Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tvåtaktare (splittad tråd)
<<   1, 2
8982 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Den lustiga lamelldiffen kallas R-spärr i Saabkretsar och är egentligen bara ett slags lamellpaket som bromsar mellan hö & vä drivknut. Jag funderade på en sån men fuling nekade att ge sitt samtycke så jag lät bli

Ragnar: Lyllo dig!
Tackar då är vi ju lyckliggjorda båda två

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm Bosse L dra av ca 5-10hk på 87,6 så tror jag dig
Jag har haft mina duster med XP och effekt Det västa bromspappert med någulunda trovärighet jag sätt på en 2T har legat presis under 100kusar det var en XP snurra med reedventiler, trippelfuggar ock mappbar tänding pluss strok. Här tror/vet jag det finns mer att hämta, hur mycket är en bra fråga???

Skall vi ta skönorna så är det 105-107hk som värsta.

ps Nu har mannen som tar alla bromspapper med en STOR nypa salt yttrat sig

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

c itat:
Jag funderade på en sån men fuling nekade att ge sitt samtycke så jag lät bli

Är du inte nöjd med ramplamelldiffbromesen då som jag lurade på dig

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jodå Men jag hittade den faktiskt själv

Tänkte greja lite i vinter, är det stort servicebehov pådom där grejerna? (Jag tycker att det verkar som den småsläpper någon enstaka gång då och då)

Tyresö
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
Hmm Bosse L dra av ca 5-10hk på 87,6 så tror jag dig
Jag har haft mina duster med XP och effekt Det västa bromspappert med någulunda trovärighet jag sätt på en 2T har legat presis under 100kusar det var en XP snurra med reedventiler, trippelfuggar ock mappbar tänding pluss strok. Här tror/vet jag det finns mer att hämta, hur mycket är en bra fråga???

Skall vi ta skönorna så är det 105-107hk som värsta.

ps Nu har mannen som tar alla bromspapper med en STOR nypa salt yttrat sig

Så bra, då behöver jag inte dra av några 5-10 hk då?
Den bromsbänk som jag kört motorn i ett antal ggr är Saabs gamla, som står hos Frank på SQR.
Det är den som numera även Niklas har tillgång till och som även den bromsningen kommer ifrån.
Eftersom vi bromsar våra STM-bilar där och dessutom bromsat dessa bilar hos såväl Saabs som Bosch egna bänkar, med likvärdigt resultat, så tror jag jag har rimlig säkerehet i mina siffror.

När jag förr i tiden jobbade med att ta fram hyfsat avancerade analysprogram för så skilda områden som
lastbalansberäkning i Saab SF 340/2000 och analysverktyg åt ICA, läkemdelsindustrin m.fl. hade jag en
devis i min firma: "Det är lönsammare att veta än att tro"!
Den devisen gäller fortfarande t.ex. när det gäller motorprestanda och bromsbänkar.
Sen är det bra att vara skeptisk. Det roliga med min motor är att Niklas simulering innan bygget sade 84 hk. jag trodde på max 75 och var jätteglad för 80 hk (dit kom vi på någon timmes arbete i rullarna.)
De sista kom efter ytterligare 5-6 timmars finlir med olika kombinationer.

Sedan är det ju döfött egentligen att snacka hästar, så länge inte alla motor mäts i samma bänk.
Resultat visar sig på racerbanan och där har det ju gått rätt bra....

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Bosse L:
Du tror inte jag kunde få en kopia på ditt bromspapper???
Gärna med en lite kortfattad spes på motorn allså inga detasljer.
Jag samlar på sådana på 2T och V4or just för att kunna ställa en vättigt rimlighets nivå.

citat:
Sedan är det ju döfött egentligen att snacka hästar, så länge inte alla motor mäts i samma bänk.

Ja men man kan se karaktären på motorn från olika bänkar och parralellförflytta kurrovorna till en rimlig nivå. Bara man inte gämnför EXAKTA siffror. Sen är en 201m eller 402m repa en bra effektmätare.
Med 60-fötterna, sluttid och sluthastighet kan man ganska exakt tala om effekten från en bromsing är rimlig eller ej. Sen kan man tycka vad man vill om raktframåka men det är en bra prestanda mätare.
Har man nu bromspapper och div tider, hastighetser mm så kan man gämnföra drägligt från olika bänkar.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

vill inflika detta

skall man bygga en MODERN 2-takts racer så tar man en motorn från en Formula 1 racerbåt.

de har 2-takts 2/3-liters v6:or på 300 hk - såklart UTAN överladdning.

tryck ihop denna motor med lämplig v-låda..... Waaaazzzaaa

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
vill inflika detta

skall man bygga en MODERN 2-takts racer så tar man en motorn från en Formula 1 racerbåt.

de har 2-takts 2/3-liters v6:or på 300 hk - såklart UTAN överladdning.

tryck ihop denna motor med lämplig v-låda..... Waaaazzzaaa

Tanken slog mig igår när jag kollade MJ...

Tycker det är en bra ide! thumbs up

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Hur funkar kylningen på en sådan? saltvatten... Och framför ALLT, för den plats i en kortnos? OK med långnos i värsta fall.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Visst är väl dessa sötvattenkylda?
tittate på ett sådant koncept, innan jag fastnade för den historiska varianten.
Imponerande teknologi i racerbåtarna, helt klart thumbs up
De racerbåtsmotorer jag kikade på skulle nog få plats i kortnosen om vi på klassiskt rallycross V4 vis lägger kylet i bagaget. Problemet med dessa motorer är att vridmomentkurvan ser helt annorlunda ut än vad som behövs i en bil. Men det finns ju växlellådor som har fler växlar än tre:D
kanske en snöskotemrotor är ett annat alternativ? Fast jag inte alls insatt i hur derasm omentkurvor ser ut.
Ähh fasen vi gör som Folan och sätter ihop lämpligt antal 2-T roadracingmotorer och kränger ned i bilen.
Det bör funka.....

4-stroke is a big joke!

Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Är NÅGON av dessa alternativ 3-cyl? Ska ju va en trepip.
Testade farsans nya skoda Fabia med en 3-cyl (visserligen 4takt) o fick fruktansvärd SAAB abstinenns.
Lät MUMS o varvade härligt. Inte så snabb men karaktären... thumbs up

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Det är nog utombordsmotorerna som leder utvecklingen i tvåtaktsvärlden just nu. De har ju fått en allt hårdare konkurrens av fyrtaktarna och det har bland annat lett fram till elektronisk direktinsprutning. De bästa motorerna matchar gott och väl fyrtaktarna i bränsleekonomi och utsläpp, en del överträffar dem till och med.

Men som vanligt är inget nytt under solen: På 50-talet hade Goliath direktinsprutning i sina tvåcylindriga tvåtaktsbilar

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jag har kollat lite allmänt på trepipiga snöskotermotorer och är tveksam om någon av dessa skulle gå att få ner i en trubbnos utan att generatorn hamnar i farozonen för amputation. De är helt enkelt en hel del längre än Saabmotorn. Tvåcylindrigt är inget altenativ. Även de gamla DKW och nyare(?) Warthburg maskinerna är större, framför allt på höjden. Men de påstås ha en större potential än Saab motorn. Men det fränaste enligt min mening är att trimma ursprungsmotorn som härstammar från femtiotalet . Ville jag ha enkla hästkrafter hade jag skaffat en 9000 turbo

/ varför göra det lätt för sig, när det är mycket enklare att göra det svårt för sig.........

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Vad är en "lite lagom trimmad" trepip då? Som han funka som bruksbil samt lite skoj...
50hk? Var kan jag läsa om enkla trim till trepip? Inga plocka ur/ned i bitar trim

Täby
Här sen Feb 2003

De värsta tvåcylindriga snöskotermotorerna har väl uppemot 140-150 hk eller nåt sånt, så varför inte en sån, om de går ned? De håller väl inte så överdrivet länge, men kanske kul så länge det varar?
Angående det där med de nya rena och bränslesnåla tvåtaktarna så verkar det vara en viss sanning med modifikation där, då de senaste mest finns på papperet och dessutom visst jämförs med orenade, förgasarförsedda 4T. Men kul med tvåtakt är det. thumbs up

#24, #64, #88
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

För så där en 10 år sedan fanns det en Australiensisk firma som hette orbital (eller något sådant..)
Som jobbade mycket aktivt med att utveckla två-taktaren med insprutning, extremt litne oljeinbladning etc.
Ford var intresserade av tekniken och hade provbilar med orbital motorn i Fiesta chassin.
Projektet var så långt framme att media fick provköra. Tyvärr försvann det sedan. Enligtu ppgift pga att det visade sigo möjligt att uppfylla kommande miljökrav trots de stora framstegen på området.

Beträffande två-takts motorer i kortnos Saaben håller jag med Micke, att trimma vidare på den gamla 50-talskonstruktionen är den roligaste utmaningen. Redan nu har vi ju litereffekt i klass med de tidigare versionerna av BMW M3. Inte så pjåkigt med tnake på hur mycket ytvecklingen sägs gått frmaåt sedan
1956.
Från början fanns, som sagt, i mitt huvud idéer om båt eller snöskotermotor, eller kanske en 1200cc DKW 2-T (helt rätt, dekan har större potential) Skulle då åkt SSK-serien med bilen på skoj. visst vore det kul, men nostlagiracing 1000cc Cupen är nog roligast trots allt. (om nu inte intresset är fokat på att applicera senaste tekniken och se hur långt man når)

bolt on trim på tvåtakts Saab?
Tja bästa effekten ligger ju i portning av insug/avgas och överströmmarna är inte oviktiga, men en enklare bolt on trimning för gatan kanske skulle se ut så här:

Planad topp 1,5 mm, bearbetat insugsrör, modifierat spjäll och halsring i förgasaren som givetvis även ombestyckas, nytt eller modifierat luftfilter. för lägre motstånd, avstämt avgassystem med expansionskammare 2" avgassystem. Ev byta till elfläkt.
Kanske ger ca 10 hk på en frisk grundmotor?

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Angående moderna tvåtaktare så tänkte jag på de nyaste utombordarna med direktinsprutning i förbränningsrummet. Jag har läst om dom i båttidningar som en kompis brukar ha liggandes hemma hos sig ( själv är jag inte så bevandrad i sjöfartsfrågor, jag brukar mest bli inkallad när saker inte fungerar som de ska. Jo förresten, sjösättningen är skoj då får jag köra traktor ) I jämförande tester mot fyrtaktsutombordare så drog den bästa tvåtaktaren minst bränsle av allihop (Mercry? tror jag) Dessutom körs bruks aktersnurror med ganska låg trimningsgrad, så kan köras på ganska "snälla" oljor, fyrtaktarna är inga föredömen heller i miljöhänseende. Inte än i alla fall.

Det skulle inte falla mig in att sätta in en motor från Deutsche Kinder Wagen i Saaben , ej heller en tvåcylindrig motor . Den motor som har fallit mig mest på läppen är Rotax 800cc trippel som sitter/satt i någon/några Ski Doo modeller. De ligger på cirkus 140 hk tror jag. Men jag tänker inte lägga varken arbete eller pengar på det.

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Sportbilsentusiasten skrev:
Vad är en "lite lagom trimmad" trepip då? Som han funka som bruksbil samt lite skoj...
50hk? Var kan jag läsa om enkla trim till trepip? Inga plocka ur/ned i bitar trim

En lämplig trimning att börja med på en trubbis eller för all del långnos, är ett roligare avgasrör samt lämlig portning av luftburken. Efter detta får man se över bestyckningen så att det inte går magert, det är ganska känsligt för förändringar på insugssidan. Bilen kommer att gå lite bättre och låta mycket roligare.
För vidare trimning måste man som sagt fila kanalerna i blocket, då är det även lika bra att skaffa en vevaxel med racelager, plana toppen samt byta koppling. Bränsleförbrukningen stiger ganska snabbt med ökande trimningsgrad, så ska man bruksa så får man hålla igen lite.

Karossmässigt så monterar man en huvrem och ett par runda kromade extraljus så har du en rallybil. Lär dig att ha väljusterade bromsar och öva vänsterbromsning , tvåtaktarna har en ganska "lekfull" bromsbalans i std utförande

Tvåtaktare (splittad tråd)
<<   1, 2
8982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande