Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 PCSR klass 8C
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (36197 totalt)
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Grym bil John och lycka till thumbs up

_________________
Bo Palmquist
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



även om man är envis och vill gå sina egna vägar så kan man kan ju googla på styvhet på krängare :-)
det är enkelt räkna ut förändringen som är diametern upphöjt till 4

18**4 = 104976
26**4 = 456976

så det är t.o.m 4.5 ggr hårdare.

ovan gäller med massiva krängare, är dom ihåliga och man vet diameter på håligheten kan man subtrahera den delen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Re:

Benny Steen skrev:
även om man är envis och vill gå sina egna vägar så kan man kan ju googla på styvhet på krängare :-)
det är enkelt räkna ut förändringen som är diametern upphöjt till 4

18**4 = 104976
26**4 = 456976

så det är t.o.m 4.5 ggr hårdare.

ovan gäller med massiva krängare, är dom ihåliga och man vet diameter på håligheten kan man subtrahera den delen.


Mycket bra info. Orsaken till att jag inte hade koll på det hela var att jag inte monterade den själv. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att en "uppgradering" kunde innebära att man satte dit en tandpeterare.



Nu vet jag bättre och det lär inte hända igen att något sätts dit som jag inte har full koll på själv.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Finaldags på Mantorp. Bilen var ju återställd dvs nollad sedan mina försök att förädla något som historiskt funkat väl.

Redan på första träningen så kände jag att bilen gick bättre än på länge. Både inställningar och motor kändes bra och ganska snart var jag nere på 1:29.5 vilket kändes lovande inför resten av helgen.

Kvalade på 1:29.1 lite senare och började sakta få problem med Parisern. Bilen ville bara ploga igenom svängen och väldigt svårt att få med fart. Vid obligatorisk vägning så visar det sig att jag väger ganska exakt vad jag skall för klassen 300 hk och 4 kg/hk = 1200 kg.

Kvalar in som 4:a i min klass och börjar förstå att det skall bli svårt med pallplats.

På gridden till Race 1 så står jag till vänster och jag bestämmer mig tidigt innan starten går att om det blir en liten lucka så skall jag klippa rakt ut till höger så jag kan gå på innern genom Parisern. Det brukar innebära att man har lite fördel när man kommer till chikanen. Får en klockren start och kan snabbt ta mig förbi 928:an som kvalade in som 3:a i klassen. Loppet blir sedan relativt komplicerat då jag får 2 snabba 968:or och en snabb 928:a bakom mig som jagar och åker "tokiga" spår hela tiden, vilket gör att jag får köra defensivt hela racet. Slutar efter en kraftinsats 3:a i klassen men långt efter nr 1:an och 2:an.

Race 2 står jag till höger bakom samma 928:a igen. Har ingen plan och missar nästan starten då jag inte hittar någon växel strax innan start. När flaggan dock lyfts så sätter sig bilen och den skjuter iväg som en raket. Fördelen med 911 jämfört med många andra bilar är just startögonblicket då är de klart svårslagna.
Jag jagar samma 928;a igen som jag slog i racet innan utan att riktigt få slagläge. Resten av loppet blir odramatiskt. I mål är jag cirka 8 sekunder efter 1:an och 5 sekunder efter 3:an.

Är lite onödigt hård på varven och skall jobba på att vara lite mindre brutal till nästa år. Har varit en säsong som varit lite upp och ned och omställningen till bakmotorbil har inte varit smärtfri. Men nu känner jag att jag är på rätt väg. 1-2 sekunder snabbare så är jag med i toppstriden nästa säsong.

Lite film från Race 2.

https://www.youtube.com/watch?v=IH5jo3QvM3I

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Detta är verkligen en favorittråd thumbs up
Gillar verkligen beskrivningen vilket miljöombyte det blir att gå från transaxel till bakmotor.

Håller tummarna att du lyckas anpassa dig till bilen då jag vet att det kommer ge resultat

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Såld sedan ett antal år sedan. Tävlar numera i Europa med en väl preppad 944s2:a.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Re:

JohnC skrev:
Såld sedan ett antal år sedan. Tävlar numera i Europa med en väl preppad 944s2:a.


Oj det var rejält trådlyft
Det hade varit kul att få följa dina äventyr med S2:an här på rejsa . Försöker hålla koll på er genom bilder och resultatlistor

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Måste vara denna bilen eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=U-nJEgC4unk

Nice insugsljud nu med 3,8 med ITB's

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Åkte med den på Knutstorp förra helgen, fy satan vad fint den går. Grym bil, grym chaufför den där Jonas.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 PCSR klass 8C
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (36197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande