Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5847 besök totalt |
arghh... hitlerkälkar så långt ögat kan nå... ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
Enda felet jag kan se är att vissa porschemodeller missats, som 951 t.ex. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Vi med riskokare får starta en allternativ-lista!! Jag börjar med: 0-40k: Honda CRX Vtec Fördelar: bra väghållning, triangellänkar Bästa 1,6L motor som någonsin har tillverkats, B16A1=150 hk, B16A2=160hk ![]() hållbar motor hållbar växellåda, har alldrig hört talas om en som har rasat ![]() ![]() låg vikt bensinsnål lätt att trimma, massor med delar från USA, (T.ex. +extraktor +kam +höjdkomp = ca. 190 hk) överlägsen prestanda i denna prisklass Nackdelar: rost på bakskärmar, trösklar dyr försäkring trång för storväxta personer _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Peugeot 205 GTI
+billig (10k - 20k för en fin) +låg vikt +bra väghållning +pigg +många eftermarknadsprylar +bra rostskydd + och - inga driveraids i form av ABS, Servo eller ESP -kan fås med franska flummfel -skulle må bra av lite mer mos i motorn (löses iofs med MI16 konvertering) Skitbra idé med köpguide f.ö. _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||||
Köp en 320is då! ![]() |
||||||
Rash kör ju franskt ![]() ------------ Men, om det ska bli något resultat av denna tråd så måste ni faktiskt hålla er ordentligt på mattan allihop! Ge gliringar med glimten i ögat får ni göra i andra trådar annars kommer vi ingen vart i den här. Gissa varför den här lades i "sandlådan" ![]() Så, nyktra listor av typen "plus/minus/se-upp-med" på olika bilar mottages tacksamt. Det finns ju även massa vad-ska-jag-skaffa-mig-för-bil-trådar att läsa och kopiera info ur för den som är på humör ![]() _________________ ![]() |
||||||
Saab 900 Turbo, 8- och 16-ventiler, 79-93 års modell
Riktpris : 0 - 30000 kr beroende på skick. 8-ventilaren bör vara billigare än en 16-ventilare i motsvarande skick. Riktigt fina exemplar brukar landa runt 30000 och uppåt, speciellt Aero-modellerna. Cabrioleter brukar starta runt 60-70000 och uppåt beroende på skick Jag börjar med minustecknen: - Rostrostrostrostrostrostrost. Lämpliga kandidater bör synas noga. Priset är i hög grad relaterat till förhållandet frisk plåt / rostig plåt. Så gott som alla 900:or är rostskadade i den främre undre länkarmsinfästningen. Kostar i runda slängar 2000 kr per sida. Vintergaragerade, endast sommarkörda exemplar brukar vara undantagna från denna typ av skador. - Kan var sönderkörda/trimmade av tidigare ägare. - Lite dyra i försäkring beroende på modell. - Svårt att få till en cool väghållning, kräver hemsnickrande. - Svaga växellådor. Den fyrväxlade har bättre rykte än den femväxlade när det gäller hållbarheten. - 8-ventilsturbon har K- eller KE-Jetronic, mindre trimvänligt, mer krångelbenäget. - T o m 1987 sitter handbromsen fram. Svårt att uppgradera dessa bromsar utan omfattande ombyggnader. - Fördelartändning som oftast inte klarar att hänga med när grejorna blivit gamla och slitna, med laddtrycksproblem som följd. - Gammal bil, finns inte så mycket trimmprylar längre. + Rolig bil att köra. + Man kan enkelt uppgradera till fyrväxlat. + Mycket bil för pengarna. + Hög anonymitetsfaktor. + Cool bil, speciellt de med den gamla vertikala fronten (t o m 1986). + Samma bromsar som i 9000 fr o m 1988. + Motorn tål att trimmas. + Motorn kan enkelt trimmas utan omfattande ombyggnader. + Modellen 900 S (90-93) är identisk med en fulltrycksturbo fast utan IC och laddtrycksreglering => billigare försäkring samt barnligt enkel att återställa till fulltrycksspecifikation. Allmän rekommendation : 0 - 10000 kr : Här fyndar man 8- samt 16-ventilsturbos i bruksskick. Förvänta mer eller mindre rost, oftast mer. 10001 - 20000 kr : Fina 8-ventilsturbos samt 16-ventilsturbos i bra bruksskick. 20002 - 30000 kr : Extremt fina 8-ventilsturbos samt fina 16-ventilsturbos. Lite eller ingen rost. 30001 -> : Ingen rost, en 8-ventilsturbo i denna prisklass måste vara otroligt extremt fin. Bland 16-ventilarna är fina Aero-modeller representerade samt sällsynta fina exemplar av de sista årsmodeller t o m 1993. Generellt sett, se till att hitta en rostfri kaross och köp den, oavsett innehåll. Det går alltid att konvertera till turbo. |
||||||
0-100000
Mini, Hundkoja, Austin Cooper, Morris Cooper S, Bmc mini, Leyland Mini, Rover Cooper, Innocenti. ja eftersom denna lilla vagn tillverkades i 41år (1959-2001) så finns det otaliga versioner att välja ibland varav det skiljer mest på Vanliga "Runda fronten" och den morderniserade varjanten "Fiat" Clubman. Motorer mellan 850cc 32hk till 1275cc Turbo och 95hk. +Körglädjen ![]() +Billiga delar där allt går att få tag i +Relativt enkelt att få bra snurr på maskin +Många års erfarenheter inom racing +Låg vikt +/-folk ler och ser glada ut när du åker förbi -svårt att hitta en fin -Rost som du kan hitta varsomhelst även på -97 or och nyare. -Krocksäkerheten -motor och drivlinans hållbarhet (I vissa fall) Prisbilden: 0-10000kr Bruksbilar i dåligt skick och rena renoveringsobjekt mestadels 70-talsbilar 10000-20000Kr Skapliga exemplar, äldre renoverade, udda versioner av objekt typ kombi, pickis mfl 20000-50000Kr Fina-mycket fina bilar mellan 65-95, 4-h racingbilar, Cooper s objekt 50000-10000Kr 95-01 oftast välskötta, race bilar, modifierade gatbilar 10000-30000Kr Historic race bilar med fullständig historik, udda exemplar, specialmodeller mm För övrigt en riktigt kul och lättmeckad bil där du för en liten peng kan skrämma slag på porschar och andra sportvagnar när vägen börjar svänga ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Fanns gamla Coopern med turbo från fabrik? Vad tufft! Vad får man ge för en sån beg.?
Men Magnus. Kan inte du ta och syna det som skrivits hittils och dom du tycker är vettiga lägger du upp under Artiklar&Reportage? _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||||
[quote="Lundin"]Fanns gamla Coopern med turbo från fabrik? Vad tufft! Vad får man ge för en sån beg.?
Modellen hette Mini ERA Turbo och var ett försök att öka intresset under 80-talet för kojan när gti vågen svepte in över europa. Det som skijlde mellan std modellen var bla 13" hjul, AP ventskivbromsar med 4-kolvsok (Samma som sitter på min bil), spolierkitt, recaro inredning. Motorn en förgasarturbo hade överladdats med ett T2 aggregat och hade ingen Ic den laddade ca 0.4bar och lämnade 95hk. Största problemet var att få lådan att hålla. De bilar som överlevt ligger runt 100000:- i bra skick, men med ett std T03 och en ngt modifierad motor på 1293cc samt förstärkt låda så åker flertalet i england med 150-180 drivhjulshästar utan större problem. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Jag börjar med att trampa på några tår... Inget ont om Saab 900 eller Opel Ascona som nämnts här i tråden
(eller förresten, lite ont ändå), men inte ingår dom väl i rejsa.nu:s samlade idé om generella banbilsrekommendationer i de aktuella prisklasserna? ![]() Jag har ett annat förslag, eftersom det här kanske riskerar att urarta till en tråd där vi alla rekommenderar just våra egna bilar framför allt annat och sedan, liksom jag - helt okänsligt gnäller på det som inte faller oss i smaken, ber om ursäkt för det... ![]() Sätt ihop en panel, bestående av kloka människor från forumet med körerfarenheter från många olika biltyper och framför allt gott om banerfarenhet. ![]() Låt de vise männen sedan slå sina hjälmförsedda huvuden ihop och så tror jag att vi rätt snabbt har en köpguide där ingen obskyr tillverkare eller annan etnisk minoritet behöver känna sig bortglömd. Fyll på listan med förslag: Magnus T Johann Jonas Jarlmark ..och så två-tre stycken till, som snabbt och enkelt, t.ex. via PM kan slänga ihop en lista enligt P.P:s ursprungliga förslag och sedan publicera den på forumet. Vi måste ju ha något kul att debattera i vinter också. ![]() _________________ -- |
||||||
Ett problem är väl att vi först måste definiera vad vi menar? - Är syftet att rekommendera bilar som är KUL på bana och som PASSAR på bana i standardutförande? - Eller är syftet att rekommendera bilar som går att BYGGA OM till bra banbilar? - Är syftet att TÄVLA med bilen eller bara att ägna sig åt s k klubb-körningar?` - Ska bilen vara GATREGGAD eller är det renodlad banbil vi pratar om? Kan se att flera av de förslag som givits passar mycket olika bra in på ovanstående beroende på vad man menar. _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||||||
Jag känner mig inte påtrampad ![]() / Skulle också köra Porsche om jag hade större hobbykassa.. ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Ja, jag uttryckte mig ju lite plumpt, men jag menade helt enkelt att i en sån här lista: "Köpguide banåkarbilar" 0-40k = Bil 1 40-100k = Bil 2 100-200k = Bil 3 200-500k = Bil 4 500k+ = Bil 5 .. så finns det nog inte någon större chans att vare sig Opel Ascona eller Saab 900 kommer bland toppkandidaterna... ![]() _________________ -- |
||||||
Mycket vettigt sagt/skrivet! Min personliga åsikt är att: 1. Utgå från hur bilen i fråga är, i ren standardutförande. -- Motivering: Alla bilar går att bygga om till att bli bra på banan, det är bara pengarna som sätter begränsningar. 2. Bilen skall vara gatreggad och användas åt klubb-körningar. -- Motivering: Väldigt få har råd med att ha en bil som enbart kan användas på bana. Då måste man ha bilsläp och dragbil = kostar återigen mycket pengar. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Du menar altså att endast porsche och bmw är värdiga att rekomenderas? ![]() _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
Som jag skrev tidigare, vi får skaffa flera olika listor! Lista 1: Enbart för tyska bilar Lista 2: Enbart för japanska bilar Lista 3: Italienska/Franska/Engelska bilar Lista 4: USA bilar _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5847 besök totalt |