Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman 718 GT4 - 20 | 1 besök senaste veckan (2623 totalt) |
Har hängt här i några år, men inte haft någon biltråd eller gjort så mycket väsen av mig. Men, bättre sent än aldrig...
Här är i alla fall nya bilen - en Porsche 718 GT4 eller ska vi säga en 982 GT4. Det är årsmodell 2020 och den är tillverkad 2019-12. Specades av Porsche Center i Malmö, och stod i hallen som visningsbil som jag förstått det. Det är en trevlig spec i grunden: * Club Sport-paket * Utökat läderpaket, Svart alcantara/helläder med kontrastsöm i GT-Silver * Lite kolfiber i inredningen och instegslisterna * Svarta bromsok * Plus lite annat lull-lull som kanske inte är så nödvändigt (Bose-högtalare, backkamera och infällbara backspeglar ;-) Första ägaren köpte bilen i augusti 2020, och jag är andra ägaren. Trailade hem den i januari med hjälp av Mr Blom. Bilen är smakfullt förädlad av första ägaren med delar från bla Manthey Racing som monterats av MB Motorsport: * Manthey chassi (KW Competion med Mantheys spec på fjädrar) * Manthey chassikit (topplagringar till ovanstående och stag bak för att få till lite mer camber) * Manthey bromsbelägg (egentligen Pagid med ett compound enligt Mantheys önskemål) * Stålomspunna bromsslangar från Manthey (samma sak där, nån annan tilllverkare som Manthey lägger på en galen marginal på och säljer) * Sportavgassystem från Schmid Motorsport När jag skaffade den så började jag såklart läsa på vad man mer man kan göra. En frestande tanke var att komplettera med de delar som finns från Manthey för att göra den till en så kallad komplett "Manthey bil"...Det var helt vansinnigt dyrt att köpa till de delar som saknas, i alla fall när jag kollar på vad jag skulle få för pengarna * Aeropaket (bestående av aero bakom hjulhusen fram, ett annat fäste för bakvingen och en gourney flap till bakvingen) * Galler till luftintagen * Nackstöd med texten GT4 MR Hittade lite trådar på amerikanska forum och insåg att aero-delar till GT4 RS i plast passar och är väldigt mycket billigare än motsvarande delar i kolfiber från Manthey. De beställdes såklart! Köpte även ett BMC luftfilter och bogseröglor. De gamla filtren ser ju ganska trötta ut... Ska sätta galler för insugen, men har inte förstått ifall de jag köpte från Zunsport passar eller ifall jag får gå till Manthey med mössan i handen. Passade på att ta SBF licens igen, förra gången var för 9 år sedan och då tog jag aldrig ut licensen efter kursen... Gick med i PCSR för att kunna köra lite tidsträning där. Långsiktiga planen är att skaffa en riktig racebil, men jobbar mig dit över några år tänkte jag. Har kört två track days i år med bilen under april, först med PCS på Mantorp 23/4 och även på Gelleråsen 28/4. Försöker lära känna bilen och försöker att lära mig att köra mittmotorbil, har ju kört motorstark svansmotor med fyrhjulsdrift i många år. Ser fram emot att utvecklas med bilen och ska försöka ta rygg på mina fellow Grosshandlare Dan och Jonas för att få upp lite fart _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Tackar! Nu ska jag bara lära mig att utnyttja dem Körde ju en 997 Turbo tidigare som ni hjälpte mig att mappa efter att jag lät byta lite HW. Man blir lite skadad av att köra 4WD med mycket mos. Omprogramering av muskelminnen pågår _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Tack! Jag är villig att hålla med Tycker att 911:an blivit för stor. Linjerna på Cayman är underbara _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Vårens tur till Gotland med Grosshandlar'n är avklarad. Underbar körning, underbart väder och framförallt underbart sällskap!
Trots flera års empiriska studier åker jag dit med för slitna däck...Trodde att däcken skulle klara två dagar, men för säkerhets skull började fredagskvällen med att skifta höger/vänster. Däcken var fina när jag köpte bilen i januari, tillverkade 2022 och jag hann med två track days i april med bilen. Efter en dag med 4-5 stinter (ett utvarv för att värma däck, sen 2-3 varv med attack och sen ett avkylningsvarv på totalt ca 15 min) så ser man att slitbanan börjar släppa från stommen på höger fram. Kanske för hård körning för tidigt på för kalla däck med för lågt tryck? Kanske skulle haft mer tålamod i första stinten för att bygga värmen långsamare på första stinten? Såg här såg i alla fall framdäcken ut efter dag 2: Slutsats - åk inte till Gotland för två dagars körning om du inte har nya däck (eller ta med ett extra set). Jobbar på att lära mig hur jag ska använda effektkurvan på GT4:an. Det växlas lite tidigt ibland och lite för sent ibland. Anyway, här är första stinten dag två med Dan i sätet bredvid. Upplevde att jag körde bättre senare på dagen, tiderna blev inte bättre men däcken blev sämre ;-) Kollade filmer och loggar på färjan hem och direkt är man sugen på att åka tillbaka. Svårt att inte älska Gotland. Det blir bra bilder i ljuset :-) _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Dags för en liten uppdatering. Sommaren bjöd på tre track days. Jag försöker ha som mål att i alla fall hinna med en track day per månad mellan april-oktober, och hittills ligger jag på plan 😊
Det blev en tur till Kinnekulle med PCSR i juni med äldsta sonen, en tur till Rudskogen i juli med Dan och Morten och Gelleråsen i augusti med Tord. Här är snabbaste varv per dag: Kinnekulle 2023-06-17 Rudskogen 2023-07-23 Gelleråsen 2023-08-11 Har alltså testat bilen på fem olika banor, Mantorp, Gelleråsen, Gotland, Kinnekulle och Rudskogen, i år. Väldigt nöjd med bilen hittills 😊. Mina turboolater börjar lossna och jag börjar blir mer och mer vän med bilen. Målet för säsongen är att bli snabbare med GT4:an än med 997 Turbon. Och nu senast på Gelleråsen så lyckades jag där. Det finns en del att hämta här och var ser jag när jag kollar på loggar från dagen. Jag är snabbare i en del sektorer i andra varv. Men det börjar lossna så sakteliga och jag förbättrar mig 😊 Och det är ju viktigast _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
I söndags blev det en vända till Mantorp med PCSR för tidsträning. Kul gäng och jag börjar bli riktigt sugen på en riktig tävlingsbil.
Här är bästa varvet för dagen. Kör tillsammans med en identisk bil med identiska modifikationer (Och jag har lyckats att glömma namnet på chauffören). Vi turas om att köra först och jaga varandra. 😈 Har precis lagt på nya däck och bytt beläggen fram. Nu blir det snart en vända till Öjn _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Bra kört och kul att träffas!
Tyvärr hade jag lite dåligt med tid när du var framme. Vinnarbilen du söker ligger ute här på forumet...... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Detsamma! Jag förstår att det var fullt upp och det var lite dålig timeing. Sjukt sugen på din bil, den hade varit perfekt. Men lite dåligt läge ekonomiskt just nu. Kommer säkert gräma mig när jag till slut får tummen ur och blir frånåkt av den som köper din bil ;-) _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||
Det löser du, jag har ingen panik med att sälja. Snacka med Dan så hittar ni en lösning. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman 718 GT4 - 20 | 1 besök senaste veckan (2623 totalt) |