Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
4 besök senaste veckan (21372 totalt)
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005

Re:

Lindkvist skrev:
camarogbg skrev:
Gött att se att bilen börjar bli ihop igen, Andreas
Blir det massa banträffar i år?

som ett gott försök att jinxa mig själv så har jag köpt både års-SMA och säsongs-biljett till sprintarna

i veckan hoppas jag få grundmappat kompressor-laddat.. ska bli spännande o se om den här kompressorn ger bättre ladd än förra.. den har inte gått lika långt tror jag.. känns fräschare..

Kommer bli grymt thumbs up
Syns på Falkenberg!

Svkg #120
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Fick en stund idag att pussla färdig tryckrör o slang.. så nu är den provstartad med nya kompressorn.. imorgon kanske det blir tillfälle att provköra lite och sätta en grundmapp..

Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Nu har jag haft några sessioner med att mappa bilen.. har även stegvis växlat upp kompressorn och kör nu 150/62.5-utväxlingen som skall ge ca 8psi.. och det stämmer väl hyffsat.. högsta uppmätta värdet hittils har varit 7.7psi / 0.52bar.. det är ett par hekto mer än förra kompressorn gav (dock inte samma motor, men samma hjälpmods) och bilen känns väldigt bra..

Jag har felsökt och jagat lite småljud och sen så har jag bytt min växelspak för en mer "normal" känsla i bilen och med min växellåda så lirar den här spaken mycket bättre, känslan är riktigt go nu och även om man ror mer så är den trevligare att köra med..
En del av ljudnivån har gått ner avsevärt i kupén med då det här kittet från miataroadster har mer ljuddämpning och sånt som följer med..

Nu när jag har lite mer vrid igen och borde få problem med fästet så märker jag mer hur mycket den här diffen gör.. hela bakvagnen känns riktigt stabil och man får tonvis med fäste trots 195-profilen på de vanliga gatdäcken.. vilken skillnad!

Dock så behöver jag byta vätskan i diffen från en osgiken-kompatibel diff-vätska till osgikens egna vätska.. det ska tydligen råda bot på knackande och bankande i diffen när man krypkör och svänger runt..

Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Årets första shakedown på falkenberg gick över förväntan.. fick med mig en lista på saker att fixa med hem..

- Slavcylindern till kopplingen ska få lite kärlek och justering (har beställt en ny från IL i tyskland, den jag har fuktar lite)
- Mappen behöver mer justeringar i låglast och sedan i av/på-läget när man initialt öppnar eller stänger spjället.. det blir lätt ett gung i bilen där.. sånt som i "fel" tillfälle ger riktig känguru-hoppande och allmänt svårkörd bil..
- Diffen ska få den riktiga os giken oljan nu så den kanske blir lite mjukare när man kör långsamt
- Lådan ska ev. få lite annan olja, den är lite ledsen.. nya spaken har gjort underverk för att växlingarna ska kännas bra men den sjunger lite på vissa växlar och det låter som om det rasslar tusen glaskulor i den när man varvar ur 5an.. (inget som tittat ut än)

Effekten som den har nu räcker till gott och väl.. med riktiga R-däck så känns det som att den kommer bli väldigt snabb .. på rakan på falkenberg så såg jag 180~km/h innan jag bromsade och då hade jag oftast inte gasat hela sträckan.. men med varvstopp på 6500 så maxar den ut runt 195km/h.. det lär hända om det kommer på r-däck sen..

utväxlingen med 6vxl och 4.3-diff kändes väldigt bra.. även om 1-3 bara används ut ur depån och sedan 4-5-6 resten av banan..

Nu är det lite småpill och sen fundera lite på vad nästa steg ska bli.. hade en plan men vill gärna stanna upp och omvärdera.. bilen laddar mer än jag räknat med och går riktigt bra redan så "bara" kompressor känns väldigt bra redan.. men nyfikenheten och rastlösheten kommer kanske ta över.. får se..

Göteborg
Här sen Jul 2008

thumbs up thumbs up

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005

Gött att bilen brummar gått och går bra thumbs up
Men skall du verkligen ge dig på turbo oxå?
Skall du inte försöka jaga bort hjärnspökena du pratade om i torsdags i stället så du vågar pressa bilen lite mer innan du trycker i turbon?
Men som du sa, är ju jäkligt roligt att skruva och utveckla bilen oxå

Svkg #120
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
4 besök senaste veckan (21372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande