Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bur i centralramsbil (Lotus Europa)
1 besök senaste veckan (2086 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Tänkte bygga bur i min Lotus Europa. Inte helt självklart hur man skall gå tillväga då det är en kompositbil med centralram...

Buren skall bli SBF-godkänd, för att kunna köra t.ex. roadsport. Dock måste jag frångå valda delar av reglementet, då bilen skall vara besiktningsbar. (helt OK enligt min tolkning av reglementet) Så det blir inga toyotastag och kanske inte heller hjälmstag, det är trångt i dörröppningen redan idag. Krysset i dörröppningen måste också hållas lågt, alternativt har jag bara ett enkelt rör mellan front- och huvudbåge.

Huvudbågen vill jag ha inne i kupén, så den måste vara krökt framåt i nederkant och se ut nåt i stil med nedanstående bild. Dock skall den inte vara skruvad i plastkarossen... Troligtvis skall den också ha ett par stag i mitten ner till centralramen.

Bakom huvudbågen, i motorrummet, tänkte jag sedan ha ett kryss ner till centralramen. Utformningen av denna skarv mellan huvudbåge och bakre stag genom brandväggen är jag ganska så osäker på. Nån som har tips?
Bakre krysset har jag tänkt ungefär så här:

Jag kan inte ha några stag bakåt från huvudbågens översta punkt p.g.a. karossens utformning. De skulle i så fall gå ut genom bakrutan och ner genom motorhuven...

Stagen mellan front- och huvudbåge tänkte jag ha demonterbara med hylsor.

Bilen ska även i fortsättningen vara en gatbil i första hand, så jag tänker inte plocka isär hela bilen och svetsa i en bur, dela karossen från golvet osv. Buren skall kunna tas ur utan att ha gjort alltför stor skada på bilen. Några hål i golvet och en nybyggd brandvägg är dock helt OK.

Har någon några tips eller bilder på snarlika installationer, posta på! Mitt största bekymmer är att få infästningarna från buren till ramen att bli så bra som möjligt.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

I vad tänker du fästa huvudbågen?
Det enda någorlunda stabila där ute i sidorna är väl den lilla plåten i tröskeln (bältesfästet), men att fästa bågen i den...

Kolla om du kan få lite tips från Modsportarna som kör Europa.

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det är just det som är problemet...

Det måste bli några extrastag från bågens "fästpunkter" in till ramen. Jag har funderat i banorna att ha två lodräta rör från huvudbågens mitt ner till ramen, inne i kupén, för att ta lasterna uppifrån. Sidokrafterna är lite trixigare. Tänkte ha några av huvudbågens rör i motorrummet, typ som på bilden, samt tvärstag från huvudbågens nedre fästpunkter in till ramen. Hur jag skall skarva detta genom brandväggen vet jag inte. Nån som har tips?

Modsportbilarna har jag kikat lite på, men de går tyvärr inte att kopiera rakt av. Oftast är de byggda med karossens övre del borttagen... De har separat golv (typ plywood) och ett övre löst skal. Jag vill kunna sätta in min bur utan att såga itu karossen.

Sen är modsportburarna mer extremt byggda än vad jag tänkt. Höll på att inte komma ur bilen alls när jag provsatt Jocke Unnebäcks räser. Ner gick det att åka rutchkana, ur var svårare... Dörröppningen är liten från början, kompletterad med rejält kryss så blir det TRÅNGT. Tog mig nån minut att komma ut...
och eftersom jag tänkt besiktiga så måste jag bygga lite annorlunda.

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Har nu blivit tipsad om en engelsk bur.

En ganska snygg lösning på "golv", tycker jag.

Skall enligt uppgift gå att montera "bolt in" med kaross på plats. Lite passning och svetsning av enbart buren krävs.

Vad skall man tänka på om man köper från utlandet? Jag tänker i första hand på reglerna för att få en vagnsbok till roadsport.
- Finns det specialla regler i Sverige som inte finns i England? Eller är det FIA-regler rakt av överallt?
- Behöver jag nåt speciellt intyg etc. ?

EDIT: Givetvis behöver jag spegelvända buren för min vänsterstyrda bil.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

DJ skrev:
Har nu blivit tipsad om en engelsk bur.

En ganska snygg lösning på "golv", tycker jag.

Skall enligt uppgift gå att montera "bolt in" med kaross på plats. Lite passning och svetsning av enbart buren krävs.

Banks, ja - ser OK ut.
När det gäller reglemente skulle jag rekommendera att du tar kontakt med en besiktningsman innan du beställer något.

Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (2086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande