Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (9714 totalt) |
Billig banracing? Var börja?
Står säkert om man söker, men vet inte var jag ska börja. Min fråga lyder. Var ska man börja om man vill börja tävla lite enkelt utan att ruinera sig. Har läst lite om BMWcup, och standard klassen låter trevlig, förutom den delen där man måste köpa bur till bilen. Var hittar man sådant? Finns det klasser för små billiga bilar? Känns drygt att ligga och gnugga med familjebilen om det händer något, så kanske man skulle skaffa en peugeot 205 eller så. Finns det racing i denna klassen, typ clio cup för några år sen? Många frågor ![]() _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Billig racing, finns det?
![]() Standardklasserna i märkesmästerskapen (tex BMWCup) tillhör de billigare. Fyndbörsen cup likaså. Standardtipset är att köpa en raceklar bil, det blir alltid billigare i längden. En bra tråd att leta upp är Pär Hanssons där han berättar om inköpet av sin race-205:a och om sin racedebut. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Ja, men 205 ser så roligt ut
![]() Kanske ska prova på gocart någon dag, men tycker liksom det inte ger samma känsla när man inte behöver växla. Ja, en färdig bil är oftast bästa lösningen, men jag har inga ambitioner utan bara gnugga lite kofångare i 2006. 2005 ska jag bara gnida på banan för att få lite träning och erfarenhet.. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
I Fyndbörsen Cup (och jag är rätt säker på att det gäller i BMW Cup också) kan man ju börja med en nära standardbil, iofs med bur m.m. Och vagnboksbesiktad förstås, och utveckla bilen vartefter. Utan att veta så verkar det som BMW Cup är ngt billigare i anmälningavgift, men det är väl mindre fält också. En Fyndbörsen-bil kan dock även köras i BMW Cup (Standard) om det är en BMW förstås
![]() Tävla med standardbil utan bur.... då blir det slalom i lite lägre hastigheter som gäller. Hoppas Lazzat kör sin RS Challenge nästa år också, sen planerar Peugeot SC att köra en serie på ca tre tävlingar spridd över landet. PCS-R har redan sån verksamhet och även CAR och BMWSC kanske? och...... du gissar rätt, 205 ÄR kul! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kolla med olika team om att hyra en plats i ett långloppsteam. Ger mest tillbaka per spenderad krona!
Billigare racing finns inte! Det finns många serier att välja på! Allt från superserien SLC till billigare serier så som ERF, MSLS m.m. Lycka till! ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Ganska stor skillnad mellan BMW Cup och Fyndbörsen. Klart mer köra i form av träningar på en helg osv i BMW Cup än SSK. Ser du buren som ett problem och en stor kostnad är du nog fel ute dock...
![]() ![]() Riktig billig, och snabb, racing är nog Formel Vee. Ser kanske inte så spännande ut vid en första anblick, men hu vad det går. ![]() Hyra en plats i "rätt" långloppsteam KAN oxå vara en mkt bra väg att gå. |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Sant. |
||||
Roadsport-klasserna kanske kan vara ett alternativ? (Gissar att det är de som körs i t.ex. ERF?) Gatbil, men med minst skyddsbåge (eller fullbur?) och sprintlopp...
Men som Kristian menade: Racing blir inte billigt... ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag ser inte buren som ett problem, förutom var jag kan hitta en ![]() Har sagt till tjejen att det finns 2 vägar. Vi monterar en bur i bmwn eller att jag får köpa en annan och montera bur i den ![]() Vad kostar en bur egentligen? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
ERF är gaaanska långt från roadsport.. ![]() BMW CUp är ett bra alternativ, då kör du banträffar inkl race + tisdagsträningar på Knutan mm utan större bekymmer eller kostnader! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Som jag ser det finns det 2 vägar att gå...
1. Köp en färdig bil. Det kan tydligen inte poängteras många gånger nog. Se till att den har godkänd bur som är enligt senaste GT, då kan du köra i princip vad du vill. ![]() eller.. 2. Skaffa en SPORTBIL!!! Herejösses du bor ju i Skåne då är det bara till att köra klubbmästerkap med MGCC ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hitta en är inga problem, finns minst 5 firmor som håller på ca 5000 kr för en fullbur, sen ska den monteras, vitt av en smidesfirma ca 8-10 000. oavsett bil så att köra fyndbörsen cup är nog svårt att köra under 70-80 000 per säsong i omkostnader tex. Jag lägger ner nästan det dubbla av vad min bil kostade i körning per säsong, så bilen är den lilla biten ofta. Go-cart finns med växlar oxå ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
BMW-Cup KAN vara BILLIGT! Kan inte poängteras nog!!
Startavgift ALLA tävlingar inkl serieavgift och medlemskap i BMWSC är tot ca 5000 kr/år. Då får du 6 heldagar på bana, 10 race inkl träningar + allt trevligt umgänge i klubben! ![]() Vågar påstå att en vettig bil i standardklassen går att snickra ihop för 40.000 kr om man är lite offensiv alt köper något färdigt/halvfärdigt. Iom att det är grp N trim så håller ju dessutom grejorna! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det är helt klart ett vettigt alternativ med BMW cup Roadsport med MGCC kostar 1500 kr + medlemsavgift (ett par hundra) per för hela KM-serien, som då är 5 tävlingar (Knutan x2, sturup, Minnesberg och F5 Ljungbyhed). Som Edvin skrev, en helt omodifierad sportvagn kan användas (fast man lär inte vinna med den), från 5-10 kkr kanske om man endast ser till att hålla nere inköpspengen Antagligen är detta ett av dom absolut snabbaste sätten att komma igång, man köper sig en helt vanlig sportvagn och tar licens samt köper sig en riktigt hjälm, Nomex-kallingar, tröja, balaklava, skor och handskar samt en folkraceoverall (eller riktig 3-lagers) _________________ Mvh, Lisbeth Hylander |
||||
Japp, glömde logga in mig själv... _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, den här roadsport klassen verkar ju trevlig. Läser lite om den.
Men helt ärligt. Måste jag gå upp på en M3 eller porsche 924/944 för att det ska bli riktigt kul eller klarar jag mig med att våldta våran lilla 328? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
att gå från 328 till en 924 är att gå upp? Men om du menar med motorstyrka så definitivt inte, med 150 hk kommer du väldigt långt. Effekten är en liten del av det som gör det kul. _________________ Daniel Steiner |
||||
Det var kanske inte så jag menade att hästarna skulle spela roll, men att man kanske skulle byta till ett mera "racing" inspirerat åk? Idag kör jag ju standard 328, vilket jag tycker fungerar SUPER!! ![]() _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (9714 totalt) |