Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på oljekyl
3025 besök totalt
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Storlek på oljekyl

Jag behöver montera en oljekyl på min motor, det behövs för tempen går upp vid hård körning(bankörning).
Fråga 1: oljekylen jag har hittat är 24x14 cm, cellpaketet alltså, är det för stort för min 1,6 liters motor som skvimpar runt c:a 4 liter olja i sig?
Fråga 2: Kan man, som på vattenkylare använda termostat till att reglera temperaturen på motorn?
Fråga 3: Kan man hälla kylar-tätning i en oljekyl?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Re: Storlek på oljekyl

Fnatte skrev:
Jag behöver montera en oljekyl på min motor, det behövs för tempen går upp vid hård körning(bankörning).
Fråga 1: oljekylen jag har hittat är 24x14 cm, cellpaketet alltså, är det för stort för min 1,6 liters motor som skvimpar runt c:a 4 liter olja i sig?
Fråga 2: Kan man, som på vattenkylare använda termostat till att reglera temperaturen på motorn?
Fråga 3: Kan man hälla kylar-tätning i en oljekyl?


1. Svårt att säga, beror på luftflödet. Bättre med vilken oljekyl som helst än utan. Räkna med att det kommer att finnas lite mer olja då kylen kommer att fyllas också
2. Ja, det brukar oftast vara integrerat.
3. Nej.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Normalt sett så använder man termostat till oljekylen och då spelar det ingen roll om det är "för stort". "För stort" finns förresten inte.

Kylartätning i en oljekyl? -Nej!
Det häller man inte ens i vattenkylet. Man fixar läckan riktigt istället.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13272



Nisse Classon skrev:
"För stort" finns förresten inte.



OT... Men det där stämmer ju på det mesta!

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Det kan ju vara sant att för stora oljekyl och vattenkyl inyte finns, men det finns för tunga

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Tack så mycket. Läget ser ut som sådant att dom oljekylar jag fått tag på är trasiga och jag får nog vackert köpa mig en ny. Men nu vet jag mer om läget. Tack och bock.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



köp min vetja! helt ny och 400 kr billigare än i butik!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13623

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



oljetermostat brukar sitta i oljefilteradaptern. gör det inte det så se till att setta dit en lös..


och som sagt, luftflödet genomkylarna är viktigt..

varför montera 3ggr så stor kylare. 3ggr så stor intercooler och oljekylare när luften inte passerar den på rätt vis.

här kommer det bli övertryck i motorutrymmet, luft kommer pressas in under bilen och mellan bliporna i motorhuven..



med två luftboxar som leder luften rätt (upp gneom huven)så"kommer du öka genomstömningen mkt, detta märks även på din tempmätare.. man får väl tänka på att det är bra med viss kylning av motorutrymmet oxå.





ursäktar för bilderna från paint

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Visst är det bra med kylning av motorutrymme, men då min motor inte har någon oljekylare tror jag att det kan hjälpa lite. Får väl ta bort huven när jag kör på bana I vart fall höjja upp den i bakkant.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Fnatte skrev:
Visst är det bra med kylning av motorutrymme, men då min motor inte har någon oljekylare tror jag att det kan hjälpa lite. Får väl ta bort huven när jag kör på bana I vart fall höjja upp den i bakkant.


höja upp i bakkant är bra.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



LuddeR skrev:
Fnatte skrev:
Visst är det bra med kylning av motorutrymme, men då min motor inte har någon oljekylare tror jag att det kan hjälpa lite. Får väl ta bort huven när jag kör på bana I vart fall höjja upp den i bakkant.


höja upp i bakkant är bra.


Är det verkligen så bra? För om jag inte har helt fel så har man övertryck i övergången mellan huv och ruta och då lär det inte lufta ur så bra. Luftintaget till kupén sitter ju där av en anledning.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Mitt luftintag till kupén sitter på huven...
Men du har ju ett tryck av luft underifrån, som får ta vägen någonstans, det borde vara samma tryck som fartvinden utanför bilen, eller tänker jag fel igen?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



du har en "bulle" med övertryck precis framför rutan, ett intag precis i bakkant av huv kommer med stor sannolikhet trycka in luft under bilen istället för att släppa ut luft från motorrummet.

Gälar på sidorna är sportigt och fungrerar som bra utsläpp

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



om man inte har en huv som slutar en bit innan rutan?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19085



Fast under huven borde man ha ungefär samma tryck som i fronten, dvs skithögt. Däremot tror jag inte att det är bra att höja upp huven i bakkant ändå, släpp ut det längre fram på huven istället.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Citat från Zatzy... thumbs up

Värmeväxlare finns för övrigt på väldigt många platser i vår vardag, kylskåp, värmepumpar och fjärrvärme är några exempel. Principen är enkel. I detta fall två vätskor förs in i en behållare bestånde av en massa plattor (därav namnet plattvärmeväxlare) där varannan platta är förbundna med varan i en krets o dom övriga "varannan" till en annan krets. Genom att köra dom olika vätskorna i var o en av kretsarna samtidigt kan man överföra värmeenergi mellan dessa vätskor utan att blanda dom. En ren värmeväxlare kämpar för att jämna ut temperaturen mellan vätskorna. Vill man ha ut mer värme/kyla än jämnlik temp (som tex i kylskåp, AC agg, värmepumpar osv) får man blanda in en tryckpump men det är en annan historia.

Fördelarna med en vatten/oljevärmeväxlare mot en luft/oljevärmeväxlare är följande:

Kostnaden. Växlaren är helt enkelt billigare än en kylare och behöver ej heller någon thermostat.
Enkelheten - finns inga thermostater som kan krångla (eller rättare sagt - ivf inte i en bil) Såg ex ett STCC team som tejpade oljekylaren olika mycket för att reglera oljetempen. Med detta system är det bara att köra.
Driftsäkerheten - kan aldrig få ett stenskott eftersom den inte sitter i fronten av bilen. Påverkas ej heller av smuts eller fartvind. Fungerar lika bra stillastånde absolut överdränkt av lera (om man ny har läggning för offroadracing)
Kompakt installation - behöver inga slangar ut till kylaren i fronten vilket gör mont/demont. av motor snabbare.
Klarar högre tryck - Den kylare jag har garanteras klara 32bar - med trefaldig säkerhet vilket gör att den behöver ca 100bar innan något händer vilket i praktiken aldrig en oljepump i en motor klarar att leverera - mao idiotsäkert.
Livslängden - En luftkylare blir dålig i flänsarna av vägsalt och annat medans en växlare är väldigt stryktålig, sitter skyddat och bara kan bli smutsig på insidan vilket lätt kan undvikas med normal service.
Effektiviteten - Vatten har 6 gånger bättre kylförmåga än luft.
Värme - En viktigt parameter för racebilar är att snabbt få upp arbetstemp utan att behöver köra länge. Med detta system har jag full temp på både olja och vatten efter 2 min.

Nackdelarna:
Värmer vattnet - dock bara med ett par KW vilket är väldig lite o jämförelse med vad motorn producerar och har man problem med vattentempen ska man ändå göra något åt detta! Hade man haft en oljekylare framför vattenkylaren hade värmen från den första ändå försämrat kyleffekten på vattenkylaren så det är hugget som stucket.
Kan teoretiskt gå sönder - chansen är dock betydligt större för en luftkylare.
Finns ej som "bulton" - HÄR är anledning till varför det ej så vanligt med denna lösning.
Ser inte lika balt ut - Inga komentarer.

Anledning från början varför vi valde detta varför att jag ville ha ett annat oljefilter så då följde detta med för att få någon typ av kylning. Denna princip finns för övrigt orginal på motorn men som för dom flesta var det en allt för liten växlare så denna är mer lämpad nu när motorn är trimmad.

Hydac är en grossist för industrihydraulic och ej någon trimfirma - inte heller riktad till privatpersoner vilket gör att det är bättre om ni ringer er lokala hydraulicfirma. Det finns flera märken på kylare men i princip alla är bra - same sk-t............ Hydac o oiltech (Parker?) är dom större.

Till sist två viktiga tipps:

1: INGA slangklämmor på oljekretsen! Bara rena hydraulikkopplingar!

2: När ni ändå bygger om så kasta orginalfiltret o bygg dit ett riktigt hydraulikfilter - ett lite större 10microns absolut filtrering glasfiberfilter med bypass är bra mycket bättre än vad som sitter på någon standarbil o förlänger livslängden på era lager dramatiskt.

MVH Johan Eriksson
MADTECH.se

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Storlek på oljekyl
3025 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande