Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar SAAB 96 Ninja | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 17 besök idag (21001 totalt) |
Det gjorde ju Micke Fredriksson för 20 år sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Jo men hur effektivt behöver det va? 😃 Jag tänker att det vore kul att prova. För att få ut kraften till hjulen behövs ju nånting - kedja/diff, kardan/diff eller en till växellåda med diff kanske. Funkar detta hyffsat så kan man säkert få drev gjorda så att det blir en bra utväxling. Min tanke är ju att ha en växel framåt och back i saablådan, resten kan ju skrotas ur. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Då blir den rapp upp till 162 då! 🤭 Som sagt vill jag mest prova en idé jag har. Funkar det så går det ju att låta nåt tillverka drev som passar mitt behov såsmåningom. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Och jag hejar ivrigt på
Skulle själv gärna bygga något liknande, men får leva ut genom ditt projekt tills vidare. Då kommer ens svarta bälte i onödigt googlande till hands iallafall. Någon Audi-låda fram då? Ser väl snarlik ut v4-lådan, men lite tyngre kanske. 100 ('92-'94) Manual: 1st: 3.50:1 2nd: 1.84:1 3rd: 1.30:1 4th: 1.03:1 5th: 0.84:1 Reverse: 3.44:1 Final Drive: 3.70:1 Då kanske man kan få ner varvet lite på 5an, finns väl 4wd lådor också |
||||||
Googla på!
Jag tänker vara lat och använda lådan från v4, den passar ju till övrigt i framvagnen. Sen får vi se om jag är ute och cyklar när jag börjar få ihop det. Beställt "drev/kardan" adapter nu iallafall. Letar växellåda... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Rent taktiskt sett är det faktiskt bra att byta lådan så blir det enklare att motivera som ombyggt fordon, vilket är den väg du kommer behöva gå om du har mer än de 150 hk som Saab intygat i V4. Avgör själv om det är viktigt :-)
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Hm, det är ju en poäng... Får tänka om lite kanske. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Det är exakt tanken! "Billådan" ska bara användas som slutväxel och back. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
En annorlunda legobit i pusslet iaf. Äh, redan avklarat på förra sidan. |
||||||
Det var så min tanke med Saab 900 framändan... använda växellåda, hjulupphängning, bromsar. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jo men det blir ju så högt. Men det har ju gjorts med bra resultat! Får åka och mäta helt enkelt! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Inte helt färdigformad tanke, men växellåda från en fwd med tvärställd motor och ha mc-motorn tvärställd som den sitter i hojen och ansluta drevaxeln direkt på ingående mot lådan? Ökar ju utbudet på lådor om inte annat.
|
||||||
Tror det blir för brett i denna karossen, men även detta är gjort https://youtu.be/5i-e1oqSMrQ _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
_________________ Krister Olsson |
||||||
Fegt. Å dyrt. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Tvättställt funkar inte då motorutrymmet är smalt men högt. Audi eller liknande är intressant, Alfa sud/33!? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Alfa sud har ingen bra diff... men en kompis har monterat en Saab diff i alfalådan.. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Patrik H! Vilken Audilåda har du kollat på, är alla lika oavsett motor? Finns ett par riktigt billiga på Bildelsbasen men de är från 2.6 och 2.8 liters v6or om det gör nån skillnad...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Oj det minns jag inte, har ingen kunskap egentligen om dessa mer än vad man kan få fram via google, vet att informationen från bildelsbasen kan vara lite bristfällig ibland.. men det låter klokt att köra på en låda man hittar där för småpengar
|
||||||
Andra projekttrådar SAAB 96 Ninja | << 1, 2, 3, ... 10, 11, 12 >> 17 besök idag (21001 totalt) |