Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"to win" bok serien?
2025 besök totalt
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
"to win" bok serien?

Hej
Jag var nere på biblioteket här om dagen och lånade hem Carroll Smiths bok engineer to win. Och har bläddrat lite i den och trots att den är gammal så tycker jag att den är riktigt bra. Men felet med den är ju det att den inte börjar ifrån grunden utan den är som en fortsättning på boken tune to win. Som biblioteket inte har. Så jag funderar på att köpa serien istället. Men när jag surfa runt lite på amazon.com upptäckte jag att det finns en till bok före tune to win som heter prepare to win. Så nu är frågan om tune och engineer to win är fristående eller om man måste köpa hem alla tre böckerna för att få reda på hur man designar en racer bil ifrån scratch. Då börjar det bli väl dyrt... Plus att prepare to win är "out of print"
Helst skulle man ju köpa Carroll Smiths nya bok som kom ut i år. Men den kostar ju 99$

Är det föresten någon som har handlat ifrån amazon.com och vet hur dem är med fraktpriser och leverantider hit till sverige? Eller var köper ni era racing-böcker ifrån?

Tacksam för svar

Brämhult
Här sen Aug 2004

Hej, jag har köpt både från Amazon i England och Tyskland....funkat bra vid alla tillfällen. Från England kostade frakten 6.28 GBP för tre böcker, från Tyskland kommer jag inte ihåg men det var inte så dyrt. Tog väl en vecka eller nåt' att få hem det.

mvh superMOG

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Rent generellt så är det väl billigare frakt från Tyskland än England?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
superMOG skrev:
Hej, jag har köpt både från Amazon i England och Tyskland....funkat bra vid alla tillfällen. Från England kostade frakten 6.28 GBP för tre böcker, från Tyskland kommer jag inte ihåg men det var inte så dyrt. Tog väl en vecka eller nåt' att få hem det.

mvh superMOG

Men "räcker" det med bara de två böckerna eller måste man skaffa sig alla tre?

Räcker gör det ju aldrig men jag föröker öka i tunghetsgrad allt eftersom. Började med att läsa "Chassis engineering" av Herb Adams. Och den tyckte jag var bra men inte alls särskillt djupgående... Så nu tänkte jag sätta mig in i "to win" serien för att sedan antagligen hoppa upp till "Race Car Vehicle Dynamics " av miliken/miliken.

Brämhult
Här sen Aug 2004

Rickard olsson skrev:

f-låt...skrev inte det kanske men jag har inte köpt dom där "to win"-böckerna utan andra; var bara ett exempel på beställning från Amazon.

-Cheerio!!!

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tittade på amazons engelska och tyska sidor. Och fick se att milliken/millikens bok kostade 1000kr i England och 1500kr i Tyskland. Medans den bara kostade strax över 700kr i USA. Och så mycket kan det väll inte kosta att få den fraktad till Sverige så att det blir dyrare att handlai USA. Men om man köper ifrån USA så kan man väll åka på att få betala svensk moms på de där 700kronerna? Fast moms på böcker behöver man bara betala om man har otur och tullen orkar kolla igen ens paket eller? Fast 700kr plus moms så hamnar man ju ändå under 1000 kr man lägger väll på en tredjedel på priset? och då blir det ju 933kr.

Så vad vill jag komma fram till med allt det här dravlet? Jo frågan blir ju om frakten för en bok ifrån USA blir mer än 77kr så dyr som frakten för en bok ifrån England? För i annat fall är det ju billigare att köpa i USA även om man åker på att betala moms på boken.

Så är det någon som vet hur det ligger till med fraktpriserna? Eller om man brukar få betala moms när man köper "små saker" ifrån utanför EU?

Edit: Hittade ett par dialektala talspråks uttryck. Ändrade dessa till lite mer formella diton. Så att alla förstår

Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har beställt böcker av Adlibris, varav en är från "to win".

Har funkat bra

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Kolla även adliris.se Milliken 1207 sek (tyvärr var den tillfälligt slut), Carroll Smith mellan 190 och 214. Snorbra priser och så får du handla på svenska i Sverige.

EDIT: Så går det då man lämnar datorn innan man tryckt skicka... Eric hann före med adlibris.

Rickard Olsson
Trollhättan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Kollade igen adlibris hemsida och måste säga att dem värkar vara skitbra.
Fördomsfull som jag trodde jag inte att nån svenska bokhandel skulle vara så välsorterad på racing titlar. Så jag gick direkt till amazon och kollade där. Men det värkar som om jag fick bita i det sura äpplet.

Men det är ju fortfarande intressant att få reda på fraktpriserna.
Kom förövrigt på att dem ju har sänkt bokmomsen nu. Så den ligger väll bara på 6% har jag för mig att det är...

och den andra frågeställningen om "tune to win" plus "engineer to win" är en bra bok kombination som går igenom det mesta man behöver veta för att bygga en racer bil. Och hur pass mycket mer avancerad (läs fler matematiska formler) den är en Herb Adams bok där jag tyckte det var lite väl mycket: "Sätt det här avståndet till mellan 1,5 och 2 tum. För det är bäst!"

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Rickard olsson skrev:
superMOG skrev:

mvh superMOG

Jag har förvisso bara läst 'Tune to Win', men intrycket jag fått är att man helst skall läsa alla tre för att få det riktigt heltäckande. Däremot är i varje fall 'Tune to Win' väldigt givande läsning helt fristående från de andra böckerna.
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003

Du som bor så nära Göteborg borde åka till Gunnar Söderblom på Långedragsvägen 59 i Göteborg!
Han har alla möjliga motorböcker (och även tidningar).

Det är alltid spännande att gå in i hans affär.
Det finns modellbilar och motorlitteratur i överflöd (garanterat värt en utflykt från Trollhättan!)
Jag köpte mina "to win" -böcker där och tyckte inte att han var dyr.

http://www.soderblom.se

Han har förresten även postorder.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Gunnar Söderblom är dessutom mycket trevlig att ha och göra med! thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag shoppar mycket på AdLibris, svårslaget tycker jag. Snabb leverans och mot faktura. thumbs up

Söderblom kände jag inte till, dit måste man ju åka!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har också köpt "to win" böcker hos Söderblom och de kostade ca 50% av vad jag hade trott, var tvungen att fråga om det var för bägge när jag skulle betala.

Finns dessutom massor med gamla tidningar som är sorterade i bilordning, man söker alltså på bilmodell och hittar tidningen som de var med i, väldigt smutt.

BMW 330i -05
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

kan bara ställa mig i raden , som nöjd kund hos söderblom. Köpte bla Tune to win hos honom.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur är det med Margies i Stockholm annars?

Stockholm
Här sen Dec 2003

Jag brukar använda mig av pricerunner när jag köper böcker. De ger ju priser inkl frakt och leveranstid vilket är najs.
Man tar ISBN-numret från någon boksajt, förslagsvis amazon, som hjälp vid sökning.

Provar man det på "to win"-böckerna så kan man snabbt konstatera att adlibris är bra, som sagt. thumbs up

Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004

Magnus Thomé skrev:
Hur är det med Margies i Stockholm annars?

Lite dyra.. När jag skulle köpa Peter Wrights senaste formel1 bok såg jag att den kostade 1400 spänn på Margies å 830 på Adlibris

Gäller väl iofs inte alla titlar.

"to win" bok serien?
2025 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande