Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bmw e34 525tds pickup -> 535d 8hp | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2641 totalt) |
Hej på er! Tänkte dela med mig av mitt projekt jag håller på med.
Är fruktansvärt dålig på att fota processens gång och har kommit en bit på vägen redan. Bilen från början är en bmw e34 525tds touring som byggdes om till pickup för ca 15 år sedan och är ett jobb som är otroligt bra genomfört. Frälst i e34 karossen som man är kunde ju absolut inte låta bli att slå till på denna unika skapelse och är helnöjd, vilken nytta med nöje bil. Lika bra som den funkar att glass åka i så funkar den till återvinningen med sopor. Nedan kommer några enstaka bilder som tagits under tiden jag ägt den. Vid inköp Som ni ser händer en del men även missat att fota mycket. Coiloversarna renoverades upp, hella black mm monterades, klädde om innertak i alcantara. Renoverade upp 18" style 5 fälgarna med lack av centrum, polering bana samt nya bult, monterade svarta skinnsportstolar mm. Just nu håller jag på med lite småpyssel för exempelvis den elektroniska gaspedalen, inväntar turbos som byggs om till hybrider mm. Tråget måste även byggas om för få motorn att passa. Har redan fått i växelspak, paddlar på ratt mm som ni ser, har lite el kvar som ska lösas vid ratten. Även elhärvan är under uppbyggnad och ihoppassning för CANTCU styrningen till växellådan. Målet är förhoppningsvis en SFRO reggad bil i slutänden med 210 bakvagn med ett stabilt bromssystem. Coiloversarna är redan svetsade på 540 ben och har även 540 bromsar liggande fram. Går den smutt med justeringarna så kan det vara intressant o prova bana med den. Ska försöka hålla lite uppdatering och ta lite mer kort _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
Häftig bil, coolt om du kommer ut på bana med den också!
Tror jag läste en artikel ganska nyligen om din bil. En kvinna som behövde ha en pickup men gillade inte de som fanns på marknaden och byggde därför om sin nya BMW. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Adapter till den elektriska gaspedalen som passar över orginalinfästningen i karossen och anpassad platta för underdelen av pedalen.
Byggde även ett 3d print verktyg när ventilfjädrarna byttes för att slippa lyfta toppen.. _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
Dom måste dock ha gillat bakrutan från den väldigt mycket, för Skoda pickis är tyvärr det enda jag tänker på när jag ser din bil bakifrån _________________ S Örnberg |
||||
Ja tydligen om rutan fick följa med! Det ska nog bli bra ändå _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
I väntan på att jag ska få tag i mitt gamla m51 tråg från en lite in stuvad motor så pillar jag lite på detaljer.
Har fått klart den elektroniska gaspedalen på plats och håller på klä om den silvriga växelspaken som inte alls passade in bland resten _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
Nöjd med hur detta blev, ihop med en damask som kommer bli i samma tyg som spaken.
Även elhärvan är skickad ifrån en kille i Litauen som byggt ihop med CANTCU härvan och adapterhärvan mellan M57 och E34 _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
kul bygge, skriv gärna mer om hur du tycker cantcu funkar. Har inte sett så många rapporter om det ännu.
Jag försöker få min 8hp45 funka direkt med maxxecu, det är nog tekniskt möjligt, men cantcu är mitt andrahandsval. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
HTG och turbolamik säljer standalone boxar till 8hp lådorna. både kräver att man plockar ur orginal TCU och löder om inuti lådan.
CANTCU översätter istället CAN mellan bilen och 8hp lådans orginalTCU och klarar även förbigå stöldskyddet. nackdelar och möjligheter hos alla system, det är ungefär samma kostnad. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Vad jag läst, är med i en hel del grupper på facebook med 8hp där många övergått från htg och turbolamik till CANTCU och som sagt det är som dag och natt. Har även haft kontakt med Kenneth på CANTCU och hyvens kille som ger bra svar på tal. _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
Det är bara en exempelbild taget från HTG wiki... Du missade nog resonemanget om CanTCU vs fristående TCU. https://wiki.htg-tuning.com/HTG_GCU_ Bilden har inget med varken mitt eller Steenbacks bygge att göra. Men visst är det ett riskabel moment. Man provar naturligtvis funktionen innan montering. Men innan man kan fylla olja i lådan skall kablar och kontakter skyddas mha exempelvis epoxyfyllning. Vilket gör det hela extra besvärligt om något lossnar eller är felkopplat. Men det finns ju många lyckade DCT och 8HP konverteringar som använder ovan metod med gott resultat. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Stämmer bra det, CANTCU använder orginalprogramvaran och man har till och med möjlighet att XHP flasha osv.
Medans en separat TCU är precis som det låter, en fristående box med fristående programmering. Bilen min kommer användas till majoritet vardagsåkningar så valet föll att kunna använda olika körlägen för bekväm söndagshandling till inspirerad körning med paddlar _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
Elhärvan börjar ta plats i bilen efter att ha släppt på varenda panel...
Även lämnat iväg oljetråg för kapning och kortning för att tråg bultmönstret ska passa in. Tydligen så var det fel växelspak jag har så var iväg och köpte en ny då de skulle vara från F serie, började jobba fram en adapter prototyp men insåg ganska fort att även denna spak var fel. Så nu är ytterligare en spak beställd så nu hoppas vi de blir rätt _________________ Rasmus Stenbacks |
||||
vad var felet med dom två första spakarna?
cantcu verkar ju stöda även spakarna från e60 med 6hp lådor. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ja dom stöder själva spakarna om de sitter i den förinstallerade bilen men i detta fall så är det en standalone härva mellan motor-kaross och motor-TCU, då kräver CANTCU en spak med en 10 pinnars kontakt för att det ska vara dubbla CAN HI och CAN LOW
_________________ Rasmus Stenbacks |
||||
Våra race- och banåkarbilar Bmw e34 525tds pickup -> 535d 8hp | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (2641 totalt) |