Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel Calibra som banbil??
1, 2   >>
7277 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Opel Calibra som banbil??

En stilla undran bara...

Varför finns det så få Opel Calibra på forumet ?

Hittade endast 2 st.
- Ringbert's Opel Calibra Turbo 4wd -96
- Moberg's Opel Calibra Turbo -92

Är det prestandan, priset, kvaliten eller köregenskaperna som inte duger ?

Jag tycker att de är snygga, höll på att köpa en innan min CRX, men plånboken räckte inte till riktigt.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Helt klart bra bilar men vill man åka fort på bana med en Opel så finns det lite mer lämpliga bilar, Kadett och Astra gsi tex. Sen så är calibran lite tung tyvärr, turbon ligger väl närmare 1500kg tror jag.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Det behöver inte bero så mycket på bilen, ägarna kanske inte är så intresserade bara. Eller också kanske de bara håller till i OSCs forum. Dessutom är det ju långtifrån alla som är här som lägger upp sina bilar bland banåkabilarna.

Nissan 200SX är också en bil som det bara finns två stycken i listan av. Men 200SX OGS är en ganska banaktiv klubb och det brukar vara ganska många 200:or ute på träffarna. Så där finns iaf intresset, det är bara det att det inte syns här.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Jag åker Calibra turbo, fast till vardags

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070



den är ju rätt tung som sagt... min väger in på 1500 med mig i... men sen så verkar de flesta ägarna vara mer intresserade av *bling* än nyttjande...

Jag tycker att det är vettig rejs/bruks bil för pengarna... lite känslig 4wd om den misshandlas, men de flesta bilar gillar ju inte misshandel . Jag jag vet några till som hänger här som gärna åker bana, men inte lagt upp nån info... Tror att många hänger på Opel sports clubs forum istället...

edit: kom att tänka på att den har väldans lågt cw-värde... sen finns det snudd på oändligt med rejsiga prylar att handla från england och tyskland... till ganska vettiga priser...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



En calibra är väll på sedvanliga Opelmanéer en vectra med lite kurvigare former väll?
Det finns juh lite bättre oplar att använda som utgångs ex. Om man ska ha banbil antagligen (kadett gsi t.ex.)
Varför finns det ingen som kör bana med en VW Corrodo? Är det samma sak där?
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070



Andrew Petrykowski skrev:
En calibra är väll på sedvanliga Opelmanéer en vectra med lite kurvigare former väll?
Det finns juh lite bättre oplar att använda som utgångs ex. Om man ska ha banbil antagligen (kadett gsi t.ex.)
Varför finns det ingen som kör bana med en VW Corrodo? Är det samma sak där?


ähh, nu var du väl lite väl neggo ... fast calibran delar teknik med vectran, finns förövrigt även en vectra med samma drivlina som min... dvs 2 liters turbo och 4wd... Men mig veterligen så är väl Calibra turbon bland det "värsta" som Rüsselheimrarna hos Adam konstruerat... (speedstern är väl ändå en lotus....)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12240



Re: Opel Calibra som banbil??

Benci skrev:
En stilla undran bara...

Varför finns det så få Opel Calibra på forumet ?


Då finns det iaf fem stycken här för jag har oxå en. I år har det inte blivit så mycket köra som jag hoppades på, delvis pga attt kalendern har varit överfull och dels pga att bilen har blivit stånde en del(2 turbosar bytta iår ).

Jag har kört den på några/någon gång per år senaste 3-4 åren och det är väl snarast så att det är skit bakom ratten som sätter begränsningarna och inte bilen. Bilen upplever jag som tung, lilla konbanan som OSC hade på Björkvik i våras kändes tokfel för bilen (eller för mig iaf:D) medans den lite längre och öppnare sträckningen var kanon. Superstage sträckningen på Uråsa kändes också bra, kunde jag bara lära mig att runda konerna skulle tien bli bättre. Skulle jag ha en bil enbart för bankörning (eller enbart som hobbybil) så hade det nog inte blivit en Calibra utan något roligare. Min används som bruksbil på sommaren och till banträffar, som mest har den rullat 2 000 mil på en sommar.

Min sammanfattning om Calibra T:
Kul bil, men skall den användas för mycket bankörning så välj något annat(Kadett GSi med Calibra T motor) som inte kostar så mycket om något skulle passa och som inte har vikten emot sig. För mig som kör banträff då & då samt mycket motorväg så är den kanon(innan 18" fälgar och toksänkning ). För skitkul har jag med den, när den väl fungerar...

Bilder på min bil:
http://bilar.silverplanet.se/Gus
mer bilder + bilder från gammla träffar
http://photos.yahoo.com/gus_e_gus

Länkar till Calibra-sajter:
http://Opelsportclub.com/dc/dcboard.php
http://dev.silverplanet.se/hosted/cts/pages/forum2/index.php?s=
http://www.clubcalibra.com (gammal numera inofficiell engelsk site)
http://www.clubcalibra.net (officiell site för engelsk klubb)
http://www.calibra.de tysk Calibra site
http://www.cavweb.co.uk (som andrew så påpassligt påpekade så är Calibra en stylad Vectra, men bra ställe för Calibra/Vectra. Speciellt deras How2-del är bra)
http://www.migweb.co.uk/forums/index.php Engelsk Vauxhall site


Edit: Pga att jag inte kan få dit rätt länkar

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Jag har en som finbil hehe och kan väl hålla med om att dem inte är det mest lämpliga i den prisklassen dem ligger i för att åka bana. Jag har iofs den med sexa och det gör den framtung. Sen är den inte alls lika slitstark som fyrorna vad jag tycker iaf.

Sen att det är en vectra är bara nästan sant. Finns två olika bakvagnar till den botenplattan och calibra samt vissa vectra har den delade och dem enlare vectrorna har en stel axel. Har en gsi 16v kadett också och förutsättningarna är klart bättre där för att kunna ha kul billigt.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12240



Jonas Jonsson skrev:
Jag har en som finbil hehe och kan väl hålla med om att dem inte är det mest lämpliga i den prisklassen dem ligger i för att åka bana. Jag har iofs den med sexa och det gör den framtung. Sen är den inte alls lika slitstark som fyrorna vad jag tycker iaf.


Det tog längre tid än vad jag trodde för dig att svara, jobbade du?

Summasumarumfrån min sida, kul bil, skön att köra långt med, lastar massor(långt mer än vad man tror), hyfsad på en bana men inte klockren där. Så vill man kombinera "vardagsbil" med att ha kul emellanåt så funkar det bra.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag tycker calibran borde funka. En BMW e36 väger ju inte så mycket mindre, men den funkar ju prima på bana (både i M3-utförande och enklare varianter).

I DTM på 90-talet sopade ju Opel mattan med dom andra med hjälp av Calibran. Iofs var det väl inte så mycket orginal kvar på den bilen, men ändå.

S60 challenge-bilarna är väl också minst lika stora och tunga som en calibra. Men dom funkar.


Så, fram med calibrorna, släng av det förkastliga neonet och bort med allt extraplast och vingar som bara väger, töm inredningen och ut o gasa!

_________________
William Ekström
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



William Ekström skrev:

Så, fram med calibrorna, släng av det förkastliga neonet och bort med allt extraplast och vingar som bara väger, töm inredningen och ut o gasa!


...precis de tankarna satt jag i förra vintern att bygga en riktigt ball banracingcalibra... allt för att jag kom över en helt rostfri kaross...
...dock var kadetten redan påbörjad så det fick bli att jag fortsatte med den, vilket har visat sig bra!

(men nånstans långt därbak i huvet vill jag fortfarande ha en DTM-stukad Calibra som inte skäms för sig på banan)

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Frågan är ju om du så att säga behöver bilen "orginal" för att den tex skall användas som vardagsbil????
Annars är det vä bara att rensa den från baksäte och inredning och in med två lätta sportstolar he he.......sen kan det nog bli ordentligt med åka
Sen tror jag nog att tex Kadetten är bättre för bana, men tycker man Calibran är snyggare så får väl Hjärtat välja hi hi.

_________________
Ascona_A
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070



johan sekéus skrev:
Frågan är ju om du så att säga behöver bilen "orginal" för att den tex skall användas som vardagsbil????
Annars är det vä bara att rensa den från baksäte och inredning och in med två lätta sportstolar he he.......sen kan det nog bli ordentligt med åka
Sen tror jag nog att tex Kadetten är bättre för bana, men tycker man Calibran är snyggare så får väl Hjärtat välja hi hi.


största kruxet med min (detta är min högst personliga åsikt) är att dryga 60 % av vikten i original utförande ligger på framaxeln, vikt besparingar med att slänga ut baksäte och liknande gör ju att förhållandet blir ännu mer skevt... men jag kommer att återkomma inom detta ämne...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12240



johan sekéus skrev:
Annars är det vä bara att rensa den från baksäte och inredning och in med två lätta sportstolar he he.......sen kan det nog bli ordentligt med åka


Rensa inredning totalt, andra bussningar fram & bak, Saab bromsar fram, fjädenbenstag hjälper till en del, osv... har man sedan en Calibra T upptäcker man att den den upplevs framtung samt att man oroar sig för fördelningslådan stup i kvarten. Men jag upplever att min hänger i ganska så långt ändå, det är definitivt inte den som sätter stopp för bra varvtider. Men en bakhjulsdriven Calibra...

om jag inte minns fel så är Team Calibra's Calibra en ombyggd bil, undra hur de har gjort?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



William Ekström skrev:
I DTM på 90-talet sopade ju Opel mattan med dom andra med hjälp av Calibran. Iofs var det väl inte så mycket orginal kvar på den bilen, men ändå.


Sopade mattan var väl att ta i, men Manuel Reuter vann ju ITC 1996.

Hittade en bild också:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070



Marcus Gustafsson skrev:
johan sekéus skrev:
Annars är det vä bara att rensa den från baksäte och inredning och in med två lätta sportstolar he he.......sen kan det nog bli ordentligt med åka


Rensa inredning totalt, andra bussningar fram & bak, Saab bromsar fram, fjädenbenstag hjälper till en del, osv... har man sedan en Calibra T upptäcker man att den den upplevs framtung samt att man oroar sig för fördelningslådan stup i kvarten. Men jag upplever att min hänger i ganska så långt ändå, det är definitivt inte den som sätter stopp för bra varvtider. Men en bakhjulsdriven Calibra...

om jag inte minns fel så är Team Calibra's Calibra en ombyggd bil, undra hur de har gjort?


med tanke på att dom har knökat ner en bmw v8 så gissar jag att den driver bak... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9107

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12240



Tord skrev:
med tanke på att dom har knökat ner en bmw v8 så gissar jag att den driver bak... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9107


Jupp, finns bilder på den i forumet bla en där man ser lite av motorrummet. Tänkte snarast på tråden där det diskuteras om det är en original DTM-bil som har mofifierats eller om det är en "vanlig" bil som har byggts om. Är det en "vanlig" bil skulle det var kul att veta mer om vad de har gjort med den.

Calibra som banåkarefordon har fö diskuterats innan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9355&highlight=calibra

Edit: Att den är bakhjulsdriven framgår av:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Har för mig att dom använder en stel camaro-bakaxel uphängd i 4-link....så det funkar ju bevisligen på bana med...eller??
FET är den iallafall

_________________
Ascona_A
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



om vi tittar lite på åpels historia, så var ju mantan i princip föregångare till Calibran. (sportcupe byggd på mellanklassarn ascona).

och det var inte så vcanligt med manta varken på rallyskogen eller på bana utan där regerade Ascona och Kadett.

Varför då? jo om vi tittar på skilnaden mellan en Ascona och en Manta av samma generation så är det samma chassie, fast mantan är längre,tyngre, mindre vridstyv men med lägre luftmotstånd samt dyrare.

Så då kan mna ju själv räkna ut att mantan är en posör.

Kan det vara samma med Calibran?

Skulle föresten själv kunna tänka mig en calibra, men jag tror vectran är bättre.....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Martini Racing
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 103



Jag har förmig att det var en Calibra 16V som vann fyndbörsen Cup för några år sen.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel Calibra som banbil??
1, 2   >>
7277 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande