Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer Evolution III -95 | 4 besök senaste veckan (2139 totalt) |
Då ska vi se!
För 3 år sedan idag den 29e december så begav sig jag, svågern och svärfar ut på en roadtrip ner till skåneland! Det var dags att köpa min tredje evo. Mitt evoberoende började år 2000 när sverige fick in ett gäng Evo 6 TME och familjens granne var mitsubishihandlare. En dag så stog den där ute på gatan! En röd TME! Jag gick säkert runt o dreglade 45 minuter och sedan dess var jag fast! 2007 var det dags för mig att skaffa en egen evo. Sexorna var för dyra så jag kikade på äldre modeller och fastnade för treorna. Aggressiv front, vinge och allmänt uppkäftig. Jag bytte bort min Octavia RS mot en vit trea som jag behöll i 4,5 år. Den blev mer och mer anpassad för bankörning och passade inte superbra som familjebil då vi skaffade hus och fick barn 2012. 2013 kom suget tillbaka så ännu en evo 3 köptes! Den behöll jag bara 1 månad då jag fick ett bra bud på den som jag inte kunna tacka nej till 😁 Så..2019 såldes min dåvarande bil och jag va sugen på något nytt. Valet föll på en Lexus IS300 som jag skulle åka o köpa. Magkänslan var inte hundra..Då slängde jag in en blänkare på Evo Sverige på FB om någon hade en evo för rätt pris till salu. Några dagar senare och flera samtal o bilder senare satt vi i bilen med bilkärran påhakad på väg ner mot skåne! Smidd motor, mekaniska diffar överallt och stora AP Racing 4 kolvsok över 330mm porscheskivor gjorde mig otroligt intresserad! När jag kom in i garaget och såg bilen blev jag kär direkt! Motor, låda och en hel del annat var vid sidan av men det visste jag ju sedan innan. Affären gjordes upp och bilen lastades på kärran. Satan va glad jag var! Bilen var hemma och jag började kolla mer noggrant vad som behövde göras för att få ihop den. Det blev lite mer än jag trodde men överlag så var allt som säljaren beskrivit det! Tiden gick och pengar samlades in för att kunna köpa det som behövdes. Påbörjade ihopmontering med hjälp av en god vän och fann mer o mer saker som fattades. Vi fick ihop det som gick att lösa när tid fanns. När motor och låda satt ihop så tog det ytterligare några månader och då fick hela familjen covid. Det visade sig vara en bra sporre för att få ner paketet i bilen äntligen! Så gick tiden igen och mer o mer frustration över att inte ha alla skruvar o bultar byggdes upp! Insåg till slut att jag inte kommer lösa det på egen hand utan fick hjälp av en duktig kille i örebro där jag lämnade in bilen. Bilen fick ut o känna på den friska luften igen på bilkärran 😊 Detta var den 18e juni, och med löfte om att jag skulle få tillbaka bilen besiktigad och godkänd innan semestern var slut i augusti. Dagen efter hade han fått igång motorn En vecka senare var han ute o testkörde bilen Det blev så att jag fick tillbaka bilen 5 veckor senare besiktigad och klar för vägarna. Helt otrolig känsla att få köra bilen!! Raka vägen till jobbet för att göra bilen lite representabel Jobbar man som jag gör på ett företag som säljer bilvård och bilvårdsutrustning så måste ju bilen se någorlunda fräsch ut! Jag fick hjälp av hela familjen ännu en gång och det värmer ju hjärtat lite extra Sommaren gick och hösten kom. Bilen är nu avställd och uppgraderingar är planerade. Apexi Power FC ska kopplas in, Apexi boost controller ska kopplas in och fronten ska lackas om. Sen blir det väl alltid något mer men får se vad plånboken tillåter [/img] _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Spännande med en tidig evo, togs ju in en hel del sådana i början av 00talet, dom flesta verkade köras på strippen (ända tills motorn gick i bitar och dom blev ståendes). Tror aldrig jag mött nån på en bana faktiskt, kul projekt!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Vi var ett gäng runt norra småland och östergötland som körde bana med våra gammelevos där på slutet av 00-talet.
Men det härligaste med dessa är ju att de funkar lika bra runt banan som på strippen. Tanken med denna är att köra lite bana i den mån det hinns med plus att ta kurviga småvägar med familjen och köpa glass _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Det vet du conman 😁
Men först ska du få plocka ut lite fler pållar me hjälp av Apexisystemet _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
Ni vet ju hur det kan bli ibland eller hur?
Planer ändras o personer lyckas övertala en till beslut hit och dit. Nu blev det såhär att Power FCt fick flytta ut ur evon. In kom ett Maxxecu Race som Contune.se installerar just i detta nu. Han ska även mappa det så jag får en härlig körbar maskin till våren och sommarens äventyr! Jag har också beställt r-däck från 59northwheels.se och ska testa hur greppet är med billigare r-däck än de toyo och nankang jag kört med sen innan. Nu när jag inte behöver min LMM längre så hjälpte en vän mig att svetsa ett nytt insugsrör till turbon. Blev riktigt snyggt om jag får säga det själv Passade även på att köpa ett nytt luftfilter Sakta men säkert börjar säsongen närma sig och jag är sjukt laddad! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Då har röret och det nya filtret kommit på plats.
Passade även på att montera dit en catchtank för vevhusventilationen. Nu ska bara resten av motorrummet ordnas till så det inte ser så rörigt ut! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
|
Det är ju jäklit gött med en tomgång som är stabil och väldigt skönt att kunna bevaka alla värden enkelt med appen.
Väldigt nöjd med investeringen! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Tiden går och bilen går.
Men tyvärr inte lika bra som jag och mapparen vill. Bilen skulle få mer effekt va tanken och en ny WG klocka som ska ge 1 bars grundlapp köptes in o byttes. Dags för mappning och bilen vägrar gå över 0,9 bar. Väldigt irriterande! Så efter lite pillande av Contune där han hittade att dumpen nog läcker tog jag tillbaka bilen för att göra ett ordentligt trycktest för att se att allt verkligen är tätt! Den gamla forgedumpen började läcka vid 0,5 bar, byt ut mot en gammal saabdump jag hade liggandes, tätt där Höjer trycket till 1 bar o då hittar jag ytterligare 1 läcka, skruva åt, tätt. 1,5 bar så upptäcker jag ännu en liten läcka! Skruva åt, tätt, provtryck! Vid 1,8 bar håller allt tätt så då tänds hoppet om att det kommer gå att ladda på äntligen! Ut för provkörning och bilen vägrar ladda mer än 0,7 bar Allt låter bra och systemet är ju tätt. Där är vi nu! Något problem är det ju bevisligen men vad? Sprucket wg-säte är väl det jag oroar mig mest för just nu för jag kommer inte på mycket annat? Har ni några idéer? Sitter ett 3" rostfritt avgassystem med racekatt på bilen och det känns inte som att det är mottryck nånstans vid provkörning. Laddet ökar stadigt till 0,7 utan att peaka och gå tillbaka på nåt sätt. Bjussar på en bild från gårdagens glasstur med familjen till Vadstena för att pigga upp [/img] _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Tänk om man hade en EVO... nåja. Trevlig kärra.
Jag ser på en av bilderna att själva wastgateventilen är en sån där integrerad i gjutjärnsklumpen på turbindelen. De där har en tendens att med åren antingen inte stänga ordentligt eller öppna ordentligt eller kärva någonstans på vägen vid öppning eller återgång. Det är ventilaxeln. Jag brukar ta klockans vakuumslang och puffa mycket lätt med renblåsningsmunstycket och helt enkelt titta på om det rör sig som det ska. WD40 och mycket motion brukar få igång det. _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
Det är bara att handla
Jag har bytt ut wg-klockan och känt på axeln med handen, den går jättelätt. Just nu väntar jag in v-bandsklämmor så det går att bygga om avgassystemet så jag ser om det är katten som jävlas! Nästa steg är väl att byta ut turbon antar jag _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Efter en lång härlig semester med roadtrips med familj och vänner tog jag äntligen tag i laddtrycksproblemet.
Upp på lyften med bilen och bort med förstärkningsstag som var ivägen. Det va halvmekit att få bort ett helsvetsat rostfritt avgassystem själv, tungt satan med den stora ljuddämparen baktill! Men ner kom det och mitt provisoriska lilla system kom dit. Bland det fulaste som gjorts i svetsväg tror jag men det skyddar oljefilter och generator från varma avgaser iaf. Testkörning! Uppvärmd bil o ryckt wg-slang så gasade jag på för första gången. Bad en stilla bön att turbon skulle ladda ordentligt för pengarna finns inte riktigt för tillfället att punga upp 15 papp för en ny snurra! Gav gas, laddet kom, gick FÖRBI 0,8 bar med en jävla fart (!)...LYCKA! Tillbaka med bilen och nu har en ny racekatt beställts. Nu ska bara min duktiga kompis ha tid att svetsa ihop det delvis nya systemet med så ska bilen mappas färdigt. Helst innan 6e oktober då jag kan vara med på en planerad bankörning! _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer Evolution III -95 | 4 besök senaste veckan (2139 totalt) |