Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 341 besök senaste veckan (145133 totalt) |
Spridarna har varit hos BJP spridar service för att se om dom var den bidragande anledningen
till mitt motor haveri. Men dom kom tillbaka utan anmärkningar. Så det var bra antar jag. :-) Nya kolvar droppade in förra veckan med och är iväg lämnade för att borrningen i blocket ska bli så rätt som möjligt. 1 tiondel i spel mellan kolv och cylinder. Made in Japan. Nu hoppas jag verkligen att det fortsätter i denna positiva riktning och att jag får köra "problemfritt" 2024 :-) / Per _________________ Per Axblom |
||||||
Hej, jag har en fråga.
Mina nya pinnbultar är lite kortare än dom gammla, och när jag skruvar på muttern så är det bara ca 7.5-8 varv gängor innan muttern är låst. Är det tillräckligt? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Hej Per! Menar du att Wiseco-kolvarna faktiskt är gjorda i Japan!? Blev det standardimension, eller måttbeställning? Mvh Peter _________________ Peter Boström |
||||||
Hej Peter. Det var en miss från min sida, kolvarna är jag osäkra på vart dom är gjorda. Wiseco verkar vara amerikanskt. Men inte dessa Vad är det man brukar säga, det är kolvringarna som gör en bra kolv! Eller kanske inte :-) Japanskt känns lite mer exklusivt än Amerikanskt Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Ett litet projekt jag har kollat på från och till att få dit större bromsar i fram.
Mina Saab 308mm skivor tar in luft från " fel håll" för att kunna kylas effektivt på ett bra sätt. Nästan alla skivor tar luften innifrån bilen medans Saab skivan tar utifrån fälgen. Och jag ville veta vilken storlek på skivan jag kan få under både orginal broms ok och mina 16" framfälgar. Nuvarande Setup med 308 Saab skivor ihop med 11mm radiala spacers för att flytta ut bromsoken. Fick mäta på oken samt glapp mellan ok och skiva för att ta fram radien. Jag googlade men var inte säker på den infon jag hittade. Jag kom fram till att vill man ha hela belägget innanför skivan samt tillräckligt med avstånd mellan OK och skiva så är en 320mm skiva möjlig att få dit. Större skiva går såklart med då radien menllan insidan på OKet och skivans radie börjar skilja väldigt mycket så blir det svårt att få hela belägget på skivans sliyta. Så efter CAD studie fick man testa lite praktiskt. 3D printern fick jobba en stund och så fick jag denna. Ihop med 17.5mm distanser så stämmde Real life mätningen stämde hyfsat mot CADn Och fälgarna skulle nog inte uppskatta mycket mer än 320mm skivor heller. Nu vet jag vad för skivor jag kan köra med OEM OK och kan köpa större bromsok senare om jag vill. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Jag behöver lite hjälp av proffsen.
Han som renoverar mitt block (Ej honda specialist) kommenterade mina kolvbultar, han tyckte dom såg tunna ut och dom är fasade in ändarna. 5115 material och har 3.5mm väggtjocklek samt väger 73 gram. De kolvultarna jag fått tips om är (Wiseco) S734(thicker wall 9310 material) would be a safer option I think.(then I am sure it will be good/hold, less pin flex etc). 116grams. Frågan är tycker ni dessa behövs, sökfunktionerna på de hemsidorna jag kollat suger,. Jag tänker det borde finnas något mitt emellan alternativ som inte är så tungt? Jag har inte tänkt att varva jätte mycket, Max effekt vid 7600 varv. och 370 hk, i framtiden kanske man kan få upp en bit över 400. Känns som varvet borde ha mer påverkan än laddtrycket? imgur funkade inte just nu så inga blder. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Det är väl i stort sett bara vikten och varvtalet som påverkar kolvbulten mest, inte effekuttaget?
|
||||||
intressant, tack så mycket. Den var lätt förklarande. Frågan är fortfarande vad för marginal man har på medföljande kolvbult. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
|
||||||
Bra tänkt, httar tyvärr inte mycket info om detta.
Men fortsätter att utforska. :-)
_________________ Per Axblom |
||||||
Jag kör vidare med de kolvbultarna som följde med.
Tidigare har jag skrivit att jag tänkte dra vattenkylning till oljetråget men när jag kollade skillnaden på Thermal conductivity mellan alu och stål, så kanske det inte är så bra ide då jag tänkte bygga om mitt tråg i stål. Så ett nytt liknande 19 raders oljekyl som jag har och AN10 slangar kanske är en enklare lösnng. När jag köpte motorn 2009 så sa "dom" att man inte behöver oljesprut munstycken under kolvarna. Så min motor eller block är från en snik modell. Jag tänkte installera nya på det blocket jag har. Och har jag läst att det finns en del personer som efter installerat oljesprut munstycken, men någon informaton med kordinater eller liknande hittar jag inte på nätet. Så igår tog jag lite bilder och försökte få ur lite vnklar. Resten får jag mäta när jag fått hem delarna och det sista när det sitter fräsen. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Var idag änligen ute och mätte på slangarna tll mitt oljekyl, ID på 9,9mm
Går man tlll AN 10 så är det runt 11.5mm vilket är en area ökning på 67% Sen tog jag in och rengjorde min oljetermostat adapter. Passade även på och koll om den fungerade som den skulle. Så tog en bild när den var på rumstemp och en när den låg på 3d printerbädden på 97grader C 25 minuter. Före Efter Jag tog tushpännan och gjorde en svart markering för att lättare se. Jag ser inte att den har rört sig alls. Slits thermostaterna? Ska plocka isär thermostat delen morgon och se om det ligger skräp där eller om något annat ser konstigt ut. _________________ Per Axblom |
||||||
Hej, här har du en länk till en som monterat kolvkylning. Inte samma motor, jag hittade detta när jag letat info runt den motor jag tänker använda. Ganska bra beskrivet i alla fall. https://www.chamberofunderstanding.c _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||
Efter mer försök och ställde 3d printerns bädd till 110 grader och efter en halvtimme
så rörde sig termostaten. Men jag nöjer mig inte med en termostat som reglerar på 30 minuter. Mn fru blev jätteglad när jag tog fram grill termometern och en kastrull. :-) Men det fungerade e bättre än 3d printer bädden. Den börjar röra sig vid 80 grader vid 86 grader var den helt stäng, Om det berodde på temp ökningen eller tiden vet jag inte. Hastigheten är x2 https://i.imgur.com/d4bXEWY.mp4 Den öppnar sig igen vid ca 70 grader. Det är inte mycket som flödar igenom när den är öppen, känns som 75% fortfarande flödar igenom kylet. och 99% när den är stängd. Tänkte porta den lite innan jag anänder den igen Tänkte beställa slangar, kopplingar och ett nytt kyl på Speeding i helgen. Mocal Thermostaten har 1/2 BSP gänga Någon som vet vad som behövs och vilken slang man ska ha? _________________ Per Axblom |
||||||
Hej, jag behöver eran hjälp, jag fick en ide.
Jag ska beställa en ny oljepump (ingrn torrsump i år) till motorn jag håller på och bygger ihop och vanligtvis brukar man ta den pumpen som sitter i den civic Type R som såldes i Sverige. Det finns en annan civic type R (FD2) som har en oljepump som suger 10mm djupare. "Samma" pump fast med ett annat sug munstycke.. Min tanke är att göra tråget djupare lokalt vid pumpens sugdel i bilen ländriktning och skära ut "lokalt" i alu panelen på undersidan. Det finns djupare tråg för denna pumpen , Men då måste jag lyfta motorn ytterlgare eller såga ut ett stoort hål under och det vill jag inte. När jag först kom på iden så verkade det vettigt men jag börjar tveka mer och mer. Se sketchen nedan, tråget ska kompleteras med bafflar likt Clockwise motion Bilden ska föresälla om man ser framifrån eller bakifrån bilen Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Tror det gjordes mer förr, pumpen som sådan är det inget fel på, men det är ju inte en torrsump, tyvärr. Det är ganska lätt att porta dessa så att dom flödar mer speciellt på högre varvtal. Och även schimsa en fjäder i pumparna för högre tryck. Det jag försöker uppnå med det här är att se till att pumpen har olja att suga även när man tar kurvor med hög G kraft. _________________ Per Axblom |
||||||
Har du plats neråt för att bygga tråget djupare? På min bil så är ju tråget redan så långt ner att jag inte skulle vilja ha det ändå lägre.
Jag har aldrig tappat oljetrycket sedan jag bytte till clockwise motion baffle. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Jag tänkte om jag gör en lokal nedsänkning i tråget och sågar ut för den i panelen på undersidan. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Det blr en EP3 pump och tråg med clockwise baffle, Har (tror jag) köpt ett alu tråg och clockwise baffle. Sen ska oljan stoppas från att åka upp vid oljepumpen. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 341 besök senaste veckan (145133 totalt) |