Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (12669 totalt) |
Arlanda Test Track med Åke och gänget i torsdags. Blev lite orolig när regnet öste ner 1 timme innan portarna öppnade men det hann ordna till sig!
![]() Test Track handlar för mig mer om umgänge än banåkning - en bättre variant av Brostugan, typ. Med det inte sagt att det inte är kul att köra men det är nog inte GT4:ans rätta element, riktigt. Massa kul folk och bilar på plats som vanligt. ![]() Däremot är det GR Yaris rätta element! Tord och jag bytte stol ett pass, det var kul. Yarisen var skitskoj, mycket roligare än GT4:an på Arlanda. När GT4:an säger "nu får du passa dig" säger GRY "kör fortare, vettja". 😀 Schyssta bromsar och härligt drag ur alla tajta kurvor. Måste bara kalibrera om skallen så att man trycker på snabb-pedalen en sekund eller två innan man har bråttom, lite fördröjning jämfört med NA-motorer. ![]() Till helgen blir det Gelleråsen med PCSR i två dagar, det var en riktig höjdpunkt förra sommaren och jag räknar med repris i år. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Re:
Instämmer, men den kommer inte helt till sin rätt där. Jag hoppas att den gör det här, dock! ![]() Rudskogen, baby - nu händer det! 23 juli och sedan frottera sig med Oslos finest. Men det drar inte igång förrän klockan 12.00 på grund av kyrkolagen. Körning på Guds sabbat, det gillar man inte i vårt västra grannland... Jaj just det, Nankangerna. Blev lite besviken av hur de uppträdde. Beskedliga och förutsägbara men greppet lämnade en hel del övrigt att önska. Kanske för att jag knappt hann rugga upp dem eller kanske för att de legat på hyllan ett par år? De lät dock som en hel Hollywood-biljakt... 😖 Körde 2,2 varmt runt om, ligger inom spannet som de flesta enas kring. Några tankar om tryck? Verkade slitas fint/beskedligt, i alla fall. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
2.2 är nog ett rätt bra tryck. Nankangerna är snälla och har bra grepp från torrt men är lite känsliga för överhettning. Kanske var det du upplevde som lite sämre grepp då det var klart varmt i Torsdags?
Jag har kört Nankang innan på min bil och nu R888 och upplevde att det snabbt blev dåligt grepp på vänster fram när däcket blev förvarmt. Samt att stommen inte är så distinkt som på vissa andra r-däck. Men det är ett bra däck för pengarna. De går bra GT4:orna, jag hade inte möjlighet att haka på dig öht utan du drog ifrån mer än de andra GT4:orna denna och tidigare gång. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Låter som du behöver rugga upp dom. Har aldrig lyckats med Hollywood ljud på mina omgångar. Greppmässigt så är dom betydligt bättre än Cup2, 0,5-1,0 sek på svenska banor. Är det inte så för dig så är det pga av något av de anledningar du nämner. Nu är ju ios din bil betydligt tyngre (och snabbare..) än min men det jag hört från kompisar med tyngre bilar, främst på Ringen, så är deras upplevelse den samma. BTW, you got PM. ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Re:
1,9-2,1 varma ska du ha. Jag tävlar på dessa och har haft kontakt med Nankangs motorsport chef. (råkade bli fb kompis med honom för några år sedan) Han har förklarat vad som gäller. Du ska heller aldrig gå under 1,8 för då kan du knäcka stommen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Helhelg med PCSR på Gelleråsen! 😍
![]() Som vanligt var det en härlig stämning med spännande rejs och gott om bantid. Rutinerade förare som är vana att ha andra bilar tätt inpå, det märks! Däcken var mycket bättre på Gelleråsen än på Arlanda. Som Thomas skriver så behövde de nog ruggas upp, jag tyckte greppet blev bättre och bättre ju mer de slets - till skillnad från Cup 2. Såhär beskrev jag det när det begav sig: "Men Nankangerna, alltså... Blev en helt annan bil med dem. De var inte så skoj på Arlanda men jag tror de behövde heat cyclas ett par gånger för att få fram greppet. Fin instyrning; där man med Cup 2 sitter och väntar på att greppet ska dyka upp så viker AR-1 bara in där man vill - och gör de inte det så märks det tydligt. Och så fort som bilen har satt sig och börjat rotera så kliver jag på gasen och då kommer baken lite grand - precis som det ska vara! Fattar inte att de inte var snabbare än de var, kändes 100 ggr bättre är Cup 2." Men de var nog lite snabbare, trots att det var varmt så kapade jag nån halv sekund på tiden från i våras. Är lite besviken att jag inte tog 2/100 till och kom under 13... Men det borde ju gå fortare ändå. Tycker jag har ett bra spår och kör lagom aggresivt men det fattas rätt mycket tid. Nåväl, jag hade kul i a f. Och det här ljudet lär man ju inte tröttna på i närtid:
Ja, då kanske jag ska gå ner lite i tryck. De låg stabilt runt 2,2 båda dagarna men stommarna är ju så stadiga så de pallar säkert lite lägre tryck. Vissa laddade upp med det grova artilleriet! ![]() _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Joråsörru, här är det ordning och reda!
![]() https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php Tyvärr tror jag att jag klämt sladden till GNSS-antennen så det är inte särskilt högkvalitativa kurvor. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Re:
Kul! Ska jämföra mot Yaris eller M2, kan va kul o se på vilket sätt det skiljer _________________ ![]() |
||||||
M2 i starkare ljusblå
![]() GR Yaris i starkare ljusblå ![]() Du har kanske mer fart att hämta in o genom Trösen och dubbelhögern och esset som det ser ut? Fast ut ur esset går det finfint. Delvis kan det ju vara lite gungor o karuseller i spår och hastighetsval men själva loggningen brukar kunna virra lite på det sättet också där "tidsvinstgrafen" kan bli lite pendlande. Mot Yarisen så har du kanske att hämta fart genom vä / hö knixarna och ända bort till kurvan ut på rakan? Eller så är allt bara vinst med att ta mer curbs ![]() ![]() Jag måste bli bättre in i Ejes.... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Ja, när jag var där tyckte jag att jag stod på ganska bra men nu när jag ser tillbaka så vet jag att jag inte var riktigt på gränsen nånstans - körde lite tryggt. Måste vrida upp attacken lite, tror jag. "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
Förvånansvärt jämna tider och varv! Körde ju Tords Yaris på Arlanda och förstår att den är kvick på en så pass tajt bana men du gör det bra här också. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Snyggt kört och trevligt att ses.
![]() ![]() Irriterande 2 tiondelar...... Jag kör lite annat och tajtare spår med betydligt tidigare gas pådrag i högern ut på start och mål, där tror jag du kan hitta lite tid. Även i Ejes samma sak, dock så blir bilen lite oroligare kanske men i så låg fart som Ejes så stjäl väg mycket tid. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Re:
2 hundradelar, Thomas! ![]() Tror du har rätt om depåkurvan. Sveriges svåraste kurva, men då har jag inte kört Idioten på Knutan. ![]() Ejes gick jag mycket tajtare nu med AR-1 än förra gången med Cup 2 - tyckte jag. Men det kan varit placebo.
Jamen där har vi ju lite attack! Om du kör GT4:an likadant, så... ![]() _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Re:
Bra ladd ![]() Fråga, sista apex i depåkurvan är du en bit ifrån, är det för att du tycker det är ett bättre spår eller är det "det bara blev så just då"? _________________ ![]() |
||||||
Om du tänker på mitt varv med 914 så blev det nog bara så, mitt bästa varv 1.19 finns på min youtube. Men jag kör 914 helt annorlunda än andra bilar, dubbelt så mkt attack, "kan" inte göra det med andra bilar.
_________________ jonas Blom |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Typing error, hundradelar var det ju! ![]() Tur att jag fick en 12 tid på söndagen, var 5 tusendelar ifrån på lördagen. Har Racechrono logg på 12.9 varvet från kvalet men jag är inte någon hejjare på att exportera det. Ska se om jag kan skicka den till dig. Skillnaden jag gör i depåsvängen är att jag vänder upp lite tidigare för att kunna gå på gas lite tidigare, tycker det funkar rätt ok. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Kul att du kört tidsträning med PCSR. Klart utvecklande då avstånden till bilarna krymper markant utan att man knuffar av varandra. Är fortfarande förundrad över att det inte är fler som tidstränar med PCSR då körtiden är rejält tilltagen och drssutom möjlighet att prata med förare som pysslat med amatörracing i många år, vilket är ett rätt rejält kliv upp från track days.
![]() Kul att Nankang funkar såpass bra på GT4:an och inte så lite pinsamt för flera däcksfabrikanter att de är väsentligt snabbare. Körde tävling på Assen (Holland) i höstas och en rätt jämbördig 944 med min hade valt Nankang istället för slicks. När de hade sin "sweetspot" efter 2-3 varv så var de så när lika snabba som mina Yokohama slicks. När han överhettade något varv senare så fick han dock slå av någon sekund per varv och jag kunde segla iväg. Intressant är dock att det räckte att slå av på tempot något och att de sedan fungerade bra igen men en sekund långsammare än innan. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (12669 totalt) |