Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 4 besök senaste veckan (21372 totalt) |
Re:
Kommer bli grymt ![]() Syns på Falkenberg! _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
Fick en stund idag att pussla färdig tryckrör o slang.. så nu är den provstartad med nya kompressorn.. imorgon kanske det blir tillfälle att provköra lite och sätta en grundmapp..
_________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Nu har jag haft några sessioner med att mappa bilen.. har även stegvis växlat upp kompressorn och kör nu 150/62.5-utväxlingen som skall ge ca 8psi.. och det stämmer väl hyffsat.. högsta uppmätta värdet hittils har varit 7.7psi / 0.52bar.. det är ett par hekto mer än förra kompressorn gav (dock inte samma motor, men samma hjälpmods) och bilen känns väldigt bra..
Jag har felsökt och jagat lite småljud och sen så har jag bytt min växelspak för en mer "normal" känsla i bilen och med min växellåda så lirar den här spaken mycket bättre, känslan är riktigt go nu och även om man ror mer så är den trevligare att köra med.. En del av ljudnivån har gått ner avsevärt i kupén med då det här kittet från miataroadster har mer ljuddämpning och sånt som följer med.. ![]() Nu när jag har lite mer vrid igen och borde få problem med fästet så märker jag mer hur mycket den här diffen gör.. hela bakvagnen känns riktigt stabil och man får tonvis med fäste trots 195-profilen på de vanliga gatdäcken.. vilken skillnad! Dock så behöver jag byta vätskan i diffen från en osgiken-kompatibel diff-vätska till osgikens egna vätska.. det ska tydligen råda bot på knackande och bankande i diffen när man krypkör och svänger runt.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Årets första shakedown på falkenberg gick över förväntan.. fick med mig en lista på saker att fixa med hem..
- Slavcylindern till kopplingen ska få lite kärlek och justering (har beställt en ny från IL i tyskland, den jag har fuktar lite) - Mappen behöver mer justeringar i låglast och sedan i av/på-läget när man initialt öppnar eller stänger spjället.. det blir lätt ett gung i bilen där.. sånt som i "fel" tillfälle ger riktig känguru-hoppande och allmänt svårkörd bil.. - Diffen ska få den riktiga os giken oljan nu så den kanske blir lite mjukare när man kör långsamt - Lådan ska ev. få lite annan olja, den är lite ledsen.. nya spaken har gjort underverk för att växlingarna ska kännas bra men den sjunger lite på vissa växlar och det låter som om det rasslar tusen glaskulor i den när man varvar ur 5an.. (inget som tittat ut än) Effekten som den har nu räcker till gott och väl.. med riktiga R-däck så känns det som att den kommer bli väldigt snabb ![]() utväxlingen med 6vxl och 4.3-diff kändes väldigt bra.. även om 1-3 bara används ut ur depån och sedan 4-5-6 resten av banan.. ![]() Nu är det lite småpill och sen fundera lite på vad nästa steg ska bli.. hade en plan men vill gärna stanna upp och omvärdera.. bilen laddar mer än jag räknat med och går riktigt bra redan så "bara" kompressor känns väldigt bra redan.. men nyfikenheten och rastlösheten kommer kanske ta över.. får se.. ![]() _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Gött att bilen brummar gått och går bra
![]() ![]() Men skall du verkligen ge dig på turbo oxå? Skall du inte försöka jaga bort hjärnspökena du pratade om i torsdags i stället så du vågar pressa bilen lite mer innan du trycker i turbon? Men som du sa, är ju jäkligt roligt att skruva och utveckla bilen oxå _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 4 besök senaste veckan (21372 totalt) |