Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skall vi göra köpguide?
<<   1, 2, 3   >>
5847 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Rash skrev:


0-40k = BMW, tex 318is eller Porsch 924
40-100k = Porsche 944, M3 E30
100-200k = M3 E36, Porsche 968, 911
200-500k = Porsche 911, BMW M3 E46
500k+ = Porsch turbo, gt3, gt3 rs
Gissar på att jag inte har så fel?


arghh... hitlerkälkar så långt ögat kan nå... ( visste ni att det tillverkas bilar i andra länder än Tyskland ?? )

_________________
MackeMaehlum
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Acke skrev:
Rash skrev:


0-40k = BMW, tex 318is eller Porsch 924
40-100k = Porsche 944, M3 E30
100-200k = M3 E36, Porsche 968, 911
200-500k = Porsche 911, BMW M3 E46
500k+ = Porsch turbo, gt3, gt3 rs
Gissar på att jag inte har så fel?


arghh... hitlerkälkar så långt ögat kan nå... ( visste ni att det tillverkas bilar i andra länder än Tyskland ?? )


Enda felet jag kan se är att vissa porschemodeller missats, som 951 t.ex.

_________________
Anders Hansson
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Jag skulle väl direkt kunna säga att 90% av alla bilar i köpguiden kommer bli tyska, med tanke på sammansättningen på detta forum, resterande 10% lär bli övriga europeiska.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



gzon skrev:
Jag skulle väl direkt kunna säga att 90% av alla bilar i köpguiden kommer bli tyska, med tanke på sammansättningen på detta forum, resterande 10% lär bli övriga europeiska.


Vi med riskokare får starta en allternativ-lista!!

Jag börjar med:
0-40k: Honda CRX Vtec

Fördelar:
bra väghållning, triangellänkar
Bästa 1,6L motor som någonsin har tillverkats, B16A1=150 hk, B16A2=160hk
hållbar motor
hållbar växellåda, har alldrig hört talas om en som har rasat thumbs up thumbs up
låg vikt
bensinsnål
lätt att trimma, massor med delar från USA, (T.ex. +extraktor +kam +höjdkomp = ca. 190 hk)
överlägsen prestanda i denna prisklass

Nackdelar:
rost på bakskärmar, trösklar
dyr försäkring
trång för storväxta personer

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Acke skrev:
visste ni att det tillverkas bilar i andra länder än Tyskland ?? )


Nä men transportmedel byggs det i andra länder.


_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Peugeot 205 GTI
+billig (10k - 20k för en fin)
+låg vikt
+bra väghållning
+pigg
+många eftermarknadsprylar
+bra rostskydd
+ och - inga driveraids i form av ABS, Servo eller ESP
-kan fås med franska flummfel
-skulle må bra av lite mer mos i motorn (löses iofs med MI16 konvertering)

Skitbra idé med köpguide f.ö.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Erik Norberg skrev:
Händer det något, i det fördolda? eller har det runnit ut i sanden? kan inte bidra med så mycket själv men sitter i funderingar om vad för bil som skulle kunna vara intressant. Säg inte 318is vill inte vara som alla er andra



Köp en 320is då!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Acke skrev:
Rash skrev:


0-40k = BMW, tex 318is eller Porsch 924
40-100k = Porsche 944, M3 E30
100-200k = M3 E36, Porsche 968, 911
200-500k = Porsche 911, BMW M3 E46
500k+ = Porsch turbo, gt3, gt3 rs
Gissar på att jag inte har så fel?


arghh... hitlerkälkar så långt ögat kan nå... ( visste ni att det tillverkas bilar i andra länder än Tyskland ?? )

Rash kör ju franskt


------------

Men,

om det ska bli något resultat av denna tråd så måste ni faktiskt hålla er ordentligt på mattan allihop! Ge gliringar med glimten i ögat får ni göra i andra trådar annars kommer vi ingen vart i den här. Gissa varför den här lades i "sandlådan"

Så, nyktra listor av typen "plus/minus/se-upp-med" på olika bilar mottages tacksamt. Det finns ju även massa vad-ska-jag-skaffa-mig-för-bil-trådar att läsa och kopiera info ur för den som är på humör Det är ju en av de mest återkommande frågorna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Saab 900 Turbo, 8- och 16-ventiler, 79-93 års modell
Riktpris : 0 - 30000 kr beroende på skick. 8-ventilaren bör vara billigare än en 16-ventilare i motsvarande skick.
Riktigt fina exemplar brukar landa runt 30000 och uppåt, speciellt Aero-modellerna.
Cabrioleter brukar starta runt 60-70000 och uppåt beroende på skick

Jag börjar med minustecknen:

- Rostrostrostrostrostrostrost.
Lämpliga kandidater bör synas noga.
Priset är i hög grad relaterat till förhållandet frisk plåt / rostig plåt.
Så gott som alla 900:or är rostskadade i den främre undre länkarmsinfästningen. Kostar i runda slängar 2000 kr per sida.
Vintergaragerade, endast sommarkörda exemplar brukar vara undantagna från denna typ av skador.
- Kan var sönderkörda/trimmade av tidigare ägare.
- Lite dyra i försäkring beroende på modell.
- Svårt att få till en cool väghållning, kräver hemsnickrande.
- Svaga växellådor. Den fyrväxlade har bättre rykte än den femväxlade när det gäller hållbarheten.
- 8-ventilsturbon har K- eller KE-Jetronic, mindre trimvänligt, mer krångelbenäget.
- T o m 1987 sitter handbromsen fram. Svårt att uppgradera dessa bromsar utan omfattande ombyggnader.
- Fördelartändning som oftast inte klarar att hänga med när grejorna blivit gamla och slitna, med laddtrycksproblem som följd.
- Gammal bil, finns inte så mycket trimmprylar längre.

+ Rolig bil att köra.
+ Man kan enkelt uppgradera till fyrväxlat.
+ Mycket bil för pengarna.
+ Hög anonymitetsfaktor.
+ Cool bil, speciellt de med den gamla vertikala fronten (t o m 1986).
+ Samma bromsar som i 9000 fr o m 1988.
+ Motorn tål att trimmas.
+ Motorn kan enkelt trimmas utan omfattande ombyggnader.
+ Modellen 900 S (90-93) är identisk med en fulltrycksturbo fast utan IC och laddtrycksreglering => billigare försäkring samt barnligt enkel att återställa till fulltrycksspecifikation.

Allmän rekommendation :
0 - 10000 kr : Här fyndar man 8- samt 16-ventilsturbos i bruksskick. Förvänta mer eller mindre rost, oftast mer.
10001 - 20000 kr : Fina 8-ventilsturbos samt 16-ventilsturbos i bra bruksskick.
20002 - 30000 kr : Extremt fina 8-ventilsturbos samt fina 16-ventilsturbos. Lite eller ingen rost.
30001 -> : Ingen rost, en 8-ventilsturbo i denna prisklass måste vara otroligt extremt fin. Bland 16-ventilarna är fina Aero-modeller representerade samt sällsynta fina exemplar av de sista årsmodeller t o m 1993.

Generellt sett, se till att hitta en rostfri kaross och köp den, oavsett innehåll. Det går alltid att konvertera till turbo.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



0-100000

Mini, Hundkoja, Austin Cooper, Morris Cooper S, Bmc mini, Leyland Mini, Rover Cooper, Innocenti.

ja eftersom denna lilla vagn tillverkades i 41år (1959-2001) så finns det otaliga versioner att välja ibland varav det skiljer mest på Vanliga "Runda fronten" och den morderniserade varjanten "Fiat" Clubman.

Motorer mellan 850cc 32hk till 1275cc Turbo och 95hk.

+Körglädjen thumbs up
+Billiga delar där allt går att få tag i
+Relativt enkelt att få bra snurr på maskin
+Många års erfarenheter inom racing
+Låg vikt
+/-folk ler och ser glada ut när du åker förbi
-svårt att hitta en fin
-Rost som du kan hitta varsomhelst även på -97 or och nyare.
-Krocksäkerheten
-motor och drivlinans hållbarhet (I vissa fall)


Prisbilden:
0-10000kr Bruksbilar i dåligt skick och rena renoveringsobjekt mestadels 70-talsbilar
10000-20000Kr Skapliga exemplar, äldre renoverade, udda versioner av objekt typ kombi, pickis mfl
20000-50000Kr Fina-mycket fina bilar mellan 65-95, 4-h racingbilar, Cooper s objekt
50000-10000Kr 95-01 oftast välskötta, race bilar, modifierade gatbilar
10000-30000Kr Historic race bilar med fullständig historik, udda exemplar, specialmodeller mm

För övrigt en riktigt kul och lättmeckad bil där du för en liten peng kan skrämma slag på porschar och andra sportvagnar när vägen börjar svänga

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Fanns gamla Coopern med turbo från fabrik? Vad tufft! Vad får man ge för en sån beg.?

Men Magnus. Kan inte du ta och syna det som skrivits hittils och dom du tycker är vettiga lägger du upp under Artiklar&Reportage?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



[quote="Lundin"]Fanns gamla Coopern med turbo från fabrik? Vad tufft! Vad får man ge för en sån beg.?

Modellen hette Mini ERA Turbo och var ett försök att öka intresset under 80-talet för kojan när gti vågen svepte in över europa. Det som skijlde mellan std modellen var bla 13" hjul, AP ventskivbromsar med 4-kolvsok (Samma som sitter på min bil), spolierkitt, recaro inredning. Motorn en förgasarturbo hade överladdats med ett T2 aggregat och hade ingen Ic den laddade ca 0.4bar och lämnade 95hk. Största problemet var att få lådan att hålla. De bilar som överlevt ligger runt 100000:- i bra skick, men med ett std T03 och en ngt modifierad motor på 1293cc samt förstärkt låda så åker flertalet i england med 150-180 drivhjulshästar utan större problem.





_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Jag börjar med att trampa på några tår... Inget ont om Saab 900 eller Opel Ascona som nämnts här i tråden
(eller förresten, lite ont ändå), men inte ingår dom väl i rejsa.nu:s samlade idé om generella banbilsrekommendationer
i de aktuella prisklasserna?

Jag har ett annat förslag, eftersom det här kanske riskerar att urarta till en tråd där vi alla rekommenderar
just våra egna bilar framför allt annat och sedan, liksom jag - helt okänsligt gnäller på det som inte faller oss i smaken,
ber om ursäkt för det...

Sätt ihop en panel, bestående av kloka människor från forumet med körerfarenheter från många olika biltyper och
framför allt gott om banerfarenhet.

Låt de vise männen sedan slå sina hjälmförsedda huvuden ihop och så tror jag att vi rätt snabbt har en köpguide där ingen
obskyr tillverkare eller annan etnisk minoritet behöver känna sig bortglömd.

Fyll på listan med förslag:

Magnus T
Johann
Jonas Jarlmark

..och så två-tre stycken till, som snabbt och enkelt, t.ex. via PM kan slänga ihop en lista enligt P.P:s ursprungliga förslag
och sedan publicera den på forumet.


Vi måste ju ha något kul att debattera i vinter också.

_________________
--
Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 20



P.P. skrev:
För tillfället (i alla fall) är den förpassad till sandlådan.

Men kom med förslag på vad ni vill veta. Skall det vara grundtips vid köp, lämpliga modifieringar eller något nannat man skall ta med? Vilka prisklasser är intressanta? Vilka olika bilstorlekar sall det tittas på? osv, osv. Sen får vi se vad som händer.


Ett problem är väl att vi först måste definiera vad vi menar?
- Är syftet att rekommendera bilar som är KUL på bana och som PASSAR på bana i standardutförande?
- Eller är syftet att rekommendera bilar som går att BYGGA OM till bra banbilar?
- Är syftet att TÄVLA med bilen eller bara att ägna sig åt s k klubb-körningar?`
- Ska bilen vara GATREGGAD eller är det renodlad banbil vi pratar om?

Kan se att flera av de förslag som givits passar mycket olika bra in på ovanstående beroende på vad man menar.

_________________
Toni DAngelo, Stockholm
Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



FredrikÅ skrev:
Jag börjar med att trampa på några tår... Inget ont om Saab 900 eller Opel Ascona som nämnts här i tråden
(eller förresten, lite ont ändå), men inte ingår dom väl i rejsa.nu:s samlade idé om generella banbilsrekommendationer
i de aktuella prisklasserna?


Jag känner mig inte påtrampad men jag är intresserad av hur du motiverar det?


/ Skulle också köra Porsche om jag hade större hobbykassa..

_________________
William Ekström
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



oops

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



William Ekström skrev:


Jag känner mig inte påtrampad men jag är intresserad av hur du motiverar det?



Ja, jag uttryckte mig ju lite plumpt, men jag menade helt enkelt att i en sån här lista:

"Köpguide banåkarbilar"
0-40k = Bil 1
40-100k = Bil 2
100-200k = Bil 3
200-500k = Bil 4
500k+ = Bil 5

.. så finns det nog inte någon större chans att vare sig Opel Ascona eller Saab 900 kommer bland toppkandidaterna...

_________________
--
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Activa skrev:
Ett problem är väl att vi först måste definiera vad vi menar?
- Är syftet att rekommendera bilar som är KUL på bana och som PASSAR på bana i standardutförande?
- Eller är syftet att rekommendera bilar som går att BYGGA OM till bra banbilar?
- Är syftet att TÄVLA med bilen eller bara att ägna sig åt s k klubb-körningar?`
- Ska bilen vara GATREGGAD eller är det renodlad banbil vi pratar om?


Mycket vettigt sagt/skrivet!

Min personliga åsikt är att:
1. Utgå från hur bilen i fråga är, i ren standardutförande.
-- Motivering: Alla bilar går att bygga om till att bli bra på banan, det är bara pengarna som sätter begränsningar.

2. Bilen skall vara gatreggad och användas åt klubb-körningar.
-- Motivering: Väldigt få har råd med att ha en bil som enbart kan användas på bana. Då måste man ha bilsläp och dragbil = kostar återigen mycket pengar.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



FredrikÅ skrev:
William Ekström skrev:


Jag känner mig inte påtrampad men jag är intresserad av hur du motiverar det?



Ja, jag uttryckte mig ju lite plumpt, men jag menade helt enkelt att i en sån här lista:
0-40k
40-100k = Porsche 944, M3 E30
100-200k = M3 E36, Porsche 968, 911
200-500k = Porsche 911, BMW M3 E46
500k+ = Porsch turbo, gt3, gt3 rs


Du menar altså att endast porsche och bmw är värdiga att rekomenderas?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



gzon skrev:


Du menar altså att endast porsche och bmw är värdiga att rekomenderas?


Absolut inte, jag slant på avtryckaren mitt i citatet bara, det är korrigerat i mitt riktiga inlägg.

_________________
--
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



gzon skrev:
FredrikÅ skrev:
William Ekström skrev:


Jag känner mig inte påtrampad men jag är intresserad av hur du motiverar det?



Ja, jag uttryckte mig ju lite plumpt, men jag menade helt enkelt att i en sån här lista:
0-40k
40-100k = Porsche 944, M3 E30
100-200k = M3 E36, Porsche 968, 911
200-500k = Porsche 911, BMW M3 E46
500k+ = Porsch turbo, gt3, gt3 rs


Du menar altså att endast porsche och bmw är värdiga att rekomenderas?


Som jag skrev tidigare, vi får skaffa flera olika listor!
Lista 1: Enbart för tyska bilar
Lista 2: Enbart för japanska bilar
Lista 3: Italienska/Franska/Engelska bilar
Lista 4: USA bilar

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Allmänt banåkaforum
Skall vi göra köpguide?
<<   1, 2, 3   >>
5847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande