Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 11 besök senaste veckan (70897 totalt) |
Det är möjligt jag börjar bli lite gubbe, men jag tycker det verkar utomordentligt trevligt med den odramatiska tillvaron! Blanka fina prylar skadar inte heller.
Men jag hoppas nock på en fram-hamrad lagom bucklig aluplåt för att skydda den där utsatta drivknuten! _________________ Pontus Fyhr |
||
Får väl ta mig i kragen och böja till en plåt... Så här ser köpealternativet ut - ingen raketvetenskap att replikera den direkt. Lite isolerande bandage runt avgasröret just där det passerar knuten kombinerat med sagda plåt borde göra susen. |
||
Var på Gelleråsen och busade igår i samband med att vi höll "Avancerad Förarkurs" för tredje gången i år.
Det är allt bra kul att köra den här bilen - speciellt på Gelleråsen som ju är roligast i Mellansverige. Trots att det för dagen satt sopslut V70'or på bilen så höll det i fint i böjarna. Kul att stressa finbilarna hela vägen från Trösen bort till Depåkurvan. Man blir omkörd så det bara smäller till på rakan, åsså när man bromsar ikapp och klistrar sig fast några meter bakom genom Esset och Ejes blir finbilschaufförerna ibland så stressade att de nästan sladdar av. Jag vet - barnsligt men kul... Däcken sliter nästan helt jämnt, kanske aningen mer på yttre halvan fram, så jag ska "öka" cambern lite till fram. Kör med ungefär -3° fram nu. Junior som kan köra hoppade in i bilen och åkte en låg 1.17 på 3dje varvet, så med friska däck och lite koncentration finns lätt åtminstone 1.16 att hämta. Sett till vikt/effektförhållandet är det ganska bra tycker jag, kört med full tank och som alltid en del onödigt bråte som väger i bilen. Drivlinan är ju helt original. Lastade och styrde hemåt framåt kvällen med ett fån-flin i fejset. |
||
Tror nog vi har fått till chassivinklarna rätt okej nu.
Bilen känns hyfsat neutral och om man tittar på däckslitaget efter säsongen så ser det också rätt okej ut runt om. Och Junior fick ju till en rätt hygglig Challenge-repa häromdagen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
|
||
Besökte med den äran bilbekämpningen idag. Resulterade i lite diskussion om banåka, hjulvinklar, chassisättningar och topplagringar. Kul.
|
||
Vad gör man inte för att slippa titta på Mello...
Gick ner i garaget och böjde till en värmeskyddsplåt för vänster inre drivknut. En bortglömd sprejburk med blåmetallic färg från 80-talet som ruvade längst in i plåtskåpet kom väl till pass. |
||
|
||
Det blev ett gäng varv på Gelleråsen igår när vi arrade Avancerad Förarkurs för femtioelfte gången i ordningen.
Bilen sköter sig bra och är fortfarande en fröjd att köra. Hade hoppats att hinna få hem nya reaktionsstag för att kunna ändra geometrin för lite mindre anti-squat i bakvagnen, men DHL är inte blixtsnabba... Får väl istället testa om mina teorier funkar på TT1 när grejerna monterats. Som vanligt åker man ikapp när det svänger och får hålla igen på farten. (skulle behöva 200 hästar till på rakan...) Enda smolket i bägaren var att jag upptäckte att ett upphängningsgummi för ljuddämparen tröttnat och spruckit lite efter 10 år, så dämparen hängde ner lite på ena sidan. Men lätt fixat. Lite armering av det spruckna gummit med ståltråd och vävtejp. Finns nya på Biltema för en femtiolapp. |
||
Kul att den rullar! Läcker som alltid med TRD-kittet
sprintex |
||
|
||
Ignorerade det fina höstvädret och spenderade dagen i garaget under bilen.
Konstaterar att Quick-Jack'en som jag skaffade för ett tag sedan funkar bra. Skönt att slippa joxa med garagedomkraft i flera omgångar. Kunde kanske lyfta lite högre men det går skapligt att skruva i ryggläge på "liggbrädan" även för en tjock gammal gubbe. . Fick dit GkTechs bakvagnskit. Bra passform. Beställde via "BadAssParts" i Sala - gick förvånansvärt snabbt ändå, trots DHL's inblandning, att få hem grejerna från Australien. Provåkte en liten sväng nu - svårt att uttala sig med kalla R-däck och 10-gradig asfalt, men nog tycker jag att det verkar fungera som tänkt. Bilen liksom sitter ner mer och greppar om man provocerar över ett gupp. |
||
Intressant mod, speciellt med lite siffror på vad grejerna faktiskt gör. Jag tyckte sänkning 25mm och ändrad fjäderbalans gav rätt dramatiskt annorlunda bakvagn, det kan nog delvis förklaras av kurvan i videon, AS går ju ner en hel del. Ska bli kul att höra hur det funkar på bana/konbana, slänga ut bakvagnen är ju kul men kanske inte optimalt om man vill köra snabbt
Är det nåt mer kul på gång eller är det klart nu inför nästa år? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det jag skulle vilja göra, som vi ju diskuterat tidigare , är att leta rätt på en fungerande beg komplett motor, sätta ihop med smidd vev, bättre stakar och kolvar och addera kompressorn som jag har liggande. Man kan ju alltid fundera... Baksidan med det är ju att det blir bökigt vid besiktningen varje år. |
||
Kör på!
Jag har besiktat min bil med kompressor i snart tio år nu. Är det tillräckligt smakfullt gjort är det ingen som reagerar eftersom kunskapen om hur det ska se ut på en såpass ovanlig bil som du har är nära noll. Min bil är det nästan första gången de ser en varje år man besiktar _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
Har faktiskt förhoppningsvis lite högre tankar om "mina" besiktningsteknikers insikter än så... Där jag brukar låta besiktiga mina fordon är det minst en (tror faktiskt det var två tidigare) som själva åker GT86/BRZ. Hon som utfört eller assisterat vid besiktningen vid ett par tidigare tillfällen har intresserat kommenterat chassi, hjul/däck och broms-"moddarna" och jämfört med sin egen bil. (Att ändra bromsar och chassi som jag gjort är ju egentligen inte heller helt ok enligt regelboken på ett helbilsgodkänt fordon) Så att på ett okej sätt besiktiga med kompressor är nog tyvärr rätt kört iaf här i storstan. |
||
Då var årets höjdpunkt avklarad. Ett felfritt besök hos Bilprovningen i Rissne.
Lite kul med en besiktningstekniker som själv är gammal GT86-pilot. Vi pratade lite chassi, grepp och banåka samt en del just om detta med att bilen absolut skulle klara av en lite köttigare motor. Men att låta bilen rulla igenom besiktningen med kompressor monterad är inget som hon vill/kan göra även om det vore lockande... |
||
Lördagspyssel - lite smörjprecausions. En Accusump entered the scene.
Hade en sådan på ExigeCupen och den verkade göra ett fint jobb. |
||
Gjorde en semi-permanent installation av Catalysten.
Jag gillar inte att ha den fäst med sugkopp i rutan - dels lite vingligt och så skymmer den faktiskt sikten en del. Nu hamnar den iofs lite väl långt till höger, men den är ju stor och signalerar ju delta-tid tydligt med rött/grönt och stora siffror. Skaffade en ny bit panel från "skroten" som jag kunde såga sönder. Skruvade Catalystfoten i själva strukturen bakom dekorpanelen så att den sitter stadigt Jag tror det kommer att funka bra. DL1-dashen med /shiftlight sitter fortfarande rakt i synfältet som tidigare. |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 11 besök senaste veckan (70897 totalt) |