Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 40, 41, 42 >> 128 besök senaste veckan (154620 totalt) |
Re:
Bra att ha någon som krattar manegen före mig. Det var ju därför man bytte till bmw e46. Allting är redan gjort och dokumenterat och finns som eftermarknadgrejor. Nja inte riktigt allt ännu. Men nästan. Fråga om kardan. ingående axel på F80 diffen har ju ingen medbringare heller. Jag kommer behöva något sådant framöver Så dokumentera gärna hur du gör med din kardan. Även om det blir tvärtom så att säga. jag skall nog försöka köra med kardan i stål så det går svetsa, OM dom finns från andra bmw modeller med samma infästning utan medbringare mot diffen ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Re:
Hej Benny. Här det bilder på kardanen från M4 som vi byggt om för att passa DCT&M4E46 diff. Före ombygg. ![]() Efter ombyggnad ![]() Så när jag fått tag på extra bakvagnsbrygga o den är ombyggd för M4 diffen så får kardanstången byggas tillbaka till M4 medbringare. Det som är bra med kolfiberkardanen är att ändarna är svetsbara, så de går relativt lätt att anpassa till den medbringare som man vill använda. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Re:
Ska väga 7,5 - 8 kg beroende på årsmodell som den kommer ifrån. Original e46 M3 väger knappt ett kilo till och E92 M3 som kanske är mer jämförbar väger runt 11 kg. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
Re:
Jag vägde den tyvärr inte, på sidan 25 i min tråd så har Plato vägt en kolfiber o då visade vågen ca6 kilo. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Re:
Vikterna som jag angav är tagna från BMW ETK, dock är vikterna med hardyskiva som det verkar. Men det kan stämma med drygt 6 kilo (6,5-7) för kolfiber då hardyn väger 1 kg. E46 har lättare hardy på ca 0,5 kg och naken kardan som väger 8 kg (kontrollmät på en som jag har liggandes). Men sedan är ju kolfiberkardanen mycket kralligare än e46 också, samt i en annan coolhetsliga. ![]() _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
M3E46 diffen är "off center" den har olika långa drivaxlar på höger/ vänster sida. M4 är centrerad.
![]() Har snabb-kollat mått och har jag tur går det att använda 2 drivaxlar från vänster sida eftersom de är korta och få tillverkat 2 spacer som sitter mellan drivaxel o medbringaren, då verkar längden bli rätt. Ska mäta mera noga i morgon. Blir det för stort längdfel så får man beställa 2 custom drivaxlar _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Har tagit lite fler mått på bakaxel nu.
La upp E46 diff+drivaxlar och gjorde en träfixtur. ![]() Efter det så la jag dit M4diffen och M3 kort drivaxel mot v-sida av fixturen. ![]() Sen flyttade jag över korta drivaxeln till höger sida: ![]() Så det ser ut som om det kommer att fungera bra med M4 diff+2 st vänster drivaxlar + 2*8mm spacer. Ex: Seemslegitgarage.com säljer BMW Axle Spacers, de är 6,5 mm st. Så man får tillverka själv i rätt tjocklek. Får jaga rätt på en bakaxel brygga så man får sätta igång med projektet. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Re:
Hej Christer, klart intressant lösning, har själv inte tänkt så långt. Har bara tänkt att man måste bygga om, men kan man göra adapter så är det ju bra. Har du något tips/bilder att dela med dig av? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Du har 2 diffar och en bra påbörjad Jigg
![]() Bak sitter det redan en adapter på m4a bakaxeln bulta loss denna mät upp och lägg till 2 fästöron för original infäst e46 m3 Fram har jag inte riktigt koll syns dåligt på bilden men bryggan finns de gott om plats å möjlighet för kreativt tänkande _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||||||
Har beställt en bakaxelbrygga, så när den kommer kan man börja bygga fästen för M4diffen o fortsätta det projektet.
Var längesen man gjorde en "riktig" hjulinställning. Har ju mest ställt med snöre de sista åren, men nu är det gjort. Ska i alla fall få till en banåkning under sommarn/semester så man får testa DCT & bromsar på riktigt banåkning. Har bara testat då jag hyrt flygfältet. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
M4 diffprojektet går vidare.
Skaffade en 330 brygga, rensade bort bakre fäste. Främre fäste på bryggan har samma cc mått som M4 diffen, men ingående axel på diffen hamnar ca 8-10 mm för lågt gämfört med M3an. Så där har jag beställt bussningar med excentriskt hål så att axel hamnar på rätt höjd. ![]() Bakre fäste blir att bygga nån typ av rörkonstruktion, men får se vidare på det när främre delen sitter fast i rätt position. Ja, det finns olika sätt att utforma bakre fäste på så har ni förslag så kom gärna med de. ![]() Tråget kommer att förlora främre flänsarna (markerade med svart tusch) eftersom lägsta delen i framkant på bryggan är i vägen. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
||||||
Re:
Hoppas det går att få till regleringen av diffen bra, så det blir en uppdatering som funkar. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Har pressat ur gamla bussningar o blästrat bakaxelbryggan, ser trevligare ut o roligare att jobba vidare med.
![]() Svarvat främre fäste/bussning för diffen, hålen är 10mm off-center så att jag får ingående axel i rätt höjd. ![]() Så här kommer de att sitta i bakaxelbryggan. ![]() Är mer tillpassning med oljetråget på diffen, men det får jag lösa efter midsommar ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Har byggt på bakvagnsbryggan från 330, så nu passar M4 diffen.
Nu är ingående & utgående axlar på samma höjd som OEM diffen. Är vad jag kan se bara fäste för krängare kvar att bygga om så det passar, kanske glömt något? ![]() ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Byggt om fäste för krängare så att M3ans fäste passar.
![]() Monterat bussningar från Millway. ![]() Tvättade av diffen, det skulle jag ha gjort tidigare ser nästan ny ut. ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 40, 41, 42 >> 128 besök senaste veckan (154620 totalt) |