Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slidspjäll konstruktion? Har jag tänkt rätt?
3621 besök totalt
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Tänkte jag skulle göra att slidspjäll till bilen, det verkar enklast attt göra än att hålla på att försöka fixa en spjäll axel som ska stämma precis och så slipper jag ju den vid fullgas också. Det lille problemet är bra att jag har tyvärr alldrig sätt hur ett sånt är uppbyggt invändigt. Så det har blivit att jag gjorde en ritning lite på känn, skulle vara glad över komentarer på den om det verkar som det fungerar eller om det är något fel.

Lite förklaringar till bilderna:
Det blå runthålen är någon typ av teflon tätningar, det blåa på sidan är något typ av glidyta så det inte skaver på sidan.
De två smalare mörka fälten är ur fräsningar där returfjädrarna ska sitta.
Den tjocka gråa är där axeln in ska gå.
Det gula är en lagring runt ingående axel.

Varför jag har gjort ett helt hål på slutet är för att jag får inte plats med någon längre bit åt det hållet.

CAD ritning:
http://eastlake.mine.nu/robert/spjall/spj%c3%a4ll%2042.dwg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Hittade en gammal tråd..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11844

Hadde redan läst den en gång förut, men det var bra att du rekomenderade den, hadde missat att man ska ha någon typ av rullar under plattan, men nu vet jag det
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Ingen som vet om det kan fungera eller om jag är helt fel ute? om det är risk för att det ska suga fast eller inte?
Skulle järna vilja veta innan jag tillverkar det.
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

pm:a hillmerson (stavning?) han med oranga mantan har kör ju med hemmabyggda slidspjäll visserligen till en volvo motor men det e ju spjället du ska göra..

BMW Abuser
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

Ajden skrev:
Ingen som vet om det kan fungera eller om jag är helt fel ute? om det är risk för att det ska suga fast eller inte?
Skulle järna vilja veta innan jag tillverkar det.

Fungerar ju på Mc fuggar som har "Flatslide" så det borde inte vara nåt problem. thumbs up

Jörgen

Åstorp
Här sen Jul 2004

En kille i helsingborg pysslar med något liknande..

http://www.jpmotorsport.se

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
PM:ade Hilmersson, han sa att det behövdes några rullar som sliden kunde glida imot. Inga tätningar behövdes förutom till utgående axel och att det skulle vara ganska kraftiga returfjädrar som orkade sjuta till baka spjället.
Nu är det bara att beställa material och hitta en fräs som jag får låna, så är det bara att sätta igång.

Tack för övriga tipps!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Inte för att låta neggo, men i de beskrivningar jag fått av seriösa slidar så har det varit rent sjuk passform mellan hus och slid. Då låter det enklare att få det riktigt bra med axlar och tätade lager...men vad vore livet utan utmaningar så varför inte testa. Du verkar ju ha rätt maskinpark iaf.

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Det är ju bara att föröka, om någon annan har gjort det så borde jag kanske kunna göra det, det gäller bara att komma på hur. Går det åt h-vete så har jag ju i alla fall förökt.
Angående maskinparken så saknar jag tyvärr fräs men tänkte höra om jag kan låna en på skolan eller så får jag åka förbi där jag jobbade förut nästa gång jag är i Sundsvall.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

En otrevlig egenskap jag hört om är att slidspjällen ofta är väldigt känsliga för smuts och att dom i värsta fall kan fastna i öppet läge, vilket kanske inte är så kul med en motorstark bil.

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
William Ekström skrev:
En otrevlig egenskap jag hört om är att slidspjällen ofta är väldigt känsliga för smuts och att dom i värsta fall kan fastna i öppet läge, vilket kanske inte är så kul med en motorstark bil.

Borde det inte vara på sånna spjäll där själva spjället går ut i luften, jag tänkte att ha hela spjället inkappslat av alu med bara en ingående axel. Då borde det inte vara så stor risk för smuts, om det inte kommer in via insuget om det kommer bitar som är stora nog så att spjället fastnar så har man nog andra problem med motorn än att spjället låser sig.
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Hej Robert,
det kommer att fungera alldeles utmärkt, i alla fall gjorde det på vår motor,
fast vi använde rullar som sliden löper emot.
Sedan har vi ingen axel i ändan, utan lät en tunga gå rakt ned undertill,
som vi anslöt wire och returfjädrar till.
Men inga tätningar, dock ganska bra passning mellan alla bitarna.

/LOLA-Christian
Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004

Hur blir det med turbulensen på ett slidspjäll igentligen ? Jag får för mej att det borde bli lite virvlar efter spjällplattan när det är så skarpa kanter?
Iofs så är det väl optimalt flöde vid fullgas och det väger väl tungt. Inte så vanligt med slidspjäll så man undrar ju ...Nån med erfarenhet så kan förklara styrkorna..

Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

chellquist skrev:
Hur blir det med turbulensen på ett slidspjäll igentligen ? Jag får för mej att det borde bli lite virvlar efter spjällplattan när det är så skarpa kanter?
Iofs så är det väl optimalt flöde vid fullgas och det väger väl tungt. Inte så vanligt med slidspjäll så man undrar ju ...Nån med erfarenhet så kan förklara styrkorna..

En högst personlig reflektion på funderingarna......
Jag tror att med en skaplig kalibrering av motorstyrsystemet,
så kommer man aldrig att fundera på eventuella nackdelar.
Det är ju faktiskt inte F1 vi pratar om, eller?

/LOLA-Christian
Citera
Skruva banåkabil
3621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande