| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
16 eller 17" för bankörning?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7607 totalt) |
Jag kan garantera att det inte är "bara" att montera 17"-ens med 343mm skivor. Inte med sexkolvsok iaf
Hittade överlycklig en uppsättning fälgar 7,5*17, första fälgen jag provade hade säkert två mm luft mellan ok och fälg! Lastade och åkte hem, monterade däck, skulle montera dom på bilen-då gick första fälgen inte på Hmmm...taskiga toleranser? Provade nästa och nästa och...EN fälg av fyra gick över oken fram(oväntat att man lyckades prova just den som passade)
Nåja, ska ta loss däcket från av av "dom övriga" för att mäta tjockleken, det borde gå att svarva ner fälgen lite såpass att den går över-rättare sagt: det SKA gå! Varken bra eller billigt med 18" på banan _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Hmm har bestämd känsla av tvärt om, de var tvungna att skruva på 17" blingbling fär att tillgodose läsarnas smak
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Ska bara ha r-däcken....orkar inte skifta fram och tillbaka! Det lutar mer och mer åt 15", har de inte passande r-däck i 16" så blir det garanterat 15"!
_________________ Rachid Rachid |
||||
Har du kört på Mittsverigebanan?
Nej-det är overkill, förutom att det ser fränt ut vid korvkiosken Skämt åsido vet jag inte, hade säkert klarat mig med mindre-men S2an ÄR tung, i synnerhet vid tillfället då bromsarna monterades-nu är den lite lättare iaf. Planen är -efter ett "dyrt" samtal med Stacke- att byta till ngt mindre skivor. (335-338mm?, minns inte för närvarande vad det var för storlek)
Fördelen är å andra sidan att man kan ligga varv efter varv efter varv efter.....trots Mittsverigebanans idiotinbromsning efter "långa rakan" från >180km/h till <60 km/h...Med 1450kg behövs det stabila bromsar
(Även om det -som sagt- är lite korvkioskvarning )
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Inte helt sant De körde med de 15 tummarna som satt på bilen när den köptes. Några gamla MXT om jag minns rätt. 17 tummarna var 032R eller Bridgestones 540 (?) eller vad de heter. _________________ Daniel Steiner |
||||
Jo de var dom men har starka minnen av att dom testade med 15" r-däck och att dom inte gav dom tiderna som de hade hoppats på. Jo dom körde även med originaldäcken som satt på vid köpet med det var såklart inte dom jag syftade på... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag hade inget minne av det, läste för nån dag sen bara men jag kan ha glömt
Själv har jag alltid haft bättre erfarenhet ju större fälg jag haft. Det lilla man tappat i acc har man fått i framförallt instyrning, men vi har kortare väg mellan svängarna i rally. Jag började med 185/60-13 och kör nu med 225/45-17 och testat det mesta där emellan
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
|
||||
https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 När hjulet lutar snett. Man lutar det snett innåt i ovankant för att det ska vara "rakt" när man svänger och bilen lutar utåt. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Man bör lämna det där med "bäst". Det har jag pluggat länge med. Vad vi än tar för detalj på bilen så finns det inget generellt "bäst". Vi måste ha en förutsättning innan vi kan fälla avgörandet vad som är bäst.
Man kan däremot prata om vilka EGENSKAPER olika däck har, sedan får man själv välja vad som passar. Nu är det så att även olika däcksfabrikat och typer av samma storlek har olika egenskaper. Så vi kan nästan inte ens prata dimensioner för strikt. Lyckas vi med konststycket att få hjulgeometrin att fungera, att få stötdämpare mm i balans så är ett lågprofildäck bra. Själv åker jag på ganska hög profil diagonaldäck och dom är väldigt generösa beträffande bilinställningen. Men är man duktig bilinställare så går det fortare med radial, så vad välja.... t.o.m. föraren-meckens kvaliteter får vägas in. Vi kan se att en gokart kan vara fruktansvärt snabb med pyttedäck! Konstig jämförelse? Jag rekomenderar Paul Haenys;s bok the racing high performance tire. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Var kan man köpa sådana böcker
Förresten har jag önskat mig din bok i födelsedagspresent av farsan
||||
|
En sak man bör tänka på är att känsligheten öfr geometriska avvikelser ökar med fälgstorleken.
Detta blev man varse i bl.a. ST när mang gick från 18 till 19" i BTCC/STCC mfl. Det var betydligt svårare att träffa rätt i de geometriska inställningarna med större hjul. Toleransen från optimalt till dåligt var snävare med de större hjulen, vilket känns logiskt då ett större hjul per automatik ger en större avvikelse. Satsa på 15" +Bra utbud +Lättare däck +Lättare fälg +Lättare få temp +Lättare få bra inställning +Lägre tyngdpunkt (om ej profilen ändras) Var inte rädd för ngt smalare däck än vad som ser "fränt" ut. De flesta gör misstaget att ha för mycket gummi backen, går trögt rakt fram och i sväng. Iaf på normalstarka bilar. De som roar sig med 300 hk+ må ha en annan optimal priorietirng _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Kolla Margies bookshop i STHLM. Dom tar hemden om dom inte har den. Annars kan du kolla nätet, slå på Paul Haney.
1 Rätt, det var det jag menade lite slarvigt uttryckt med att det blir svårare för mekanikern. 2 Jag vill presicera detta lite mer och säga att mycket ligger i däckssidans höjd. Mina egna däck var som nämnts lite högre i sidan vilket gör att flexet äter upp mycket utav camberförändringar vid fjädrings-bilrörelser. Skulle STCC ha samma förhållande så gick inte hjulen in i skärmhusen. Dom får inte ha högre däck heller. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Kan ju få låna tråden lite och fråga om 16 mot 17 jag också.
Funderade själv på att köpa 17" fälgar till bilen. Men är det bara bullshit att man får bättre sidobalans i bilen med 17" fälgar? För är det enbart bromsarna som säger vad man bör ha för fälgar så kör jag vidare på 16". Men jag är ute efter så bra grepp jag kan få i kurvorna. |
||||
Då ska du väl ha så breda fälgar/däck som möjligt? Inte så vanligt med 8x16" fälgar men det finns
||||
Det blir ju mera hård massa i "hjulen" om du kör med 17" fälgar än med 16". Då borde man väl få bättre stabilitet? Andra ord bättre väghålning? Däcken viker ju sig mera om du har högre profil på däcken eller? Jag vet som sagt inte därför jag frågar
Vill ju veta vad som är bäst. Räknar gärna bort kostnaden i detta jag vill bara veta vad som är bäst sen punkt. |
||||
|
Macke:
Hmm, jag är inte säker på att du skulle få bättre grepp på att gå upp till 17" och ner i profil. Nu är väll subban rätt tung så det gäller att hitta ett däck som tål tunga bilar. Hmm eller mins jag fel angående vikten??? är inte den typ 1350kg??? och om den ligger där är inte det så hiskligt tunkt, ca 400kg lättare en forumägaerns blysläde. Jag skulle välja fäljdimension effer vad det finns för vättiga däcks dimensioner att tillgå. Vad åker du nu med för dimensioner på däcken???? och vad går det att få dit utan att det börjar ta i??? (bredd) _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Däck för banåka
16 eller 17" för bankörning?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7607 totalt) |