Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1M Enthusiast Group | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (55205 totalt) |
👍☺️ Jag tycker också det är fränt. 🤪 Vad säger du, håller min teori i verkligheten? Är känslan i bromspedalen stummare och hårdare efter bytet? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Ska vara helt ärlig och säga att jag knappt minns hur det känns att köra en E9x... Bilen mer eller mindre stått stilla sedan Oktober 2021 tyvärr. Rasade maskin Maj 2022 och därefter har alla kronor som blivit över gått till att bygga på den, förhoppningsvis uppstart nu i slutet av veckan faktiskt. Får försöka hitta en e9x att testa jämföra med säsongen som kommer! Har däremot bytt till stålomspunna slangar fram nu och ska göra det bak med (om jag får tummen ur och orkar riva bakvagnen). _________________ Anthony L ee |
||||||
Den vita bilen är ursprungligen en 135i competition 2011:a!
Har vissa detaljer ifrån min (svarta)1M över, såsom inredning, katalysator, avgassystem mm! Samt en kaross utan utan motor & låda! (Tidigare 120d) 2008: års modell! Samt en gtr motorhuv och ett komplett ExclusiveCustomz breddningskitt! Är något av intresse, så ring mig på tlf 070-5400544 //Janne _________________ Jan Aronsson |
||||||
Ingen bil har för lite klämkraft från fabrik, men det betyder inte att bromsarna är bra. Bra är väl ett relativt begrepp men det innefattar mer än bara klämkraft. Jag tror att du har missuppfattat det där med kolvarea. Vid samma pedaltryck kommer en större kolvarea ge mer klämkraft än mindre kolvarea, helt korrekt. Men det betyder inte att ett bromsok med större kolvarea kommer få stopp på bilen snabbare. Du kan alltid trycka lite hårdare på pedalen om du har lite mindre kolvarea, garanterar att du orkar låsa upp bromsarna även med 11% mindre kolvarea. Fördelen med mindre kolvarea är ett mer responsivt bromssystem där det är lättare att modulera bromskraften och, i det här fallet, som en bonus är oken både lättare, mer vridstyva och har bättre värmeavledning. Vilket alla bidrar till den fastare känslan i pedalen jämfört med original glidok. Den enda nackdelen är att du måste trycka lite hårdare för att få samma klämkraft. 1M har en huvudbromscylinder (HBC) på 26 mm fram och 22 mm bak och kolvareans fördelning är 63% fram/37% bak. F8X M har en HBC på 27 mm fram och 22 mm bak och kolvareans fördelning är 67% fram/33% bak. Skillnaden i kolvarea kompenseras i viss mån av mindre HBC fram på 1M så bromskraftfördelningen kommer vara snarlik originalet. Det går med jämna mellanrum att hitta kompletta F8X M bromsar för 15-20K vilket är galet mycket bromsar för pengarna. Men jag förstår att du vill pusha för det kittet du själv säljer. Ett exempel som är tidsenligt med BMW 1M är Porsche 997 GT3 som har en HBC med 27 mm diameter fram och 28/30/32 mm kolvar i oken fram vilket ger en total kolvarea som är bra mycket mindre än bromsarna i 1M. Och Porschen är inte direkt känd för att ha usla bromsar. Men det vet du redan! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Vi kan konstatera att vi tänker olika och att vi skriver lite om vartannat (missförstår varandra), avslutningsvis skriver jag att svagheten i original bromsarna är kapaciteten att bära och evakuera värme inte bromsverkan. Vi är alla glada amatörer i detta sammanhang och att säga att jag har missuppfattat det hela så vill jag nog påstå det omvända. :-) Bara för att jag inte svarar uttömmande så betyder det inte att tankarna är så enkla. Vi har båda moddat bilar i många år, jag tänkte tidigare som dig men har sedan ändrat mig med olika lösningar, byggen och läst på. Att hela bromssystemet är dimensionerat korrekt i sin helhet, huvudbromscylinder mot kolvdiameter, brake bias F/B osv. Det är viktigt, väldigt mycket känsla och egen upplevelse i detta ämne på nätet. En pedal som upplevs stum vid mindre kolvyta som du anger ovan behöver inte betyda att den är säkrare även om föraren upplever den så. Jag vill minnas att Samuel på Millway har talat för glidok (sett till funktion) och att göra rätt åtgärder i 15-20 år. Jag tyckte annorlunda än honom första 10 åren och att fasta ok var det man skulle ha, men efter att ha testat mässingsbussningar i glidok och ställt det mot fasta ok osv. Så har jag breddat mina tankar att det är inte så enkelt och skall man lägga pengar på bilen så skall man göra det på rätt sätt. Jag kan bara konstatera att jag kastat pengar över bilar och kan idag ställa mig frågan, hur mycket snabbare blev jag och vad handlade om min egna skaparglädje? Mitt första svar i denna tråd handlade om; varför göra en åtgärd och lägga pengar på något som inte blir bättre? Skall du ändå lägga ut pengar, gör det då i en uppgradering som gör bilen bättre. Resten är bara "bling bling". Men det är mina 24 år som bilbyggare och något som för mig tog 15-20 år att inse själv. :-) Jag har också gått mycket på fränhetsfaktorn tidigare. PS; Att jag skulle pusha de bromsok jag har till salu, det är din upplevelse och min bild blir att du blandar äpplen och päron i denna tråd. Lite onödigt? Jag talar bara för mina erfarenheter och ämnet kom upp genom F-generationens främre spindlar som i min mening har blivit ett Youtube fenomen sista 1-2 åren. :-) Min tidigare Porsches bromsar efter att jag renoverade dem och monterade flytande skivor vart fantastiska absolut. Men den har motorn bak och BW fram... Vi vet sedan 10-20 år, då E36-E46 M3 var vanliga som trackday bilar att plockar vi över ok från Porsche (komplett) så flyttar vi bromsverkan bak på bilen och vi får labba med belägg osv. för att balansera ut detta. Jag har själv gjort det tidigare och lite naivt, gör det inte igen utan att räkna på kolvyta och bromsskivans diameter. Hur många monterade inte bromsok från Cayman/Boxster S på E46 M3 och Z4 M? Är det som kallas erfarenhetsbaserad kunskap, att göra fel och lära av det? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Faktum kvarstår att det man förlorar i kolvarea får man kompensera i (pedal)tryck för att få samma klämkraft, trots 11% skillnad lär du kunna låsa upp däcken långt innan kraften i benet tryter. Så att kalla det en nedgradering är inte korrekt när det medför så många andra fördelar. Men du får så klart ha din egen uppfattning.
Jag räknar också. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Då är vi överens. :-) Bara för att dra en parallell till ett av dina byggen, varför monterade du Boxster S ok på din Z3 2.8? Varför gick du inte hela vägen och monterade GT3 ok? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Haha nu gav ni mig mycket att läsa! Jag som även kikat på CCB oken från F80'n men skrotar väl den idén nu!
Jag passade på att byta till den setupen när mitt bakre ok började kärva och både skivor+belägg ändå behövde bytas. _________________ Anthony L ee |
||||||
👍😂 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Det sitter inte Boxster S ok på Z3:an, dom har inte blivit monterade. Men om dom hade blivit det hade det varit med CSL skivor fram och Z4 skivor bak. Mer bromsar än man behöver till ca 230 hk/1200 kg egentligen och därför hade GT3 bromsar bara tillfört (mycket) extra vikt och kostnad utan att tillföra någon prestanda. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Så långt skulle jag inte sträcka mig eftersom du anser att F8X M bromsar är sämre än E9X M3/1M bromsar. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Tack för Pepp! Känns ibland som att ingen läser. 😅 Jag tänkte göra ett mer omfattande inlägg när bilen står klar för säsongen. Fånga in allt som gjorts. Kommer vara en helt ny bil typ. 😅 Kan bjuda på det senaste; Nya 380 skivor, tidigare PFC skivorna kommer matchas med GT3 ok för E46 M3 plattformen Blir lite OCD tvätt. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Tack. 🙏 Kommer lite mer info på Instagram ta_motor eller enthusiastgroup _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Bostadsförsäljning, flytt osv. Tappat lite fokus då är det på ett sätt tur att man ändå väntar på delar?
Inom en vecka kommer förhoppningsvis Öhlins TTX chassit, står lite och stampar tills det är på plats. Sedan kommer det en uppdatering. Men verkar inte ha uppdaterat interiören så kommer ett par bilder. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1M Enthusiast Group | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (55205 totalt) |