Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mittmotor 4 wd idé, eller katastrof...!?
2 besök senaste veckan (594 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Grabben och jag spånar lite. Tanken är så här:

Mittmotor - saab 900 ink låda. Längsmonterad original men nu på tvären så att drivaxlarna går fram/bak. Nån slags diffklump, ex bmw, fram/bak. Motorn kommer att hamna långt åt höger med stor vinkel på drivaxel/kardan. Fram tror jag inte att det är nåt problem pga längden, vinklarna blir ju mindre. Bak behövs ändå en låda med 2 kugghjul för att få axeln att snurra åt rätt håll, då kan man flytta kardanstumpen mer åt mitten beroende på storlek på kugghjulen.
Diffen i lådan bör väl låsas(?) men svetsa den stum är ju dumt. Skulle det funka med nån lsd-typ?
Är vi helt ute och cyklar eller skulle detta kunna funka!? Och tillochmed bli relativt bra...?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det har ju byggts crawlers med en fwd motor+låda på passagerarplats och sen drivaxlarna till fram och bakdiffen.
DirtEveryDay har iaf gjort det (tror minns att jag sett ett avsnitt).
Eller så var det nån vacky ryss

Det kommer att gå långsamt iaf, för det blir ju dubbla slutväxlar.

iaf nåt liknande


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Visst 17, dubbla slutväxlar...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Vad ska bilen användas till?

4wd utan dyra diffar är tämligen kass på bana.

Stum mitt går inge vidare.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ColinRBorg
Kalmar
Här sen Okt 2021
Inlägg: 4



erikjakan skrev:
Stum mitt går inge vidare.


Grabben till elCrillo här. Har sett att det finns Quaife diff att köpa samt att de används som mitt diff till evos. Vore det någonting som skulle funka rimligt till bana och vanlig väg?

Förlåt om jag verkar ovetande men det är därför jag är här och frågar.

_________________
Colin Röseby Borg
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Men om man använder bakdiffar från en 4wd Golf då? De har ju nästan 1:1 i utväxling på dem eftersom de drivs efter slutväxeln fram??

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



Det du beskriver är ju en Peugeot 205 T16, Grupp B-bilen. Hur såg deras upplägg ut, för att få allting att snurra och hålla (i korta stunder)?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Jag hade valt en låda med "fergusson" system. T ex Ford Sierra/Scorpions, äldre bmw IX med flera.

Dom haren kardan framåt = främre slutväxel kan sitta 2m framför motorn. Problemet blir bakåt då de närmaste bakdiffen kan komma är bakom lådan. Alternativet är att använda diffar som går åt "fel håll" t ex Audi och då vända allt så motorn är längst bak. Blir typ som en 4wd Countach i upplägget

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Mittmotor 4 wd idé, eller katastrof...!?
2 besök senaste veckan (594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande