Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2081 besök totalt |
Lotus Exige
Tror att det finns ett Lotus forum, men jag börjar här: Har någon koll på hur många Exige S1/S2 det finns i Sverige? Läste någonstans (kanske var det här innan jag var registrerad.) att det bara finns en (1). Men det finns väll minst en Elise motorsport som inte är gatreggad!? När jag ändå är igång på Lotus: Antar att det inte finns någon Elise/Exige med Honda motor (K20A eller F20) i Sverige? Eller? http://www.prototyperacing.com/ _________________ Martin Engström |
||||
...du och en till! För jag antar att Lotus Performance-"admin" och du ("elise") är samma person?
Vad finns det f.ö. på motorfornten i Sverige (exige/elise)? Opel/audi motorer? Jag antar att dom flesta konverteringar är gjorda på s1:or? Kan inte låta bli att tycka att det är lite roligt att själv sätta "rätt" spis i sin bil, och jag har svårt att tänka mig en bättre bil att börja med än en elise! Dels för att motorn är lite svag original, dels för att man "får" byta i en Lotus, vad händer om man byter fabrikat på motorn i en ferrari ![]() Sedan är ju elise/exige just den perfekta bilen på bana... ![]() EDIT: finns det någonstans en bra sammanfattning för alla modeller och vilka år dom tillverkades? _________________ Martin Engström |
||||
okej, tyskland is the place to go! Är den basserad på prototype racing-grejer? Hur är det med B18C6 har den samma transmission som K20A? Eller är det första bokstaven som säger vilket block det är på en Honda motor? Varför konverterar så många till 1.8l motorer? Är det för att klassas bättre i "roadsport"-liknande klasser? Själv är jag mest inne på att köra en del gata också och då är klassningen mindre viktig! (Eftersom jag ändå inte kommer att vara en konkurrenskraftig förare ![]() _________________ Martin Engström |
||||
K20 motorn är från K serie blocket helt rätt, passar inte alls på en B serie låda. Du får helt enkelt använda tillhörande låda från Civic Type R. Varför just alla konverterar till 1,8L beror nog på att Honda mest effektfulla B serie motor, B18C6 som sitter i Interga Type R har 1,8 liters motorvolym med 190hk orginal och en maxvarv på 8500 varv. Tillhörande lådan från bilen S80 har en torsen diffbroms, och tål i princip hur mycket stryk som helst. Hans bil är inte nån prototyp racing bil, utan en vardagsbil, som har förbättrats i alla punkter för att kunna köras även extremt på banan. är ju alltid _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||||
Snyggt motorrum!
Jag tycker att det är något speciellt med "riktiga motorer" utan respirator. Elisen är ju byggd för att gå snabbt på bana men med turbo lag och värme problem, blir det inte samma rena avskalade racing ![]() Sedan att jag alltid gillat högvarviga motorer gör ju inte Honda till ett sämmre alternativ ![]() ... eller för alldel Toyota ![]() _________________ Martin Engström |
||||
|
||||
..okej, Ford Duratec finns alltså som V6:a också
![]() Jag hittade lite om detta: http://www.briandrought.com/duratecf Duratecen är snygg, liknar lite dom klassiska twincam motorerna och som gammal alfisti ser man också drag från alfa... (iaf om man vill) Det verkar som om det finns elise med alla fyrcylindriga moter som finns på marknaden... Borde finnas någon samanfattnng om vad som stoppats i eliserna _________________ Martin Engström |
||||
Experterna på området hittar du på http://forums.seloc.org/
|
||||
oh tackar för länkarna, nu har jag att läsa i en vecka!
![]() Måste bara ha en bil först: http://www.mobile.de/SIDlWjHs6cT5WrO ![]() ![]() (skönhet ligger i betraktarens ögon ![]() _________________ Martin Engström |
||||
En slutgiltig fråga: Går det att få tag på verkstadshandböcker till eliserna? Kankse t.o.m finns på nätet? annars kan jag mycket väl tänka mig att lägga lite pengar på dom!
Det är ju lite lättare att planera saker och ting om man vet hur det sitter ihop.. _________________ Martin Engström |
||||
http://www.lotus-books.com/ |
||||
ja killen ser ju ut att ha skoj iaf..
![]() ![]() ![]() breeejsladd som dom säger på norska.. ![]() ca 10 mb http://www.jimbocam.com/elvington/vA/elvA-j5goon1-vcd.mpg _________________ MackeMaehlum |
||||
Men Acke det där var ju en vanlig tråk-elise filmad från en vanlig tråk-340R, eller var det roligare motor i elisen tro? Sladda fint kunde han i alla fall! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ja, ännu slöare än din 75TS ![]() (...och min) _________________ Martin Engström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2081 besök totalt |