Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Titta vad jag hitta! (kat)
1212 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Väldans likt en katt??

Usidan av katten

Lamdans hål.

Kan man "ränsa" detta "stopp" utan att bilen går sämre?? Eller måste man då flytta lamdan bakom stor katten för att motor elektroniken inte skall få spatt?? Eller skall man vara miljö vän och låta det vara

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Ser ut att vara metalliska kattar så jag tror inte du tappar någon jätteeffekt genom att rensa ur dom. DeT är förkattar förresten som gör att den katalytiska processen kommer igång tidigare.

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Re: Titta vad jag hitta! (kat)

Jovani skrev:
Eller måste man då flytta lamdan bakom stor katten för att motor elektroniken inte skall få spatt??

lambda bakom katten kan väl inte vara vettigt? Min lambda sitter väldigt nära anslutningen till grenröret ...

Eller så spelar det ingen roll alls

Huddinge
Här sen Nov 2002

Har du 2st lambdasonder (vilket jag tror) så skulle jag rekomendera att inte rensa dessa "förkattar" då du riskerar att få en felkod i stil med "katalyst effisiansy below" (stavning), detta kan du eventuellt slippa om du monterar sonden bakom huvudkatten men riskerar då att få konstiga lambdavärden pga placering?

Jag tror precis som föregående talare att dessa förkattar bromsar minimalt eller inget, vilket bara skulle resulterar i ett dyrt återställande om det skulle bli bekymmer.

Mvh Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Dessa är uppenbarligen förkattar och "stor" katten sitter bakom lamda hålet (den stora vita saken)
Jag har bara en lamda.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Wärhner skrev:

Jag tror precis som föregående talare att dessa förkattar bromsar minimalt eller inget, vilket bara skulle resulterar i ett dyrt återställande om det skulle bli bekymmer.

Mvh Peter

På Audi S4/RS4 sitter det ju fyra kattar, två förkattar och två stora. En av dom största skillnader man kan göra är ju att byta ut systemet mot ett utan förkattarna. Ok-det brukar ju vanligtvis innebära byte till ett i grövre dimention och sportkattar, vilket i sig kanske gör skillnaden-vad vet jag?

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Detta har jag helt missat, får komma ner och kika i garaget i helgen och se vad fasen du pysslar med

1212 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande