Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58 >> 24 besök idag (219687 totalt) |
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Med ökad duration och lyft så har ju även regleringsvägen ökat - från 6,62 mm std till 7,14. Det är just för att Vanosen reglerar såpass mycket som över 7 mm som det här med uppmätning av frigång mot kolv blir så viktig. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Spelen uppmätta, gjorde ett litet protokoll
för att hålla isär vad som var vad. Rekommenderat minsta kallspel är 1,5 - 2 mm har jag fått lära mig (från Internet, men det känns rimligt). I synnerhet är detta viktigt på avgassidan som tack vare värmen expanderar och minskar marginalerna. Här har jag ytterligare lite spel, 1,82 mm på insugssidan och 2,60 mm på avgas. Mailade Athena om rekommenderad finish på block-ytan för MLS-packning. Mitt block är ju avjämnat med relativt grov finish av min motorrenoverare när han tog av topparna runt bulthål. De föreskriver strängt fina ytor och det var en av huvudanledningarna till att denna mätning gjordes. Blocket skall nu topdeckas till rätt finish. Går väl någon tiondel till det, men det finns det ju marginal till vet jag nu. Allt skulle ändå isär igen, så bara att vända processen. Toppen tillbaka på bänken. ...och vev och kolvar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag skulle definitivt limma packningen med spraylim, bra att du planar om, fina ytor är svinviktigt med MLS.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jepp! Det blir Loctite 3020 vid monteringen och för att ha hängslen också så kommer det bli ARP. Är inte så sugen på att riva detta igen... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Bra - då är jag inte ensam om att ha en hjärna full med snurrande siffror.... Skämt åsido - avgas-sidans spel är som tightast vid max retarderad kam, insugs-sidan är som tightast vid max avancerad kam. Därför valde jag att mäta upp alla spel för kammarnas båda ändlägen i Vanos-regleringen. Mätningen gjordes med icke momentdragen topp, dvs packningen inte komprimerad till slutlig tjocklek. Okomprimerad så är packningen 1,95 mm - MLS-packningen som kommer att användas vid slutmontering är 1,80 mm komprimerad. Alltså drar jag bort 0,15 mm ifrån alla mått. I praktiken så är det ju bara de minsta måtten som är intressanta för att avgöra hur mycket topdeckning jag vågar göra. Intressant nog så var avgassidan som tightast 10 grader före ÖD. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Blocket tillbaks från top-deckning.
Blev avtaget 0,13 mm, vågade inte ta mer. Är en väldig balansgång med detta eftersom kammarnas lyft gör spelet ventiler/kolvar så litet. Dessvärre finns ett litet märke kvar på ytan som hade krävt ytterligare någon tiondels planslipning... Märket är korrosion, precis utanför stålkanten på orginalpackningen. Mellan 6:ans cylinder och kylkanal. Det här är troligtvis relaterat till de korrosionsmärken som finns i 5:an och 6:ans lopp. Frågan är om man vågar köra med MLS-packning ändå? Vill gärna ha den extra tjockleken. Packningen blockerar den här kylkanalen (och det har väl bidragit till korrosionen). Märket är ju placerat mitt emellan MLS-packningens kompressionspressning och kylkanalen så i teorin borde det finnas tillräckligt med tätningsyta ändå, men man är ju lite paranoid med alla skräckhistorier man läst... Med MLS-packning på 1,80 mm får jag följande mått: Squish: 1,11 mm Frigång ventiler/kolv: 1,43 mm Med fiberpackning på 1,75 mm: Squish: 1,06 mm Frigång ventiler/kolv: 1,38 mm Känns som att jag redan är ute på rätt djupt vatten när jag går under 1,50 mm frigång med MLS-packningen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag ska inte rain på din parad, men vet många som haft strul med MLS.
Har själv ingen erfarenhet av dem. Kommer din från VAC motorsport? Denna finns annars. Garanterat komptät. http://server.pure-pf.com/webshop2/s MVH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Men du ska väl inte köra överladd? Nu vet jag inte om det är MLS standard på dessa, men en originalpackning med dina fina ytor måste ju vara det bästa?
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Helt rätt båda två - finns inget annat skäl än tjockleken att köra MLS - i alla andra avseenden
så är det "onödigt" och komplicerar rent allmänt... Jag är ute efter att få ihop en motor som trots bibehållen Vanos och högre lyft får en OK driftsäkerhet. Därför vill jag inte ligga precis på gränsen med frigång ventil mot kolv. På rena race-motorer har jag hört talas om att folk kört med 1,25 mm frigång, men att det då verkligen också handlat om att "leka med elden". Därför vill jag kompensera de planslipningar jag behövt göra med tjockare packning. Inga andra anledningar finns... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
En mycket bra anledning tycker jag. Min erfarenhet av MLS är bara god. Är det plant, så kommer det fungera.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Originalpackningen på S50 ser ut att vara nån fiberhistoria med stålringar närmast cylindrarna, den är ganska tjock med 1,74 mm. Från S54 blev det MLS och den är 0,64 mm tjock. Tror det kommer funka fint med din MLS packning.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Låter fint! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Leverans av lite mer pinaler!
- Loctite 3020 packningsklister - ARP topplocksbultar Nu har man i alla fall gjort det man kan i förberedelser för att det skall bli tätt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Lite lågt tempo här...
Hände en olycka i verkstaden och en av de nya kolvarna åkte i golvet... Blev lite märken och det chansar jag inte med. Blev till att beställa en ny kolv från USA. Fin service från DLI Teknik som jagade fram singelkolv där Wiseco annars enbart säljer hela satser. Lång leveranstid dock, så i väntan på kolv är det lite stiltje. Lite småpill gjort i alla fall: Inför att blocket lämnades iväg för top-deckning rensade jag bort de nya stamoljekanal-pluggarna igen, måste kunna blåsa ur alla kanaler ju. De måste alltså ersättas. Den här gången kände jag för att göra egna istället för att köpa färdiga ā 90:-/st. Sagt och gjort, lite svarv-arbete gjorde susen: Färdiga pluggar: Även fixat till utsidan av blocket igen, körning med hetvatten i komponent-tvätt lirade inte 100% med motorfärgen.... Lite ny färg alltså! Behåller svart som färgval: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tackar!
Skall försöka skrapa ihop lite energi trots vintermörker och fortsätta med förberedelser inför fortsättningen, toppen skall ihop och jag vill också fräscha upp lite fler motordelar före montering. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58 >> 24 besök idag (219687 totalt) |