Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi V8 1991 - 4.2 BNS (RS4) - säljes i delar/komplett
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (13407 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kört bana med HP2 och det funkar så länge bilen inte är för tung och man har lite hårdare belägg.
Beläggen slits jämnt och är lätta att byta då man bara demonterar skruven/fjädern (beroende på version) och plockar ut belägg utan att man behöver demontera oken. Ett stort plus på bana. Dessutom är skivor snorbilliga.

Dock är det lätt att överhetta beläggen med tung bil. Jag körde slut på helt nya originalbelägg på 10 (!) varv på Gotland Ring med 1800kg bil med 275hk. Detta var 321x30mm skivor. Så se till att skaffa hårdare belägg. Jag tror att Ferodo har passande.

Gällande motor/växellådskuddar: de är väldigt lätta att byta på plats underifrån. Man lyfter motorn/lådan underifrån en aning och byter ut ett fäste i taget. Vet ej om det är lika lätt på V8:an dock...

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Inte alls lika lätt då jag fått göra egna special lösningar för att placera motorn där jag vill ha den.. :/ Men det kommer säkert en dag de med

Regards, Johan Eriksson.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Jag har ett par nysvarvde 370mm TT-rs skivor över efter att jag bytt till girodisc på min bil. Du kan få köpa dom för en femhundring om du känner att det kan vara nåt för din bil? Skicka ett pm i så fall!

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

iqbad skrev:
Jag har ett par nysvarvde 370mm TT-rs skivor över efter att jag bytt till girodisc på min bil. Du kan få köpa dom för en femhundring om du känner att det kan vara nåt för din bil? Skicka ett pm i så fall!

Du har PM!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Funderar vidare lite här... Tanken just nu är att skaffa delar så jag kan bygga coilovers av de främre benen själv, modifiera dom så jag får in drivaxlarna samtidigt.

Men anslutningen mot topplagringen kommer jag också få lägga lite energi på, samtidigt vore de ju inte så dumt om man då också kunde göra en justerbar topplagring samtidigt!

Själva plattorna är jag inte oroad över, däremot vilket lager man ska välja samt hur man ska få lagringen mellan själva topplagret och fjädern att fungera, jag vill ju att fjädern vrider sig med resten av fjäderbenet, samtidigt är det en ganska tung bil (jag räknar med minst 500kg per framhjul) och jag har aldrig hållit i ett komplett McP coiloverben med topplagringar så jag har ingen bra bild över hur den lagringen brukar se ut..

Som jag ser det finns 2 alternativ, antingen avlastar jag ledlagret genom att lägga den övre fjädertallriken mot en "thrustbearing" som vilar mot plattan som ledlagret sitter i. Här kanske man kan hitta en OEM inkapslad variant i rätt diamteter?
Alternativet är att använda en typ misalignment bricka för att ta all last mot ledlagret. Går man den vägen kan jag nog ta fram alla delar innan jag ens åker upp, men går jag så tar jag All last inte bara i ledlagret utan också i helt fel riktning för ledlagret!

När jag googlar runt lite ser det ut som att båda varianterna används, men då jag som sagt inte hållit i delarna själv är de svårt att avgöra.. Spontant känns lösningen med en thrustbearing bättre, men alla tips och tankar är välkomna

Målet med detta är att få mer caster, samt viss justermån för camber. Troligen bygger jag delarna så att jag kan justera båda parametrarna.

Eller skulle man kanske ha använt sig av ett koniskt hjullager istället?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Denna typ kanske är rätt? Borde lösa "båda" problemen i ett. http://www.skf.com/us/products/bearings-units-housings/plain-bearings/ . . . .

Av vad jag hittat är stötdämparna 17mm i diameter högst upp, vilket då ger att det minsta lagret bör passa bra. Med en statisk last på 5kN per lager bör väl den dynamiska maxlasten på 36kN inte överskridas?

Enda bekymret jag ser är hur man ska få lagret att sitta stilla.. :/

Hittade också att Aurora rekommenderar Max 20% av den radiella lastförmågan i axial last.

5kN statisk last, femfaldig säkerhet = 25kN statiskt. 25kN/0,2 ger min hållfasthet på 125kN radiellt i så fall. De allra allra flesta (med andra ord alla jag tittat på) använder ett "vanligt" ledlager. Ett sånt här: http://www.skf.com/us/products/bearings-units-housings/plain-bearings/ . . . .
Med dynamisk maxbelastning radiellt på 176kN kombinerat med spacers för att få ner innerdiametern till en passande nivå kanske fungerar annars då? Skulle i så fall peka på ~35kN dynamiskt, borde väl duga?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Normala uniballs/ledlager är ju inte gjorda för axiell belastning.

När jag gjorde topplagringar till min 90q-85 körde jag med Rodobal motorsport ledlager, dessa är för toppmontering av stötdämpare osv.

Mecmove säljer dessa.

Sen svarvar man två delar med runt hål i som du pressar ihop med ledlagret i mitten.

Körde först med runda i aluminium som passade i original hålet men senare gjorde jag bara fyrkantiga stål plattor som bultades fast när jag hade moddat mitt torn så toppen hamnade långt bak mot torpeden för max caster.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Då gissar jag att det är dessa du använt? http://www.mecmove.se/produkter/lankhuvud/rodobal-2/motorsport-mte/mot . . . .

Den största där tar en radiell statisk belastning på max 59000kN (om jag tänkte rätt med omvandlingen från KP). En väldigt hög siffra jämfört med SKF lagren jag tittade på ovan

Det finns ju "färdiga" lagerkoppar man kan köpa som har en låsring för att hålla fast ledlagret, nått sånt hade jag tänkt använda för att fästa det senare.

Typ:

Hittade ett pris på 600kr styck, ganska överkomligt ändå. Med tanke på att många färdiga kit kostar 3-4-5000 i alla fall, borde kunna få ihop nått för ca 2000 tycker jag

Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Ja 600kr/st stämmer bra.
Tyvärr sålde jag några topplagringar och länkarms/brygg bussningar till fel person som sedan lät Furans kopiera dessa men han sket i hållbarhet och funktion utan monterade 50kr's uniballs med smörjnippel thumbs down
Det förstår ju vem som helst att även en helt ny uniball kommer glappa om det ska ligga fett runt kulan
Och för att inte tala om hur snabbt kulan kommer slitas när fettet pressas ur och med axial belastning som dom inte är gjorda för, skulle behöva installeras central smörjning på dom bilarna
Men då kunde han sedan sälja "egna" topplagringar men 500kr/st billigare än mig och tyvärr ser ju dom flesta bara efter billigast pris när dom köper saker..

Vi gjorde sedan en ny variant där lagret satt förskjutet åt sidan så genom att snurra topplagringen så kan man ställa på 1.5grader extra camber/caster.

Jag sålde mycket special delar förr i tiden till 90q, urq, S2 som motor/växelåds kuddar med hårda Volvo valp kuddar, toe-in stag med uniballs, fjäderståls drivaxlar, spq glasfiber/kevlar karosserie kitt m.m.

Skaffade mig även en S4 C4 med ufo bromsar som jag gjorde nytt bult-on broms kitt fram och sålde flera med Brembo 4-kolvs ok, adapter, stålomspunna slangar och typ 320mm skivor allt nytt i ett paket för 9900kr thumbs up tyvärr skenade sedan priserna uppåt på Brembo oken från 1500kr/st till 4500kr/st så då blev det för dyrt att sälja broms kitten.

Och idag har man inte tid med mer än sin egen bil och försöker där nu köpa mycket färdigt för att hinna med, dock bygger man ju på fel bilmodell för att kunna hitta färdiga lösningar.
Men jag snålade på KW kittet, köpte bara deras race topplagringar fram för tänkte göra egen bak, men än idag flera år senare så kör jag fortfarande med original gummi bak och slutar väll med att jag beställer ett kitt även bak från KW

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
*host* *host* här var de dammigt.. men vid sidan av Kadetterna puttas det lite på detta projekt då och då med!

Topplagringarna hänger fortarande i luften, har letat universalvarianter men inte hittat något vettigt. Dock sett att det finns färdiga att få tag i på ett eller två ställen. Får se var det slutar.. Har också sett lösa "slädar" (dvs den flyttbara delen med ledlager) som reservdel hos en del tillverkare. I så fall skulle "bara" plattan saknas vilket ju är enklare att lösa.

(På tal om det, kan 10mm t ex 7075 alu vara tillräckligt som "platta"? Eller bör man gå upp i tjocklek till 12? 15?)

Bromsarna kommer bli RS4 B8 skivor (360x32 + 330x28 om jag minns rätt) samt Cayenne/Q7 ok (Brembo 6 kolvs 18Z fram, 4 kolvs för 330 skivor bak). Handbromsen är fortfarande ett frågetecken, övriga bitar finns hemma.

Kom även över en S4 Recaro inredning som nog kommer sitta fint!

Men nu var det inte därför jag dammade av denna. Jag har börjat kika på chassiet igen. Alla delar för coiloverbyggande har jag koll på, samt vilka dämpare jag vill ha (kommer satsa på justerbara Koni sport). Men fjäderkonstanterna...

Är det någon som läser här som har erfarenhet av fjäderhårdheter på t ex gamla S4/S6 (C4 karossen)? Jag hittar en del på nätet som pekar på runt 500lbs (87N/mm). Det ger med ca 1100kg på framaxeln i krokarna av 2,1Hz. Webshopen som har övriga delar har två fjädrar som kan vara intressanta.

7" 700lbs (122 ca N/mm) -> 2,54Hz
10" 500lbs (ca 87N/mm) > 2,14Hz

Bilen ska ju främst användas på gata, samtidigt vet jag inte om 2,54Hz blir så fruktat stumt? Cityn känns inte så farlig och den ligger på drygt 2Hz.

Bak är det knepigare.. Av de jag hittat nummer på så ligger dom flesta runt 450-500lbs (detta i staterna) fram. Bak däremot svänger det från 350-600lbs! Jag har tyvärr inte koll på MR bak så jag hoppas lite på att det finns någon här med lite input

Regards, Johan Eriksson.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Över 10mm ALU känns som overkill. Gör man inte allt av 6082 idag?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Re:

RallyQuattro skrev:
Ja 600kr/st stämmer bra.
Tyvärr sålde jag några topplagringar och länkarms/brygg bussningar till fel person som sedan lät Furans kopiera dessa men han sket i hållbarhet och funktion utan monterade 50kr's uniballs med smörjnippel thumbs down
Det förstår ju vem som helst att även en helt ny uniball kommer glappa om det ska ligga fett runt kulan
Och för att inte tala om hur snabbt kulan kommer slitas när fettet pressas ur och med axial belastning som dom inte är gjorda för, skulle behöva installeras central smörjning på dom bilarna
Men då kunde han sedan sälja "egna" topplagringar men 500kr/st billigare än mig och tyvärr ser ju dom flesta bara efter billigast pris när dom köper saker..

Vi gjorde sedan en ny variant där lagret satt förskjutet åt sidan så genom att snurra topplagringen så kan man ställa på 1.5grader extra camber/caster.

Jag sålde mycket special delar förr i tiden till 90q, urq, S2 som motor/växelåds kuddar med hårda Volvo valp kuddar, toe-in stag med uniballs, fjäderståls drivaxlar, spq glasfiber/kevlar karosserie kitt m.m.

Skaffade mig även en S4 C4 med ufo bromsar som jag gjorde nytt bult-on broms kitt fram och sålde flera med Brembo 4-kolvs ok, adapter, stålomspunna slangar och typ 320mm skivor allt nytt i ett paket för 9900kr thumbs up tyvärr skenade sedan priserna uppåt på Brembo oken från 1500kr/st till 4500kr/st så då blev det för dyrt att sälja broms kitten.

Och idag har man inte tid med mer än sin egen bil och försöker där nu köpa mycket färdigt för att hinna med, dock bygger man ju på fel bilmodell för att kunna hitta färdiga lösningar.
Men jag snålade på KW kittet, köpte bara deras race topplagringar fram för tänkte göra egen bak, men än idag flera år senare så kör jag fortfarande med original gummi bak och slutar väll med att jag beställer ett kitt även bak från KW

Jag minns de där topplagringarna, jag frågade killen som svarvade dem: ska ni verkligen köra de där skitgrejerna?
I samma veva svarvade jag egna till min kadett, jag köpte mina hos sellholm.
Behövdes inget fett, och var aldrig nå problem med dem.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Över 10mm ALU känns som overkill. Gör man inte allt av 6082 idag?

Så kanske det är, alu sorterna har jag inte alls lika bra koll på som stål

10mm blir det att kika efter då. Borde inte vara alltför svårt att få till tycker jag.. knepigare är ifall jag kommer på att jag vill ha lagret vinklat tror jag

Hur var det med bromsokadapters i alu? 20mm gods?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag har kommit till insikt att detta projekt inte är värt att avsluta för min del. Dels är värdet av delarna nästan större än vad jag kan få ut för den komplett, det är för mycket kvar för att det ska vara rimligt att få ihop det inom överskådlig framtid och jag har ju fler bilar än denna. Plus att det egentligen inte är "min" typ av bil, hur jag än vrider på det kommer det alltid vara mer av en glidare/milslukare än en "kul" bil :/

Vill någon ta över den som den är så absolut, men jag vill ha betalt för merparten av delarna värde i alla fall. Annars säljs den i delar. Det som finns är bl a:

-Kaross, bra skick men sliten lack. Liiite ytrost här och var, finns två rostfria framdörrar extra (Audi 100 så "fel" lister annars samma). 21500 mil ca.
-original motor och låda, motorn är inte helt komplett dock, men nära på.
-Audi RS4 B8 bromsskivor, beggade men mycket kvar
-Påbörjade coiloverben fram, passar även C3 och C4 chassina
-Torsendiffad bakaxel
-Alukylare, eftermarknads.
-Renoverad framvagnsbrygga med ifyllda bussningar (stummare än org men inte helstumt), passar även C4 chassiet
-S4 C4 länkarmar, nya
-DTM bakvinge i glasfiber, justerbar. Passar även C3
-Lyktor etc fram/bak finns i dubbeluppsättning
-Svart skinn original inredning
-Svart skinn S4 C4 Recaro inredning

-DTM front läpp, Audi original! Ovanlig!
-Audi RS4 B7 manuell låda, 11 000 mil. Dessa ligger i 20-25k på ebay.
-Audi RS4 B7 motor, 7000 mil. Förberedd för eftermarknads oljekyl med AN anslutningar, ecu boxarna är upplåsta = ingen startspärr så går sätta i valfri bil egentligen. Kylsystemet är inte helt komplett dock annars fungerar allt, motorn har startats i bilen den sitter i. Motsvarande motor på ebay kostar 110-140k.

Riktig säljes annons kommer i framtiden Audi V10 motor eller S4 B5 hade kunnat vara intressant som byte

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi V8 1991 - 4.2 BNS (RS4) - säljes i delar/komplett
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (13407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande