Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skall vi göra köpguide?
<<   1, 2, 3
5847 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Benci skrev:

Min personliga åsikt är att:
1. Utgå från hur bilen i fråga är, i ren standardutförande.
-- Motivering: Alla bilar går att bygga om till att bli bra på banan, det är bara pengarna som sätter begränsningar.

Jag tycker det är intressant att veta hur tillgången på uppgraderingar är och hur stora modifieringar som krävs för att få acceptabel prestanda. Jag tror det skiljer väldigt mycket mellan olika bilar.

En bil kan ju ha en enda svaghet som gör den värdelös på bana i orginalskick, men om den kan modifieras enkelt och billigt för att få bort svagheten så är den ju ändå intressant.

Eller kan man räkna med att folk som kan/vill modifiera, även om det rör sig om små moddar, redan vet vilken bil dom vill ha?

Katrineholm
Här sen Aug 2004

Jag fyller på med den bilen jag varmast kan rekomendera i alla fall.

Mazda 323 GT-R -92-94

+otroligt trevlig motor, 185Hk original med små mods så har du en effektökning på 150Hk!
+Välbalanserat chassi och mycket trevlig drivning, 43% fram / 57% bak.
+Klarar bankörning, strippkörning, konbana, grusvägar, familjekörning och även lek på isen i ett för priset hissnande tempo.

-komforten är väl inte i topp, lite ljudliga och rätt stötiga invändigt. Som vilken bil i golfklassen som helst från tidigt 90-tal.
-växellådan har en tendens att slitas ut om man gillar rallycrosstarter med över 1G i starten.

För 60-100000:- hittar man en sådan och med småpengar så har man en allroundbil med bra prestanda, kvartsmilen avverkas på ca 12 sek, och bilsports superstage under 1.30 med rätt förare bakom ratten.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

William Ekström skrev:

En bil kan ju ha en enda svaghet som gör den värdelös på bana i orginalskick, men om den kan modifieras enkelt och billigt för att få bort svagheten så är den ju ändå intressant.

Ja, så här ungefär, det ser ju både enkelt och billigt ut:

Vad jag vände mig mot, var bara att vi inte med ryggmärgen alltid, även om vi känner för det, ska rekommendera
våra egna bilar. Jag föreslog i stället det radikala greppet att låta några andra kloka och erfarna förare spåna ihop en lista.

Åland
Här sen Sep 2003

FredrikÅ skrev:

Ja, så här ungefär, det ser ju både enkelt och billigt ut

Ja det där är nog inget bra exempel..

Hur skulle detta vara:

Tänk en röstningsfunktion där man kunde ha flera frågor i en enda tråd. Så att man kunde ha så här nånting:

1     2     3     4     5
orginal Väghållning..............( )   ( )   ( )   ( )   ( )
orginal Motor....................( )   ( )   ( )   ( )   ( )
Tillgång på billiga reservdelar..( )   ( )   ( )   ( )   ( )
Tillgång på motortrim............( )   ( )   ( )   ( )   ( )
Tillgång på väghållningstrim.....( )   ( )   ( )   ( )   ( )
Klubbar..........................( )   ( )   ( )   ( )   ( )

Där man kan rösta vad man tycker.

och resultatlistan kanske skulle se ut nåt så här:

orginal Väghållning..............|||||||||||||||||||||||
orginal Motor....................||||||||||
Tillgång på billiga reservdelar..||||||||||||||
Tillgång på motortrim............|||
Tillgång på väghållningstrim.....||||||||||||||||||||
Klubbar..........................|||||||||||||||||||||||||

Sen skulle vem som helst kunna starta en ny sådan här tråd i det forumet för en bilmodell, med bra vald rubrik i stil med så som det är i eftersnackstråden. Tex "Porsche 924 NA 1978-1982"

Det skulle kunna bli så att bilröstningsforumet då får en tråd per bilmodell. Och att man först kan rösta och sedan skriva kommentarer precis som vanligt.

Då skulle man snabbt kunna söka bland alla bilmodeller och även hyffsat snabbt kunna gå igenom merparten och få en överblick. Kanske man inte skulle behöva rösta för att få se resultatet också, för att snabba upp när man vill titta på alla bilarna.

Vad tror ni om nåt sån't?

Stockholm
Här sen Sep 2003

FredrikÅ skrev:

Ja, så här ungefär, det ser ju både enkelt och billigt ut:

Jag älskar ironiska människor!!

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

William, jag håller med om din linje, kombinera små staplar som dessa med en kortare text.

Man får ju välja bil lite efter vilken plats tummen sitter på i handen, jag hade t.ex gärna kört ascona med volvoturbomotor i och allsköns annat trevligt, men jag hade nog inte kunnat bygga om den själv så jag valde nåt annat.

Några kanske vill ha en bil att bara slänga på Rdäck på, byta bromsvätska och belägg ibland och köra så det ryker hela tiden, medan andra kan tänka sig att skruva lite.

Det finns ju absolut inte ett alternativ som är bäst i alla situationer i varje prisklass...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Activa skrev:
P.P. skrev:
För tillfället (i alla fall) är den förpassad till sandlådan.

Men kom med förslag på vad ni vill veta. Skall det vara grundtips vid köp, lämpliga modifieringar eller något nannat man skall ta med? Vilka prisklasser är intressanta? Vilka olika bilstorlekar sall det tittas på? osv, osv. Sen får vi se vad som händer.

Ett problem är väl att vi först måste definiera vad vi menar?
- Är syftet att rekommendera bilar som är KUL på bana och som PASSAR på bana i standardutförande?
- Eller är syftet att rekommendera bilar som går att BYGGA OM till bra banbilar?
- Är syftet att TÄVLA med bilen eller bara att ägna sig åt s k klubb-körningar?`
- Ska bilen vara GATREGGAD eller är det renodlad banbil vi pratar om?

Kan se att flera av de förslag som givits passar mycket olika bra in på ovanstående beroende på vad man menar.

Mycket bra tanke att definiera målet. Men jag kommer inte lägga en massa energi på just den här grejen, finns så mycket annat högre upp på min lista, så det är upp till om någon orkar styra upp kring detta eller inte.

Men en viktig punkt i vad Rejsa handlar om är att det faktiskt är skitkul att åka bana oberoende vad man har för bil. Att olika bilar beter sig olika på banan är ju självklart, upplevelsen kan ju skilja sig ganska radikalt Men även om upplevelsen blir väldigt olika så kan man tveklöst ha skoj på bana med både en Pagani Zonda och en original Volvo 740.

Men om någon vill ta tag i det här o bli lite chef över sammanställandet så tjoa till. Steg ett kanske är just att skriva ner målen tydligt så det blir lättare att fylla på med info. Eller så är det ett omöjligt projekt...

Finspång
Här sen Apr 2004

Jag drog ihop alla bilar som presenterats i tråden till ett html-dokument (med vild och galen design) om det finns intresse för vidare använding.

http://dump.grendosa.com/rejsa.rar

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lundin skrev:
Jag drog ihop alla bilar som presenterats i tråden till ett html-dokument (med vild och galen design) om det finns intresse för vidare använding.

http://dump.grendosa.com/rejsa.rar

Kanon! Helt i rätt riktning IMo thumbs up

Jag la upp den såhär:
https://rejsa.nu/artikel.php?t=14270

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Men en viktig punkt i vad Rejsa handlar om är att det faktiskt är skitkul att åka bana oberoende vad man har för bil. Att olika bilar beter sig olika på banan är ju självklart, upplevelsen kan ju skilja sig ganska radikalt Men även om upplevelsen blir väldigt olika så kan man tveklöst ha skoj på bana med både en Pagani Zonda och en original Volvo 740.

Viktigt att poängtera denna punkt lite extra tycker jag.
Man kan ha skitkul i vad som helst, sen om det går fort är en annan sak
Huvudsaken är att man kör så fort det går med matrialet

Min volvokombi tex, den är rätt snabb..
Behöver varken sakta in eller svänga i mindre rondeller, bara att köra rakt fram!
Citera
Allmänt banåkaforum
Skall vi göra köpguide?
<<   1, 2, 3
5847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande