Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Tesla model 3 Performance 2021 | 1, 2 >> 3434 besök totalt |
Efter att ha provat lite olika Porschar samt en Alfa Romeo Giulia Q, så tyckte jag det var dax att sluta betala för leksaken, en Daily/Trackday bil skulle det bli, en Tjänstebil.
Och att åka annat än el bil är uteslutet som tjänstebil, därför en Tesla, model 3 performance det är ju en uttalad trackdaybil, så valet föll på den. Jag har läst massor, försökt följa de få försök som gjorts i Sverige, dstr (Daniel A) samt gossarna på Smog. Bil beställdes, men Corona kom till Kina, så leveransen sköts upp från maj till Sept-Nov, så här kan vi ju inte ha det, ingen bil till sommaren, jag letade upp en 2021 som hade gått 3000 mil, den införskaffades i slutet av Juni. Tidigare hade jag beställt en hel del saker av SMOG, bland annat fälgar som gör att jag får på 275/35/19 runt om. Fort som ögat sattes det på Cup 2 däck på de fälgarna och sen bar det av till Mantorp. Bilan var ungefär lika snabb som Alfan, men bromsarna gav upp efter 2 varv. Det blev en sväng till kinnekulle och gtr också innan semestern. Med samma resultat, ungefär lika snabb som Alfan, bromsarna gav upp. På Semestern lämnades bilen till mecken som sköter alla våra firma bilar, där monterades; MPP Stålomspunna bromsslangar Model 3 MPP-TM3-FUCA MPP Corkscrew Front Upper Control ArmsM3 MPP-TM3-BRKBRC MPP Brake Master Cylinder Brace MPP-TM3-RTOE MPP Bakre Toe Stag Model 3 MPP-TM3-RUCA MPP Justerbar Bakre Camber Model 3 MPP Comfort justerbara Coilovers Model 3 MPP-TM3-FBBK- MPP.R Stoptech STR-60 Big Brake Kit - 380 MPP.R Performance Model 3/Y Rear BigBrake Kit Tyvärr så var han inte så van vid Tesla... så det blev en hel del strul, med hjulinställningar, skadade ABS kablar osv osv. Det där redde tillslut ut sig, Dr Setup på Bandhagen tog tag i bilen och ställde in den. Efter detta har det blivit Gelleråsen, Kinnekulle, Mantorp, Gotland Ring samt Nurburgring. Bilen är otroligt rolig, snäll och tydligt när den närmar sig gränsen, den är snabbare än jag trodde, framför allt på banor jag trodde den skulle vara långsam på, och långsammare på banor jag trodde den skulle vara snabb på. Inför sista åkningen på Gelleråsen så monterades även Solid Front Lower Control Arm Bearings for Tesla Model 3, och dom gjorde en enorm skillnad för hur bilen beter sig vidd inbromsning och instyrning. Det har allt som allt varit en rolig höst på banan, bilen är dessutom otroligt trevlig som daily driver när man ställer in fjädringen efter det och sätter på vanliga däck. Några filmer: https://youtu.be/09mqlIo0tOE https://youtu.be/5iJORrCy4ow _________________ Dan Harlin |
||
Kul att du hittat hit!
Jag har följt dina rapporter på Tesla-grupperna på Facebook men jag gissar att de är mer uppskattade här. Håll oss uppdaterade! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
|
||
Hej Eldh, jo varit här ett tag, dock inte känt att jag har något att skriva om, men jag hörde intervjun på Racebils podden, och tänkt, jag lägger in något för att hjälpa till att hålla forumet levande, så det inte drabbas av Faceboks döden.
Och Tack själv, tur det gick bra! ;-) _________________ Dan Harlin |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Har du film från när du körde på Gotland Ring för ca 1 månad sedan?
Gärna med ljud så man får höra hur det låter i en Tesla på banan. Och hur fungerade det med laddning där? hur mycket kunde du köra och hur länge tog laddningen mellan passen? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag såg den där saken på Kullen - Cool!
Hur laddar du när du kör bana? får du åka iväg och leta upp laddställe eller börjar det komma laddmöjligheter ute på banorna? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Jag har ingen fil med ljud, det du kommer höra är en tjock gubbe som kämpar för livet för att hålla sig i sätet, och däcksljud.
Det är det bästa med Teslan, man får tydliga högljuda signaler, man slipper motor ljud, man får mekaniska ljud, det är väldigt nyttigt för att förbättra tiderna. Jag har film från Gotland, men inga varv utan trafik. Laddningen på Gotland är en veritabel katastrof. 1 säger 1 supercharger strax norr om Visby. Så det blir tyvärr inte många varv på Sveriges bästa bana. Dock finns det planer på att ställa upp superchargers på Gotlandring _________________ Dan Harlin |
||
Det är just däcksljud och mekaniska ljud man vill höra Blir så mycket bättre film då än en helt tyst film Trafik gör bara filmen bättre, speciellt om det är bilar du ligger och jagar _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ Dan Harlin |
||
Det var en väldigt kort video men kul att se så nästa gång slå på ljudet och lägg gärna upp längre pass, för jag antar du körde mer än 1 varv åt gången? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Liten film från Gotland ring Nordslingan.
Under 1,30 kommer jag aldrig med denna bilen, men 1,35 är bra för att vara en daily driver https://www.youtube.com/watch?v=SDyJ https://www.youtube.com/watch?v=TVZW https://www.youtube.com/watch?v=Tmu6 _________________ Dan Harlin |
||
JA det vore väldigt kul att sammanstråla någon trackday. Närmast är det 22/6 Mantorp med Tracklife samt 29/6 arlanda BanÅkeriet, funderar på kvällskörningen på Sviestad onsdag 28/6. Även jag jagar sub 1,30 på mantorp så det lär bli en hel del på Manotorp med driverclubb efter semestrar, sen vill jag under minuten på Kinnekulle, så jag skall försöka ta mig dit också. Om jag dessutom lyckas sätta ett varv i höst på Gelleråsen så kan det bli sub 1,15 där, vi får se. Men det jag ser fram mest emot är att Gotland Ring skall arrangera ett EV event i början av September, då skall även TopGear komma, Så när jag var där med GRC så bad Arvo mig komma iom att det inte är så många som åker EV på banan. Där borde du dyka upp! Mantorp senast: https://youtu.be/Tmu6miAgkq4 _________________ Dan Harlin |
||
Kanske, men det ju värt att testa 1 gång, det är ju så roligt! _________________ Dan Harlin |
||
Börja på GTR Motorparks måndagskörningar. Det är en väldigt snäll bana mot bilen, men ändå väldigt rolig. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
_________________ Dan Harlin |
||
Våra race- och banåkarbilar Tesla model 3 Performance 2021 | 1, 2 >> 3434 besök totalt |