på delar och att man helt enkelt kan fatta tycke för en viss motor, spelar stor roll. Hur som helst ett beundransvärt bygge! Mycket all-round. Snabb på strippen, funkar på bana och enorm finish på grejerna.
EDIT: Hoppsan, jag missade visst sida 2 i denna tråd..
om alla fyra länkar är parallella och lika långa så blir det ingen låsningseffekt. Rallybilarna brukar köra så. _________________ William Ekström |
||||||
Jodå, jag är helt med på varför osv. Var ju bara tvungen att vara lite obstinat.
Bygget är mkt imponerande ur många aspekter. Det som tilltalar mest är att detta är den enda bilen jag vet som verkligen används till både strip och bana med gott resultat och att man slipper uttalanden som: "Bara en 10:a på strippen men det är ju en banbil så..." Utan att vederbörande varit i närheten av en slalomkon... Var ganska många år sedan jag först hörde talas om detta bygge genom en kompis. Man undrade och funderade. Kan det vara sant verkligen?
Men japp, den dök upp...och då var verkligheten övertäffad dikten. Hoppas du inte tog det som ett påhopp på ditt bygge, Hilmersson. Mer ett på McPeston.
AL - Som oxå åker McP och tycker det funkar mkt bra.
|
||||||
|
Hilmersson: Har tanken aldrig slagit dig att bygga en helt egen bil eller en bil med kitcar kaross, du har ju trots allt i princip byggt en helt egen bil delvis förklädd i Opel-plåt. Iochförsig blev ju bygget till i olika faser men har det någonsin varit en tanke?
Tummen upp förövrigt för ett snyggt bygge! |
||||||
Du råkar inte veta vart man kan hitta bilder på en sådan fyrlänk?
Lotus har väl byggt någon bil med McPersson, som var rätt lyckad? Borde ju inte vara omöjligt att få tjockis Persson att arbeta bra, även om det är mycket krångel. |
||||||
|
Har lotus byggt någon lyckad bil
Visst den synnerligen överreklamerade Colin Chapman introducerade ju "Chapmans strut" på ett av sin byggen, var det Elite eller Elan? Appropå bra åkdon med kass framvagn är väl även gamla M3 E30 ett bra exempel på att det går att få till det med Mackpärson, trots dess stora inslag av simpel sniklösning. om jag minns rätt så var det Ford (o deras dj-la beancounters) som introducerade konstruktionen tidigt 50 tal på Sephyr, Consul eller annan föga racemässig efterkrigsforrrd. Engelsmän och bilkonstruktioner är nog ett oförenligt begrepp
||||||
Här kommer ett par bilder av en jag har byggt till en 242 T5 med 1031 bakaxel samt Öhlinare samt kardanring. Plattor och dyl är konstruerade av Marco Garver. Grejerna skall av i vinter för att pulverlackas och poleras
|
||||||
|
Andreas Persson: Jo då, detta är ju mitt första bygge så det lär bli fler.. Nu har jag lärt mig och vet hur lite mer hur man ska gå till väga. En helt hemmabyggd bil kanske blir nästa..?
Andreas Lidström: Klart jag inte tog illa upp om McPearsson, jag vet att det inte är det bästa men det funkar bra för mig
Kul att du tycker verkligheten överträffade dikten också
|
||||||
Snyggt jobb!!
|
||||||
|
Bäst att infoga en flaggning för att det är McPerhapsson AL och jag har en edsvuren pakt emot och inte Hilmerssons fina bygge. Att av budgetskäl anvränta McPearsson sänker ju inte det mycket snygga byggeti övrigt. (dessutom är ju McP av hävd en vedertagen budgetlösning även i större koncerner;) )
Som lite halvt (eller mer..) freak på 60-70 tals oplar gillar jag bygget skarpt. Tror jag vet var det står en Manta A i tidstypiskt SSK utförande tidigt 80-tal..... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Bilder: Hilmerssons Opel Mata A med TURBO OCH kompressor
|
7 besök senaste veckan (7904 totalt) |