Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3621 besök totalt |
Slidspjäll konstruktion? Har jag tänkt rätt?
Tänkte jag skulle göra att slidspjäll till bilen, det verkar enklast attt göra än att hålla på att försöka fixa en spjäll axel som ska stämma precis och så slipper jag ju den vid fullgas också. Det lille problemet är bra att jag har tyvärr alldrig sätt hur ett sånt är uppbyggt invändigt. Så det har blivit att jag gjorde en ritning lite på känn, skulle vara glad över komentarer på den om det verkar som det fungerar eller om det är något fel. Lite förklaringar till bilderna: Det blå runthålen är någon typ av teflon tätningar, det blåa på sidan är något typ av glidyta så det inte skaver på sidan. De två smalare mörka fälten är ur fräsningar där returfjädrarna ska sitta. Den tjocka gråa är där axeln in ska gå. Det gula är en lagring runt ingående axel. Varför jag har gjort ett helt hål på slutet är för att jag får inte plats med någon längre bit åt det hållet. ![]() ![]() CAD ritning: http://eastlake.mine.nu/robert/spjal |
||
Hittade en gammal tråd..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Hadde redan läst den en gång förut, men det var bra att du rekomenderade den, hadde missat att man ska ha någon typ av rullar under plattan, men nu vet jag det |
||
Ingen som vet om det kan fungera eller om jag är helt fel ute? om det är risk för att det ska suga fast eller inte?
Skulle järna vilja veta innan jag tillverkar det. |
||
Fungerar ju på Mc fuggar som har "Flatslide" så det borde inte vara nåt problem. ![]() Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
PM:ade Hilmersson, han sa att det behövdes några rullar som sliden kunde glida imot. Inga tätningar behövdes förutom till utgående axel och att det skulle vara ganska kraftiga returfjädrar som orkade sjuta till baka spjället.
Nu är det bara att beställa material och hitta en fräs som jag får låna, så är det bara att sätta igång. Tack för övriga tipps! |
||
Inte för att låta neggo, men i de beskrivningar jag fått av seriösa slidar så har det varit rent sjuk passform mellan hus och slid. Då låter det enklare att få det riktigt bra med axlar och tätade lager...men vad vore livet utan utmaningar så varför inte testa. Du verkar ju ha rätt maskinpark iaf.
![]() |
||
Det är ju bara att föröka, om någon annan har gjort det så borde jag kanske kunna göra det, det gäller bara att komma på hur. Går det åt h-vete så har jag ju i alla fall förökt.
Angående maskinparken så saknar jag tyvärr fräs men tänkte höra om jag kan låna en på skolan eller så får jag åka förbi där jag jobbade förut nästa gång jag är i Sundsvall. |
||
Borde det inte vara på sånna spjäll där själva spjället går ut i luften, jag tänkte att ha hela spjället inkappslat av alu med bara en ingående axel. Då borde det inte vara så stor risk för smuts, om det inte kommer in via insuget om det kommer bitar som är stora nog så att spjället fastnar så har man nog andra problem med motorn än att spjället låser sig. |
||
Hej Robert,
det kommer att fungera alldeles utmärkt, i alla fall gjorde det på vår motor, fast vi använde rullar som sliden löper emot. Sedan har vi ingen axel i ändan, utan lät en tunga gå rakt ned undertill, som vi anslöt wire och returfjädrar till. Men inga tätningar, dock ganska bra passning mellan alla bitarna. _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||
Hur blir det med turbulensen på ett slidspjäll igentligen ? Jag får för mej att det borde bli lite virvlar efter spjällplattan när det är så skarpa kanter?
Iofs så är det väl optimalt flöde vid fullgas och det väger väl tungt. Inte så vanligt med slidspjäll så man undrar ju ![]() _________________ Christer Hellquist BMW 2002 -73 iT MSx |
||
En högst personlig reflektion på funderingarna...... Jag tror att med en skaplig kalibrering av motorstyrsystemet, så kommer man aldrig att fundera på eventuella nackdelar. Det är ju faktiskt inte F1 vi pratar om, eller? _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3621 besök totalt |