Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bosch brytarlös tändning, frågor.
3 besök senaste veckan (14508 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Den modell som finns på många 80-talsbilar, tex Volvo och Opel.

Man har ju en hallgivare i fördelaren och en liten tändmodul. Tändmodulens uppgift är att jorda tändspolen. Alltså det som brytarna och kondensatorn annars gör i ett sån't system.

Men.

Vad händer om man vrider på tändnyckeln utan att starta. Enligt min Haynes-bok så brukar det vara 0.6-0.9 ohm i tändspolen.
12V / 0.6 ohm = 20 Ampere. Det är 240 Watt som ska kylas ner. Går spole eller modul sönder om man bara vrider på tändnyckeln utan att starta motorn och lämnar den på en stund?

Jag och Andreas Lidström höll på och pysslade lite med ett sån't tändningssystem här om kvällen och då lyckades vi paja en tändmodul (Biltema). Vi kopplade alltså in den och skickade in en styrsignal till tändmodulen genom att dutta en kabel till jord. Detta skapade gnista en stund. Sedan slutade det gnistra om tändstiftet och då var tändmodulen så varm att man inte kunde ta i den... Spolen var ljummen.

Jag vet att man ska skruva fast modulen på ett sätt så att den ska kylas ner ordentligt, och nu satte den enbart fast på en liten aluminiumbit, men ändå. Den blev varm ganska fort.

Spolen hade 0.6 ohm mätt med multimeter. Klarar en sådan tändmodul verkligen av en sådan spole rakt av, eller ska man ha ett seriemotstånd?

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
En annan fråga. Dwell. Jag har testat lite med en biltema-tändmodul på oscilloskopet och där verkar den i stort sett bara fungera som en transistor.
Jag märkte inget av nån dwell-förändring trots att jag provade med olika frekvenser.

Har biltema rationaliserat bort dwell-kontrollen, eller måste man ha en riktig spole kopplad för att det ska funka?
Eller är det olika på olika tändmoduler?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Sista frågan kan jag svara på; Det är olika på olika tändmoduler. Alla har inte dwell-control...

Det har ju rapporterats om en del fall på MS-forumet där man bränt tändmoduler när man lämnat tändningen på utan att motorn går. En gissning är att vissa är känsligare än andra.

Tyvärr kan jag inte tillföra så mycket mer av nytta när det gäller fördelarsystem...

/Gustaf

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re: Bosch brytarlös tändning, frågor.

William Ekström skrev:
Den modell som finns på många 80-talsbilar, tex Volvo och Opel.

Man har ju en hallgivare i fördelaren och en liten tändmodul. Tändmodulens uppgift är att jorda tändspolen. Alltså det som brytarna och kondensatorn annars gör i ett sån't system.

Men.

Vad händer om man vrider på tändnyckeln utan att starta. Enligt min Haynes-bok så brukar det vara 0.6-0.9 ohm i tändspolen.
12V / 0.6 ohm = 20 Ampere. Det är 240 Watt som ska kylas ner. Går spole eller modul sönder om man bara vrider på tändnyckeln utan att starta motorn och lämnar den på en stund?

Jag och Andreas Lidström höll på och pysslade lite med ett sån't tändningssystem här om kvällen och då lyckades vi paja en tändmodul (Biltema). Vi kopplade alltså in den och skickade in en styrsignal till tändmodulen genom att dutta en kabel till jord. Detta skapade gnista en stund. Sedan slutade det gnistra om tändstiftet och då var tändmodulen så varm att man inte kunde ta i den... Spolen var ljummen.

Jag vet att man ska skruva fast modulen på ett sätt så att den ska kylas ner ordentligt, och nu satte den enbart fast på en liten aluminiumbit, men ändå. Den blev varm ganska fort.

Spolen hade 0.6 ohm mätt med multimeter. Klarar en sådan tändmodul verkligen av en sådan spole rakt av, eller ska man ha ett seriemotstånd?

man ska aldrig låta bilar stå med tändningen på länge.. då kan tändspolen pajja.. (det tar ca 40min öfr en merca)
men tändspolar är oljekylda för att kyla av..

förklara hur ni kopplade när ni duttade mot jord? ni hade ju inte behövt koppla in tädnmodulen för det..

hallgivarens drivspänning är f.ö 5volt.

jag misstänker att ni inte var tillräckligt snabba när ni jordade. (räkna lite hur snabbt det triggar vid säg 1200varv)

1:an är höger när du harntändmodule emot dig (står även på den)
Pin layout
1. - till spolen
2. Jord
4. 12V
5. Hall+
6. Hall-
7. Tach signal

och modul och spole hänger ihop, så byt inte spole mot nån annan, dåe finns det risk för att antingen modul eller spole pajjar.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Vi duttade mot jord just för att testa att tändmodulen funkade som den skulle.

Problemet för oss med att få kombinationen spole och modul rätt är att vi ska köra wasted spark. Och vi behöver nån form av modul för att ta hand om switchningen.

Grejen är att jag i många år kört med en sån här tändning på min gamla Opel och inte vetat om det där med att man måste matcha rätt med spole och fördelare, utan kört med en vanlig brytar-spole. Och även bytt till kraftigare gammaldax biltema booster-spole. Jag har aldrig haft problem med driftsäkerheten ändå.. Men det är klart, det man inte vet lider man inte av osv..

Så vi tänkte chansa för att se om spole och modul klarar att jobba ihop.

När du säger att du misstänker att vi inte var tillräkligt snabba - menar du då att vi var för långsamma för att få vettigt motstånd i spolen och att modulen därför gick sönder? I så fall tror du samma sak som jag tror..

EDIT:
Vi kopplade in enligt detta:

där MegaSquirt ersattes av min hand duttandes kabelända till jord.

Lidingö
Här sen Aug 2004

William Ekström skrev:

Nja, det beror på vad det är för tändmodul.Vad heter den?

Många slutsteg (Bosch) har både primärströmsreglering och vilostömsavstängning, vilket betyder att tändningen kan vara på hela dan utan något pajar.

Mät med spolen inkopplad annars kommer inte slutningstiden bli riktig.

Välj en spole och ett slutsteg från samma bil = enkelt och billgt
Bygg/köp ett system där du kan styra slutningstiden = intressant och dyrt

Gråbo
Här sen Apr 2004

Tach signal

Hej
Hur ser signalen på tach-utgången ut?
Henrik

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Wahlström skrev:
Nja, det beror på vad det är för tändmodul.Vad heter den?

Många slutsteg (Bosch) har både primärströmsreglering och vilostömsavstängning, vilket betyder att tändningen kan vara på hela dan utan något pajar.

Mät med spolen inkopplad annars kommer inte slutningstiden bli riktig.

Välj en spole och ett slutsteg från samma bil = enkelt och billgt
Bygg/köp ett system där du kan styra slutningstiden = intressant och dyrt

Vi kör med Biltemas modul nu och den ska passa till dessa bilar:
Volvo
240 B230F Kat 88-
740 B200E, B230E, F, K 85-92
760 88-
40, 960 91-

Problemet är att hitta en bil med denna typ (eller motsvarande) av tändmodul, och wasted-spark-spolar som passar ihop.

Spolen vi testat med kommer ifrån Peugeot 405.

Lidingö
Här sen Aug 2004

William Ekström skrev:

Vi kör med Biltemas modul nu och den ska passa till dessa bilar:
Volvo
240 B230F Kat 88-
740 B200E, B230E, F, K 85-92
760 88-
40, 960 91-

Problemet är att hitta en bil med denna typ (eller motsvarande) av tändmodul, och wasted-spark-spolar som passar ihop.

Spolen vi testat med kommer ifrån Peugeot 405.

Jag tror att dessa bilar har en tändmodul som heter 0 221 100 124 (Bosch) vilket ja tror har en primärströmsbegränsning på 8,5 A.
Det finns en liten risk att att biltemas slutsteg inte motsvarar originalkvalite

Montera dit ett förkopplingsmotstånd på ca 1ohm och se vad som händer.
och skapa en insignal som motsvarar minst 200 rpm, inget duttande

Jag ska kolla om jag hittar ett lämpligt dubbelslutsteg, annars borde två .......124 funka.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag kollade runt lite mer och det verkar som att volvo 240 88- modulen saknar dwell-kontroll.

Men det finns två andra, 0 227 100 137 och 0 227 100 139, som har dwell, och den återfinns på volvo 240 85-87 (och på en massa andra bilar, listan finns [url=http://msnordic.mine.nu/filer/hårdvara/megasquirtnspark/Ignition%20module/Bosch%200%20227%20100%20137%20(139)/Information.txt]här[/url].)

Sen får man väl chansa eller nåt att spolen passar..

Mantorp
Här sen Nov 2002

Någon valde visst fel moduler i all hast...verkar det som... >

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Wahlström skrev:

och skapa en insignal som motsvarar minst 200 rpm, inget duttande

Jag kollade i Haynes bok om motorstyrningar och där stod det att man skulle testa Opel Astras tändning genom att dutta.

3 besök senaste veckan (14508 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande