Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
frågor vid köpe av fuelcell/tank
1370 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
frågor vid köpe av fuelcell/tank

jag ska köpa en tank till mitt bygge och har börjat kålla runt på nätet efter en lamplig tank/fuelcell!
har hittat desa plast/alu tank/fuelcell och undrar om nån har nån erfarenhet av dessa tankar!

plast http://store.summitracing.com/default.asp?target=partdetail.asp&pa . . . .
alu http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=RCI%2D2150A&N=12 . . . .

tips motages gärna också vad man ska tänka på vid köpe av en fuelcell/tank
bilen ska andvändas på gatan också!
tex vad är att föredra aluminium eller plast

_________________
jonny strand
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



skulle okså vilja veta detta.

ingen som vet ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

På gata är aluminium att föredra eftersom plasttankar kräver tillverkarintyg om att den uppfyller Vägverkets regler, ungefär. Nu är det inte alltid man fastnar i Bilprovningens garn ändå men kan man välja så...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



...samtidigt som tankfrågan lär diskuteras i SBF oc h FIA, vilken kanske diskcalificerar aluminiumtankar för racing? (finns en diskussion kring historisk racing, vet inte hurvida denna är generell)
Kolla t.ex. med Per Schultz på SBF vad som gäller för racing (beroende vart du tänkt tävla med bilen, är det bara en banträffbil kanske det inte spelar någon roll, då gäller nog Gustavs rekommendation.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



För racing måste tanken uppfylla FIA FT-3 eller FT-4. Detta anges ALLTID samt måste ALLTID stå utmärkt på tanken.

En sådan Tank är bara kodkänd i 5 år, sedan kan man förlänga med 2 år genom ombesiktning för typ 50% av nypriset.

I racing brukar originaltank vara godkännt i många klasser. Om man bygger om och regggar som amatörbyggt fordon blir ju vilken tank som helst originaltank.

En del klasser godkänner andra lösningar enl reglemente t.ex. alutank inklädd i glasfiber (t.ex. formel ford)

Amerikanska "dragracingtankar" är oftast INTE FIA FT-3 godkännda.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
frågor vid köpe av fuelcell/tank
1370 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande