Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3976 besök totalt |
Kollisioner/Sammanstötningar i Modsport?
Som topicen lyder undrar jag hur pass vanligt förekommande det är? Man är ju trots allt lite rädd om sitt bygge, även fast det är tänkt att tävlas lite med. Så man undrar ju hur racen i modsport är, om det är kaross mot kaross hela tiden och knuffar m.m. Eller kan man åka lite "för sig själv"? ![]() |
||
Nu har det väl varit lugnt ett par år, då många av de stora kanonerna pausat/lagt av. Dessutom var det oftast längst fram det small, så har du inte ambitioner att vara där är det nog inte värre än i någon annan sprintklass.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Så med andra ord kan man säga att folk i den klassen normalt inte kör med kontakt på banan, men att som alltid så förekommer små misstag och tabbar som leder till sådant?
Så kan jag våga bygga min bil till att matcha modsport reglementet utan att vara livrädd för att den ska se ut som ett lik efter första rejset? (förutsatt att man själv inte lyckas skrota i ett räcke som hoppar fram... ![]() |
||
Jag kan inte riktigt förstå varför ni tror att det är rena skrot derbyn i modsport? Förklara gärna! De förarna som kör i modsport har ju byggt sina bilar själva precis som de flesta andra. _________________ /Greger Ohlsson |
||
Sörens T-boning av Christer Andersson i starten på Mittsverigebanan 98 eller 99 var inte så snygg. Han vände även på Benke i sista kurvan på Mantorp 00. Vad har vi mer? Kenneth ohlsson tror jag TVR-föraren hette som gick ihop rätt bra med Peter Erikssons 924 (Eller var det Tullsten?). Sen vet jag inte om Scattons avåkning för ett par år sen var på eget grepp eller om Kennet fick hjälp. Och det finns nog mer om jag får rota i album och minne.
Men som sagt, på senare tid har det lugnat ner sig, och det är (eller var) inte värre än i någon annan sprintklass. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Tackar för så mycket svar och synpunkter!
![]() Men är detta klassen för mig med kitcar som jag är ganska rädd om men ändå vill tävla med? Jag kan lixsom inte hitta någon anna passande klass för mig? Har inget emot att åka lite i "bakvattnet" på racen. Vill just nu bara komma in i hobbyracingen och skaffa mig lite erfarenhet. ![]() Bilen kommer vara en replica på en Porsche 718 RSK som jag bygger på... |
||
I stort sett i alla tävlingsklasser som finns i sverige så behöver du inte vara orolig för plåtskador om du väljer att åka ett sådant sätt att du inte utmanar någon annan om position.... dvs om du inte stänger eller försöker köra om på olämpligt ställe så är det ingen som kör på dig med flit......... så din oro känns lite obefogad om det är så att du själv är försiktig hur du själv kör..... däremot om det är 2 tuppar i samma klass så spelar det ju ingen större roll om klassen heter STCC eller Modsport eller vadsomhelst. |
||
Då kan jag alltså bygga min bil för att passa modsport, det verkar ju som att man själv styr lite hur bilen ska se ut efter ett antal rejs.
![]() Men är detta enda klassen jag har att välja på när man vill åka med kitcar? ![]() |
||
Med tanke på antalet Sevens i roadsport borde det väl även funka där (om du inte skall ha en herrejössesmotor). Och Fredrik kommer säkert förorda SLC GT. Och om du sätter i en Porsche-snurra kanske du kan köra PCSR.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Herrejössesmotor kan mandå inte kalla det...
![]() Det blir en sån där från *host* torslanda *host*... ![]() Men med lite webrar å grejer så blir det väl 200hk har jag tänkt. Så roadsport skulle funka med en bil på 550-600kg med säg runt 200hk? |
||
Skall vi nu hårdra det så är det nog inte många av de riktigt snabba Sevenbilarna som har under 200hk i verkligheten. Räkna lite på teorierna i Utzons räknare (har du länken Göran?) och se hur du hamnar.
||
Med den räknaren så hamnade jag i Modsport... ![]() Väldigt fin och seriös grej den där räknaren! ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3976 besök totalt |