Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 40, 41, 42   >>
128 besök senaste veckan (154620 totalt)
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650



När det gäller bakvagnsbrygga så tror jag e46 330 kräver minst modifikation. Men det går säkert med vilken som helst.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Re:

Lasse Karlsson skrev:

Nästa steg blir att skaffa en E46 bakvagnsbrygga o modifiera så M4 diffen får nya infästningar.
Har sen tidigare en M4 kolfiberkardan på bilen som är modifierad för E46 diffen, där får vi bygga tillbaka till delen som passar mot M4 diffen, tur jag sparade den delen.

Bra att ha någon som krattar manegen före mig. Det var ju därför man bytte till bmw e46. Allting är redan gjort och dokumenterat och finns som eftermarknadgrejor. Nja inte riktigt allt ännu. Men nästan.

Fråga om kardan. ingående axel på F80 diffen har ju ingen medbringare heller. Jag kommer behöva något sådant framöver Så dokumentera gärna hur du gör med din kardan. Även om det blir tvärtom så att säga.

jag skall nog försöka köra med kardan i stål så det går svetsa, OM dom finns från andra bmw modeller med samma infästning utan medbringare mot diffen ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Re:

Benny Steen skrev:
Lasse Karlsson skrev:

Nästa steg blir att skaffa en E46 bakvagnsbrygga o modifiera så M4 diffen får nya infästningar.
Har sen tidigare en M4 kolfiberkardan på bilen som är modifierad för E46 diffen, där får vi bygga tillbaka till delen som passar mot M4 diffen, tur jag sparade den delen.

Bra att ha någon som krattar manegen före mig. Det var ju därför man bytte till bmw e46. Allting är redan gjort och dokumenterat och finns som eftermarknadgrejor. Nja inte riktigt allt ännu. Men nästan.

Fråga om kardan. ingående axel på F80 diffen har ju ingen medbringare heller. Jag kommer behöva något sådant framöver Så dokumentera gärna hur du gör med din kardan. Även om det blir tvärtom så att säga.

jag skall nog försöka köra med kardan i stål så det går svetsa, OM dom finns från andra bmw modeller med samma infästning utan medbringare mot diffen ?


Hej Benny. Här det bilder på kardanen från M4 som vi byggt om för att passa DCT&M4E46 diff.
Före ombygg.

Efter ombyggnad



Så när jag fått tag på extra bakvagnsbrygga o den är ombyggd för M4 diffen så får kardanstången byggas tillbaka till M4 medbringare.

Det som är bra med kolfiberkardanen är att ändarna är svetsbara, så de går relativt lätt att anpassa till den medbringare som man vill använda.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Coolt! Vad väger kardanen?

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650



Re:

Brorsson skrev:
Coolt! Vad väger kardanen?


Ska väga 7,5 - 8 kg beroende på årsmodell som den kommer ifrån. Original e46 M3 väger knappt ett kilo till och E92 M3 som kanske är mer jämförbar väger runt 11 kg.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Re:

magnus428 skrev:
Brorsson skrev:
Coolt! Vad väger kardanen?


Ska väga 7,5 - 8 kg beroende på årsmodell som den kommer ifrån. Original e46 M3 väger knappt ett kilo till och E92 M3 som kanske är mer jämförbar väger runt 11 kg.


Jag vägde den tyvärr inte, på sidan 25 i min tråd så har Plato vägt en kolfiber o då visade vågen ca6 kilo.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650



Re:

Lasse Karlsson skrev:
magnus428 skrev:
Brorsson skrev:
Coolt! Vad väger kardanen?


Ska väga 7,5 - 8 kg beroende på årsmodell som den kommer ifrån. Original e46 M3 väger knappt ett kilo till och E92 M3 som kanske är mer jämförbar väger runt 11 kg.


Jag vägde den tyvärr inte, på sidan 25 i min tråd så har Plato vägt en kolfiber o då visade vågen ca6 kilo.


Vikterna som jag angav är tagna från BMW ETK, dock är vikterna med hardyskiva som det verkar. Men det kan stämma med drygt 6 kilo (6,5-7) för kolfiber då hardyn väger 1 kg. E46 har lättare hardy på ca 0,5 kg och naken kardan som väger 8 kg (kontrollmät på en som jag har liggandes).
Men sedan är ju kolfiberkardanen mycket kralligare än e46 också, samt i en annan coolhetsliga.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
M3E46 diffen är "off center" den har olika långa drivaxlar på höger/ vänster sida. M4 är centrerad.



Har snabb-kollat mått och har jag tur går det att använda 2 drivaxlar från vänster sida eftersom de är korta och få tillverkat 2 spacer som sitter mellan drivaxel o medbringaren, då verkar längden bli rätt. Ska mäta mera noga i morgon.

Blir det för stort längdfel så får man beställa 2 custom drivaxlar

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Har tagit lite fler mått på bakaxel nu.
La upp E46 diff+drivaxlar och gjorde en träfixtur.



Efter det så la jag dit M4diffen och M3 kort drivaxel mot v-sida av fixturen.


Sen flyttade jag över korta drivaxeln till höger sida:



Så det ser ut som om det kommer att fungera bra med M4 diff+2 st vänster drivaxlar + 2*8mm spacer.
Ex: Seemslegitgarage.com säljer BMW Axle Spacers, de är 6,5 mm st.
Så man får tillverka själv i rätt tjocklek.

Får jaga rätt på en bakaxel brygga så man får sätta igång med projektet.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 133



Göra en adapter så den passar i original infästningar kanske ?
har gjort de på E90 bakvagnen funkar riktigt bra.

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Re:

Christer G skrev:
Göra en adapter så den passar i original infästningar kanske ?
har gjort de på E90 bakvagnen funkar riktigt bra.


Hej Christer, klart intressant lösning, har själv inte tänkt så långt. Har bara tänkt att man måste bygga om, men kan man göra adapter så är det ju bra.
Har du något tips/bilder att dela med dig av?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 133



Du har 2 diffar och en bra påbörjad Jigg på dina bilder
Bak sitter det redan en adapter på m4a bakaxeln bulta loss denna mät upp och lägg till 2 fästöron för original infäst e46 m3

Fram har jag inte riktigt koll syns dåligt på bilden men bryggan finns de gott om plats å möjlighet för kreativt tänkande

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Har beställt en bakaxelbrygga, så när den kommer kan man börja bygga fästen för M4diffen o fortsätta det projektet.

Var längesen man gjorde en "riktig" hjulinställning. Har ju mest ställt med snöre de sista åren, men nu är det gjort.

Ska i alla fall få till en banåkning under sommarn/semester så man får testa DCT & bromsar på riktigt banåkning. Har bara testat då jag hyrt flygfältet.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
M4 diffprojektet går vidare.
Skaffade en 330 brygga, rensade bort bakre fäste. Främre fäste på bryggan har samma cc mått som M4 diffen, men ingående axel på diffen hamnar ca 8-10 mm för lågt gämfört med M3an. Så där har jag beställt bussningar med excentriskt hål så att axel hamnar på rätt höjd.



Bakre fäste blir att bygga nån typ av rörkonstruktion, men får se vidare på det när främre delen sitter fast i rätt position.
Ja, det finns olika sätt att utforma bakre fäste på så har ni förslag så kom gärna med de.




Tråget kommer att förlora främre flänsarna (markerade med svart tusch) eftersom lägsta delen i framkant på bryggan är i vägen.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Snyggt jobbat, ser fram emot uppdateringar

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Re:

conman skrev:
Snyggt jobbat, ser fram emot uppdateringar


Hoppas det går att få till regleringen av diffen bra, så det blir en uppdatering som funkar.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Har pressat ur gamla bussningar o blästrat bakaxelbryggan, ser trevligare ut o roligare att jobba vidare med.




Svarvat främre fäste/bussning för diffen, hålen är 10mm off-center så att jag får ingående axel i rätt höjd.



Så här kommer de att sitta i bakaxelbryggan.



Är mer tillpassning med oljetråget på diffen, men det får jag lösa efter midsommar

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Har byggt på bakvagnsbryggan från 330, så nu passar M4 diffen.
Nu är ingående & utgående axlar på samma höjd som OEM diffen.

Är vad jag kan se bara fäste för krängare kvar att bygga om så det passar, kanske glömt något?





_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1659



Ser bra ut tycker jag! Boxa in fästena till krängaren innan du lackar bryggan.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Ser bra ut tycker jag! Boxa in fästena till krängaren innan du lackar bryggan.


Tackar, jo det stämmer bra krängaren måste fixas thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1023


Trådstartare
Byggt om fäste för krängare så att M3ans fäste passar.



Monterat bussningar från Millway.




Tvättade av diffen, det skulle jag ha gjort tidigare ser nästan ny ut.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 40, 41, 42   >>
128 besök senaste veckan (154620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande