Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (12675 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Min erfarenhet av AR-1 är också att varvtid måste man sätta varv två eller tre, sen går det en handfull tiondelar saktare. Medans på TrofeoR och CUP2 så kan jag ofta sätta snabbaste tid på sista varvet i passen.

Göteborg
Här sen Sep 2004

Håller helt med! Oavsett tryck verkar de "smälta" efter 3e varvet... Blir lite hala

i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Nu har jag varit på Rudskogen - vilken bana och vilken anläggning! 😍 Vi var tre Grosshandlare som först avnjöt vad Oslo hade att erbjuda (vilket var mycket - tjena vad de spenderat oljekroner sedan jag var där senast för 9 år sedan!).

Skönt att det kostar som en schysst middag i Stockholm att parkera bilen över natten...

Men det handlade ju om Rudskogen. Som sagt - vilken bana. Bra arr av banekjoring.no, ordning och reda. Jag fick också lära mig om "kyrkolagen" - du kan inte hitta på nåt skoj innan kl 12 på en söndag! Det betydde att körningen fick en sen start men höll å andra sidan på till kl 20 på kvällen. Dessutom anslöt Mange med sin Tesla direkt från Hunnebostrand - nästan lika nära som från Oslo. Teslan kom inte ut på banan men i vanlig ordning var han en demon-coach. Tror han körde snabbare med alla bilarna än vad eras ägare gjorde, kanske med undantag av 718 GT4...

Hade satt en tid för mig själv - att komma ner i 1.36-tider. Det visade sig vara lite väl ambitiöst då jag var en dryg sekund off. Det tog tid att fatta (och acceptera...) hur jäkla fort man kan köra i Angsten. När jag kom till den punkten var mina däck tokslut.

Lite skum sliltbild (som ett M) men jag tror att det beror på för högt tryck på Gelleråsen innan.

Cammo skrev:
1,9-2,1 varma ska du ha. Jag tävlar på dessa och har haft kontakt med Nankangs motorsport chef. (råkade bli fb kompis med honom för några år sedan) Han har förklarat vad som gäller. Du ska heller aldrig gå under 1,8 för då kan du knäcka stommen.

Körde på 2,0 som Cammo föreslog och de funkade fint första halvan av dagen fram tills att de inte funkade. Men jag slog av ESC och övade på att svänga med högerfoten istället och det var ju så jag satte min snabbaste tid.

Tyvärr hade jag slarvat och inte tagit med mig tillräckligt med tomma SD-kort så det var inte så mycket som loggades. Här är det snabbaste varvett som hamnade på film.

Vi sammanfattade det till slut som en episk dag och kommer definitivt komma tillbaka. Det som gjorde mig lite besviken var kanske kvalitén på de övriga deltagarna. Jag är inte den snabbaste eller mest erfarne banföraren men jag är noga med att hålla koll i backspegeln och släppa förbi de som håller högre tempo. De flesta deltagarna gjorde det men lite för många hade svårt med det. Om jag orkar ska jag länka till en film med en Corvette som statuerade ett väl tydligt exempel...

En annan sak som jag tycker är så jäkla skoj är att min kompis Christian bytt från 997 Turbo till 718 GT4 och att vi nu har bilar som är exakt lika snabba. Det är så skoj att ha kompisar omkring sig som man kan köra med och mot under samma förutsättningar.

i96danma skrev:
Tyvärr tror jag att jag klämt sladden till GNSS-antennen så det är inte särskilt högkvalitativa kurvor.

Försökte joxa med antennen men signalen blev inte bättre. Kunniga personer har berättat för mig att sladden nog är kass så det är 4 (!) nya antenner på väg till mig nu. Don't ask...

JohnC skrev:
Kul att du kört tidsträning med PCSR. Klart utvecklande då avstånden till bilarna krymper markant utan att man knuffar av varandra. Är fortfarande förundrad över att det inte är fler som tidstränar med PCSR då körtiden är rejält tilltagen och drssutom möjlighet att prata med förare som pysslat med amatörracing i många år, vilket är ett rätt rejält kliv upp från track days.

Kul att Nankang funkar såpass bra på GT4:an och inte så lite pinsamt för flera däcksfabrikanter att de är väsentligt snabbare. Körde tävling på Assen (Holland) i höstas och en rätt jämbördig 944 med min hade valt Nankang istället för slicks. När de hade sin "sweetspot" efter 2-3 varv så var de så när lika snabba som mina Yokohama slicks. När han överhettade något varv senare så fick han dock slå av någon sekund per varv och jag kunde segla iväg. Intressant är dock att det räckte att slå av på tempot något och att de sedan fungerade bra igen men en sekund långsammare än innan. thumbs up

Älskar att köra med PCSR. Håller med dig om att mycket av det skojiga är att förarna är så kompetenta och har förmågan att köra tajt utan att det blir stökigt. Som någon uttryckte det: "här handlar det inte om att mäta k*k utan att mäta balls, och det gör man i rejset". Träffande. Commitade i ett svagt ögonblick att engagera mig i rekryteringsarbetet så jag ska fortsätta evangelera. Det riktiga kickern med PCSR, dock, är den välkomnande attmosfären. Bodde i stuga på banan och skickade ut en fråga om någon annan skulle bli kvar över natten och fick ett rungande "javisst!" tillbaka. Funkar inte så på så många andra ställen.

Hade hoppats att springa på dig där men förstod i din egen tråd att det "uppstått komplikationer". Hoppas du känner dig bättre nu och snart är uppe på (den fyrhjuliga) hästen igen.

Nankangerna är milsvida bättre (eller bara roligare?) än Cup 2. Nu har jag en helt ny uppsättning Trofeo R på fälgarna inför europaresan i augusti. Ser fram emot att köra på dem, senast det begav sig var det just på Ringen och Spa och jag minns hur mycket jag tyckte om dem - hoppas på repris!

En till sak - det här med track limits. När man ser folk som kör såhär:

Då börjar man ju ändå fundera... Det går inte att jämföra tider när vissa tar sig såna friheter. Vi hade jättemycket diskussioner i gruppen om vad som var rimligt och relaterade till såväl F1 och simracing som FIA och svenska racingreglementet. Slutsatsen blir nog för mig att tider satta på olika dagar, av olika personer under olika förutsättningar är ganska ointressanta. Vill man jämföra kompetens får man se till attt tävla, punkt slut. På Gelleråsen fick jag bannor för att jag var utanför track limits och fick justera min linje till en långsammare. På ett annat arr hade jag kunnat ta en annan linje och varit snabbare, går inte att jämföra. Lägg till väder/temp på det så. 🤷‍♀️

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Otroligt kul läsning.

Rudskogen är en fruktansvärt bra bana!

Var där 2012-2013 och tävlade i TA och slår allt vi har med hästlängder.
Man skulle hitta någon vecka där det är två körningar då resan är lite lång för en enstaka dag.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Kul reportage, jag gillar inte rudskogen på av alla feldoserade kurvor men visst är den fin.

Håller med dig ang cup2 och Nankang!

Ang track limits, sålänge ett hjulpar är innanför vita linjen känns det som fair tycker jag 😁

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

erikjakan skrev:
Ang track limits, sålänge ett hjulpar är innanför vita linjen känns det som fair tycker jag 😁
Det är de "F1-regler" de kör efter på Rudskogen, en decimeter till och du får obsflagg (på Tävling).

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Man blir allt lite sugen att köpa en GT4:a och åka runt och mysa på trackdays... får man plats som hyfsat fullvuxen (194cm) inkl hjälm i en sådan?

Är det stor skillnad på GT4:orna mellan 2016=>nyare?

Köping
Här sen Dec 2016

Re:

Eldh skrev:
Håller helt med! Oavsett tryck verkar de "smälta" efter 3e varvet... Blir lite hala

Så upplevde jag mina AR-1 på Gelleråsen när vi körde med Ford Klubben. Det var första gången jag körde på dom däcken.

Älvsjö
Här sen Apr 2014

Re:

Patrik Skoog skrev:
Man blir allt lite sugen att köpa en GT4:a och åka runt och mysa på trackdays... får man plats som hyfsat fullvuxen (194cm) inkl hjälm i en sådan?

Jag är 189 på passet, kanske mer 188 nu för tiden, och jag får plats utan problem. Det beror väl lite på hur långa överkropp man har i förhållande till benen också. Men jag har lång överkropp, vilket borde vara begränsande, och får plats utan problem 😊

Angående skillnader 981 vs 982 - det är väl 90% samma bil. Annan motor i 982 med lite bredare effektregister, och lite mer aero på 982 (50% mer fownforce utan ökad dragkoefficient enligt Porsche).

997 Targa ex
Mini 1380 ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Väldigt kul rapport thumbs up thumbs up thumbs up

Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Det är de "F1-regler" de kör efter på Rudskogen, en decimeter till och du får obsflagg (på Tävling).

Är regeln att minst någon del av innerdäcket nuddar det svarta eller är det att absolut ingen del av innerdäcket nuddar vita linjen?

Älvsjö
Här sen Apr 2014

Re:

i96danma skrev:
En annan sak som jag tycker är så jäkla skoj är att min kompis Christian bytt från 997 Turbo till 718 GT4 och att vi nu har bilar som är exakt lika snabba. Det är så skoj att ha kompisar omkring sig som man kan köra med och mot under samma förutsättningar.

Kan bara hålla mer! Sjukt kul med likvärdiga bilar. Episk dag på episk bana 😈

997 Targa ex
Mini 1380 ex
Citera
i96danma
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Re:

Mumba skrev:
Otroligt kul läsning.

Rudskogen är en fruktansvärt bra bana!

Var där 2012-2013 och tävlade i TA och slår allt vi har med hästlängder.
Man skulle hitta någon vecka där det är två körningar då resan är lite lång för en enstaka dag.

Håller med, såväl bana som anläggningen. 98 oktan pump på plats och bästa lunchutsikten på länge.

Ja, det är en bit. Sträckkörde hem till Stockholm efter att ha packat ihop grejerna klockan 20, var hemma kl 01. Lite väl spännande med tanke på vilka däck jag hade kvar...

Tanken var att stanna i Gelleråsen dagen därpå, då blir det lite bättre utnyttjande av vägmilen. Mina däck satte P för den iden, dock.

erikjakan skrev:

Absolut, bara alla "gör lika". Som någon skriver så varierar ju bestämmelserna ofta från bana till bana vilket gör det lite knepigt.

Patrik Skoog skrev:

Ja, de är sjukt mysiga! Christians kommentar ovan tycker jag stämmer, jag är 186 och har gott om plats. Det vissa gör dessutom är att sätta risers på stolarna så att de lutas tillbaka lite, då blir det ytterligare utrymme. Jag har inte tyckt att det behövts.

https://www.renntechnik.co.uk/product-page/porsche-918-lwb-seat-reclin . . . .

Återigen, som Chrtistian skriver är de väldigt lika mekaniskt. Kupén är densamma med undantag för nyare infotainment i 982 och några mindre detaljer.

Känslan skiljer lite, tycker jag. 981 är "tyngre" i de flesta avseenden; koppling, styrning etc. 982 är lättare att leva med som daily driver och säkert lite bekvämare på långfärd men det är nyanser.

i96danma
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Man blir allt lite sugen att köpa en GT4:a och åka runt och mysa på trackdays...

En intressant aspekt för någon som är spekulant är att det finns fler GT4 RS än 981 GT4 i Sverige.

Tre gånger så många 982 som 981, och då har ändå 85 st exporterats. Försvinner sjukt många fina bilar från Sverige nu...

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

i96danma skrev:
Patrik Skoog skrev:

Ja, de är sjukt mysiga! Christians kommentar ovan tycker jag stämmer, jag är 186 och har gott om plats. Det vissa gör dessutom är att sätta risers på stolarna så att de lutas tillbaka lite, då blir det ytterligare utrymme. Jag har inte tyckt att det behövts.
https://www.renntechnik.co.uk/product-page/porsche-918-lwb-seat-reclin . . . .
Återigen, som Chrtistian skriver är de väldigt lika mekaniskt. Kupén är densamma med undantag för nyare infotainment i 982 och några mindre detaljer.
Känslan skiljer lite, tycker jag. 981 är "tyngre" i de flesta avseenden; koppling, styrning etc. 982 är lättare att leva med som daily driver och säkert lite bekvämare på långfärd men det är nyanser.

Tack för svar Dan & övriga och sorry för OT i din tråd. Är trogen BMW nörd, men funderar på att vara otrogen
Jag fick möjligheten att köra ca 30 varv med en Porsche GT3 RS 4.0 på Knutan för ett antal år sedan och det är bara att motvilligt erkänna att Porsche gör betydligt bättre bilar än BMW "rakt från fabrik". Herrejösses vilken bil Jag åkte nästan samma tider med den som med en BMW M3 GT4...
En RS är såklart högt upp på önskelistan, men +1 Mille på en 982 GT4 är svårmotiverat. Då kan man lika bra köpa en GT3?

Fin bil Dan, kul att följa hur du utvecklas med den! thumbs up

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Re:

Patrik Skoog skrev:

Jag är 194cm lång och körde 981 GT4 i 1,5 år. Vägde då knappa 100kg och fick absolut utan problem plats. Original skalstolar kunde man vägt iaf 10kg till om inte mer. På längden är det max ett par cm till. Jag körde den med en Sparcohjälm som jag inte minns namnet på tyvärr

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
i96danma
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Tack för svar Dan & övriga och sorry för OT i din tråd. Är trogen BMW nörd, men funderar på att vara otrogen
Jag fick möjligheten att köra ca 30 varv med en Porsche GT3 RS 4.0 på Knutan för ett antal år sedan och det är bara att motvilligt erkänna att Porsche gör betydligt bättre bilar än BMW "rakt från fabrik". Herrejösses vilken bil Jag åkte nästan samma tider med den som med en BMW M3 GT4...
En RS är såklart högt upp på önskelistan, men +1 Mille på en 982 GT4 är svårmotiverat. Då kan man lika bra köpa en GT3?

Om det luktar varmt gummi så är det inte OT! Jag har kört bruks-Bimmer de senaste 20 åren så jag kan relatera...

En RS är ju naturligtvis en annan sak - snabbare och mer fokuserad. Just det faktum att du kan ta nästan vilken som helst Porsche rakt ut på banan är ju, tycker jag, lite unikt för märket. Men problemet just nu är priserna, känns det som. När jag köpte min förra Cayman tittade jag även på BMW M2. Då var BMW:n den dyrare bilen, nu går det knappt att få tag på en Cayman 981 och när de dyker upp försvinner de som avlöningar, verkar det som. För samma peng som en GT4 idag får man en nästan ny M4 Comp. Olika typer av bilar - javisst. Men som baninstrument är ju GT-porscharna svårslagna.

Patrik Skoog skrev:
Fin bil Dan, kul att följa hur du utvecklas med den! thumbs up

Tackar - jag ska spänna bågen!

i96danma
Här sen Okt 2013

Trådstartare
Semestrat och lagt sten i trädgården men lite bilhjox har jag hunnit med. Har fått sporadiska check engine och felkoder på låglast som relaterar till O2-sensorerna på bank 2 så jag skickade efter två nya och monterade. Älskar bildelsfirmor som står på tå - over night med DHL från Baltikum till bra pris.

Fick också de 4(!) nya antennerna till loggern så nu hoppas jag att tiderna blir bättre...

Om någon behöver en ny till sin Racelogic - hojta till. Filtrerna fick också en duvning, hade sett bättre dagar.

I samband med det en service i Kungsör som bjuder på motorkultur.

Men viktigast av allt: jag skruvade dit originalavgassystemet. Den låter inte längre som en räserbil men den låter tillräckligt och - vad viktigare är - är en mycket bättre bil. Nu kommer det bli drägligt att köra till Eiffelbergen...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vilken firma var det som var bra på att stå på tå? thumbs up

Här sen Okt 2013

Trådstartare
https://spareto.se/, har många underhållsdetaljer som tändspolar, sensorer och sånt. Bra priser och snabba leveranser och en webbsajt utan en massa tjafs om "bättre priser i appen" och annat nonsens. thumbs up

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Danke thumbs up

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:

Har dem hittat på egna regler?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (12675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande