Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (17352 totalt) |
Tack, samma här gillar det mer än jag trodde Använda VHT färg och lack. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Tack. Jag gjorde rent ned till metallen på "framsidan". Men i övrigt ruggade jag bara upp ytan och rengjorde grundligt. Då detta är mitt första försök till att måla OK får jag helt enkelt se om det räcker. Om jag får problem får jag göra om helt enkelt. Kommer iså fall skaffa en enkel sandbläster och ta bort all färg ner till metallen överallt på ok:en. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Då var äntligen bilen klar för lite is-racing. Blir en sväng nu på lördag mot Rättvik någonstans på en sjö för lite uppvärmning inför Funäsdalen med GRC i slutet på Januari. Men blir först en lokal test runda i morgon i härligt vinter väder.
Redo med ny servade bromsar och vinter sulor: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Vad är det för däck? Ser michelin men ser inte vilken modell!
Har själv en uppsättning JR SL01 med Hakka 10'or ligger i garaget jag. Men yarisen står änsålänge parkerad med sommarsulor i garaget fortfarande. Åker skoda i vinter istället _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Yaris:en är grym på isen Vanliga dubbade vinterdäck, 4wd i 50-50. Allt av. Riktigt kul och lätt kontrollerad. Understyr det kan man experimentera med handbromsen med. Tycker du inte ska gå miste om isracing i vinter. På med vinterdäcken bara och ut på en sjö. Skitkul. Så pass kul att man nu börjar fundera på ett "small brake kit" så man kan få på 15":are och köra riktiga isdäck. Mina däck är "MICHELIN X-ICE NORTH 4" Ska tydligen ha lite mer dubb är dom flesta vanliga vinterdäck. Därför jag valde dom. Banan. GrycksBo RaceWay. Super kul: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Det tycker jag du ska Här är ett varv när jag försöker ta mig runt och provar handbromsen med _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Det här med isracing var fantastiskt kul.
Precis återhämtat mig efter GRC:s is körning i Funäsdalen i slutet på Januari. Kan varmt rekommendera det eventet. Roligaste på länge och mycket körning. Jag körde hela fredagen och hela lördagen. Känns som mycket bra träning. Snabbast går det på driv / tidiga ställ in i kurvorna. Något jag jobbar med. Men igen, känns som perfekt träning, helst för någon som mig som har en "försiktig" körstil, att inse att grepp från man vid fullgas Underbarr insikt. Intressant var också att, i varje fall med vanliga dubbade vinterdäck, är att inget går varmt och i princip 0 slitage. En tank räckte också en heldag. Vanligtvis på en trackday får man ju tanka minst 1 gång om man kör mycket. Nu börjar man ju fundera på om man skulle skaffa ett "small brake kit" till Yarisen till nästa säsong så man får på 15":are och kan köra WRC is däck. 😎 Typ dessa: https://apex.se/dack-pirelli-wrc-ice Hittade detta kit, verkar vara ett av dom bättre small brake kit:en till Yarisen: https://yaris.ee/toode/esi-pidurikom Blev lite filmer med. En där jag försöker lära mig min 360 kamera, riktigt kul. Sedan mitt TimeAttack heat. Kör alldeles för försiktigt och på 2:an halva varvet. Mer attack och 3:an hade nog gett bättre resultat. Men man hade bara en chans att sätta en tid och endast ett tränings heat innan på den dedikerade TimeAttack banan. Detta för att det skulle gå ihop tidsmässigt. Men igen, sjukt kul och givande. Kommer blir väldigt intressant att se till sommaren om dessa erfarenheter har level:at up min körning på bana. Jag tror faktiskt det. TimeAttack heat: 360 skoj: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Riktigt trevliga klipp!
Ser ut att skotta på rätt bra ändå med vanliga dubben? Har sett några som kör small-brake-kit, verkar funka fint! Man blir även sugen på ett avgassystem till min, får nog bli något till våren, den låter ju noll original _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Med 4wd är det tillräckligt driv grepp för att ha lite kul. Men det går inte jämföra mot rally isdäck. åkte med GRC-Erik och det är sjukt vad det greppar. Han gick på rätt hårda och kontrollerade ställ i varje kurva. Det greppen man vill ha
Finns nog risk stor risk för det. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Jag har alltid kört med dom vanliga WRC 15" vinterrallydäcken på isbanorna, och 16" innan WRC bytte till 15. Nackdel är som du säger att 15" inte går på modernare bilar. I år har vi kört med Lappli "eventdäck" på en 4hjulsdriven bil. Dom finns i både 17,18, 19" och har ungefär 300 dubb / däck.
Eventdäcken är inte heller gatlegala, men det är inte lika tydligt för polisen. WRC däcken är rätt iögonfallande även för den mest okunniga polisman, dessutom uppför sig bilen som en pilsk ål på gata med wrc däcken. Eventdäcken är inte riktigt lika bra som rallydäck, men betydligt bättre än vanlig dubbade som knappt ger styrfart på is. Sedan finns ju även riktiga isdäck, kort och långnabb om man skall ha bästa möjliga fäste. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
åkte faktiskt med en M3:a med Lappi däck. Men åtminstone på en bakhjulsdriven bil var det inte så mycket mer grepp än vad jag hade med nya vinter däck tyckte jag. Den bromsade bättre men inte alls mer drivgrepp. Men det beror nog på 2WD vs 4WD. Jag satte bättre tider med min Yaris på vanliga vinter däck än den M3:an (f80) på Lappi däck. Får se vad det blir nästa säsong. är väll en uppsättning riktiga "Pirelli WRC J 205/65-15" som frestar mest. Finns jut 15" kit till Yarisen. Men dom kommer jag så klart inte köra gata med. Skiftar på isen i så fall. Finns ju bra bagage i Yarisen _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Kommit upp lite bilder från ice eventet:
https://fjollrosa.se/gallery3/Photo/ Denna snubbe verkar ha kul _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Det där ser inte kul ut. Dessutom massor av värmesprickor i skivorna. Känns allt annat än normalt för "så lite körning" som en handfull bandagar. Kollade lite på dina videos och där är det svårt att se att bromspunkter eller bromstekniken är boven i dramat. Kör du med ESP helt av? Hur gör du kylning av bromsarna i slutet av varje körning? _________________ Per Sandberg Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Toyota GR Yaris - Bruksbil |
||||
Jag kör långa heat och jag kör oftast alla heat på dom bandagar jag kör. Kör alla system 100% av. Brukar köra 1 kyl varv i slutet. Har nya skivor till sommaren. Har extra bromskylning monterad. Kommer klippa / montera bort sköldarna innan sommaren. Har alltid haft detta problem på alla bilar jag haft. Tror det är långa heat som är boven och "gat-bromsar". _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Det är lätt att förstöra skivor, koka vätska i oken osv genom att inte kyla av nog efter körpass. Det kan krävas mer än ett varv och i ett tempo som ger så högt luftflöde som möjligt med så lite hård bromsning som möjligt. Jag skulle säga max ca 15-20 sek off från ett attack varv på Gelleråsen som tempo anvisning.
Håller tummarna för att det löser sig för dig med dina åtgärder. Jag ska ta ut min GR på bana först nu i sommar. Så jag har ingen egen erfarenhet av bromsarna på den än. Tänkte köra org beläggen och hade inte tänkte bygga på org. "bromskylning", men blev lite osäker nu när jag läst dina, och en del andras, problem. Måste få tag på såna där värmeklistermärken och testa det på mina bilar. Det var intressant _________________ Per Sandberg Toyota MR-2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Toyota GR Yaris - Bruksbil |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (17352 totalt) |