Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsok AP CP5200 / Stoptech ST40
2517 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mina 282 mm skivor har haft en hård sommar och ser inte ut att klara av inbromsningar från hastigheter över 200 km/h utan säger upp sig på Anderstorp och Mjölbykurvan på Mantorp. Har intalat mig själv att jag behöver större massa/skivor och ok som sväljer dessa större skivor.
Min teori är att när skivorna når en viss temperatur uppstår sprickor som sedan jäser till sig under säsongen. De 2-delade skivorna fram har bisarrt många småsprickor men ser ut att hålla ihop medan de solida skivorna bak inte verkar klara spänningarna.

De ok jag väljer mellan är AP Racing CP5200 och Stoptech ST40 som på papperet verkar hyggliga.

Vikta      Skiva    Kolvar  Padarea      Finish
AP    2.6 kg     330       4st alu   57,4 cm^2  ?
ST    3,2 kg     328       ?            ?               Lackade

Frågor som jag inte hittat svar på än och hoppas få hjälp med är;
Vilket material har kolvarna på ST40?
Vilket av oken är styvast? Resonemang duger fint. Typ lite erfarenhet blandat med historia Stoptech skriver på sin web att de är betydligt styvare än Brembo (något ok)
Vilken finish har AP-oken? Bilen går i ur och skur så det skulle vara kul om även de var behandlade så att smuts och bromsdamm går att få bort.
Vilken padarea kan ST40 svälja? Stoptech säger att det är liknande belägg som Porsche 944 Turbo, 964 mellan 91-94.

Belägg verkar finnas till båda oken i massa blandningar till liknande priser vilket är ett klart uppsving från OEM ok.
Båda oken har dammskydd för gatbilar och renoveringssatser finns.
Det som talar för ST40 av det jag vet idag är priset. AP för vikten.

Tack.

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Var senast igår och kollade på Honda.de å de hadde ju 3 olika modeller på NSX, kanske du skulle kolla om det finns "större" skivor, bromsförmågan verkar ju inte vara några fel på
Annars bättre kvalité på skivorna skulle kunna avhjälpa detta med sprickor iaf

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ST40 har 4 st alu-kolvar. Vet inte exakt hur stor padarean är men det räcker iaf till på vår racebil i 4 h körning med slicks, förvisso med 355x32mm stora skivor men ändå!

Vad gäller styvheten kan jag inte uttala mig om annat än att pedalkänslan är bra med StopTech, bätte än med Movit (som använder Porsche-ok=Brembo).
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Spontant säger jag som vanligt: Ge mig en länk så jag vet vad vi surrar om...

AP vet jag vad det är men ST lär vara ngn form av inköpt från Brembo eller liknande...säger jag kaxigt. Eller så är de mer seriösa än så och tänker verkligen slå sig in på marknaden med egna ok.

AP-oket är iaf ett rent racingok, men de kanske går att få med dammskydd om man frågar. Men jag tror faktiskt inte det...

Mer info mao.

EDIT: Där kom Johan in med mer info... Verkar ju vara mer seriöst än man kan ana då. Låter ju kanonbra. AP känns väl avancerat och lite "fel" på en gatbil.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Finns mycket info här: www.stoptech.com
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jovani skrev:
Var senast igår och kollade på Honda.de å de hadde ju 3 olika modeller på NSX, kanske du skulle kolla om det finns "större" skivor, bromsförmågan verkar ju inte vara några fel på
Annars bättre kvalité på skivorna skulle kunna avhjälpa detta med sprickor iaf

Det stämmer att det -97 kom lite större skivor och 2002 Type-R fick lite större ok bak. Tyvärr är det varken pris/prestanda eller speciellt långsiktigt att satsa på originaldelar. Även om jag stretar emot allt jag kan så kommer säkerligen R-däck på om några säsonger.

johann skrev:
ST40 har 4 st alu-kolvar. Vet inte exakt hur stor padarean är men det räcker iaf till på vår racebil i 4 h körning med slicks, förvisso med 355x32mm stora skivor men ändå!
Vad gäller styvheten kan jag inte uttala mig om annat än att pedalkänslan är bra med StopTech, bätte än med Movit (som använder Porsche-ok=Brembo).

Tack för ditt svar. Klarar den er körning så borde det funka på en gatbil. Fixar er sponsor rejsa-pris?

Andreas Lidström skrev:
Spontant säger jag som vanligt: Ge mig en länk så jag vet vad vi surrar om...

Snackar vi svänghjul?
Andreas Lidström skrev:

AP vet jag vad det är men ST lär vara ngn form av inköpt från Brembo eller liknande...säger jag kaxigt. Eller så är de mer seriösa än så och tänker verkligen slå sig in på marknaden med egna ok.

AP-oket är iaf ett rent racingok, men de kanske går att få med dammskydd om man frågar. Men jag tror faktiskt inte det...

Mer info mao.

EDIT: Där kom Johan in med mer info... Verkar ju vara mer seriöst än man kan ana då. Låter ju kanonbra. AP känns väl avancerat och lite "fel" på en gatbil.

Stoptech verkar vara ett gäng glada amrisar som säger sig ha en vetenskaplig inställning till hur bromsar ska roddas. Info om ST40-oket finns i denna PDF.

AP säger att [url=http://www.apracing.com/roadcar/caliper/data.asp?family=CP5200]
CP5200[/url] är anpassat till gatbruk och har dammskydd precis som ST40

CP5200 verkar populärt även i svenska serier så det skulle vara trevligt om någon har erfarenhet hur oket ser ut efter t.ex. ett långlopp. Sitter färgen kvar? Är dammskydden intakta?

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Vad jag tänkte på i första hand är att jag har 288mm på en Opel orginal med 170hk.....
Du har väl minst 280hk och 282mm

Större skivor å bättre belägg samt förbättrad kylning borde väll göra susen! (framförallt MYCKET billigare) till att börja med. Sen får du skaffa TJOCKARE och ÄNNU STÖRRE skivor samt större bromskloss area.

På mercan har jag orginal 282mm och singelok, till sommaren sitter där 300mm och 4kolvsok orginal EvOI..

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:
Tack för ditt svar. Klarar den er körning så borde det funka på en gatbil. Fixar er sponsor rejsa-pris?

Det kan nog gå att ordna.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Vill inte favorisera något speciellt fabrikat här, men båda alternativen som du anger är BRA produkter. Värmesprickor på skivorna kan även uppkomma på större delar, främst beroende på inre spänningar och då pga temperaturdifferenser mellan skivans yta och kärnan (ventileringen). Däremot klarar större massa dessa förändringar betydligt bättre. Välj inte hålade skivor för din typ av körning om du vill få rimlig livslängd. Har du gjort något för att förbättrad kylningen i dagsläget?

StopTech är ett seriöst företag och deras ST40-ok är i grunden en kopia på ett Brembo-ok. De har därutöver konstruerat en fast brygga på toppen av oket som ytterligare förhindrar flex. Som med alla stora, väletablerade företag så får ofta kunden betala för varumärket och StopTech's kit anser jag vara mkt konkurrenskraftiga vad gäller prestanda och framförallt pris.

Jag skickar ett PM med prisuppgifter på AP, Mov'It och StopTech.

Johann; Kan pedalkänslan har något med beläggen att göra..

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Stacke skrev:
Johann; Kan pedalkänslan har något med beläggen att göra..

Så kan det vara.
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

Kanske är bättre att söka info här:
http://www.nsxprime.com/

Skruva banåkabil
Bromsok AP CP5200 / Stoptech ST40
2517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande