|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7201

01 Jul 2023 21:14
robber skrev: |
Tack, har redan 2st såna.
/r |
Jag har använt NCS Expert på e39.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572

01 Jul 2023 21:27
Kolja skrev: | robber skrev: |
Tack, har redan 2st såna.
/r |
Jag har använt NCS Expert på e39. |
Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2?
OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr
_________________ R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7201

01 Jul 2023 21:52
robber skrev: | Kolja skrev: | robber skrev: |
Tack, har redan 2st såna.
/r |
Jag har använt NCS Expert på e39. |
Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2?
OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr |
Tidiga e39 med ovan kontakt är OBD1. Senare är vad du kallar OBD2 - eller snarare EOBD.
Kan du inte blinka fram felkoderna på din -92 och släcka felkoderna genom jordning i ett stift i diagnosuttag? Så gjorde man på andra märken tidigt 90-tal som hade Bosch-system.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572

01 Jul 2023 22:11
Kolja skrev: | robber skrev: | Kolja skrev: | robber skrev: |
Tack, har redan 2st såna.
/r |
Jag har använt NCS Expert på e39. |
Min bil är OBD1 E39 är väl OBD2?
OBD1 mjukvara och elektronik är det torrt med tyvärr |
Tidiga e39 med ovan kontakt är OBD1. Senare är vad du kallar OBD2 - eller snarare EOBD.
Kan du inte blinka fram felkoderna på din -92 och släcka felkoderna genom jordning i ett stift i diagnosuttag? Så gjorde man på andra märken tidigt 90-tal som hade Bosch-system. |
Jaha E39 fanns tidigt.
Ska googla på det klicka och jorda, tack!
/r
_________________ R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898

02 Jul 2023 18:55
Hööken skrev: | Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?
|
Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba.
_________________ Patrik Skoog
|
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 90

06 Jul 2023 08:22
Patrik Skoog skrev: | Hööken skrev: | Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?
|
Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba. |
Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen.
Sen till fråga 2. Kör m54 med m50 insug och pluggad tomgångsmotor osv. Vacuum slangen från bromsservon vart gör jag av den?
_________________ Dennis Höök
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898

06 Jul 2023 16:54
Hööken skrev: | Patrik Skoog skrev: | Hööken skrev: | Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?
|
Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba. |
Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen.
|
Lambda kan du montera lite var som under förutsättning att systemet är helt tätt och inte läcker. Jag brukar sätta den där det finns bäst plats. Kör du med dubbla rör hela vägen bak eller har du dragit ihop till ett efter grenröret? -Sätt då den där allt går ihop till ett.
_________________ Patrik Skoog
|
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 90

06 Jul 2023 18:23
Patrik Skoog skrev: | Hööken skrev: | Patrik Skoog skrev: | Hööken skrev: | Köpte ett s50 grenrör nu till min ist. Men frågan är nu. Har 1st racekatt med lambda uttag på. Ska jag plugga dem 2 uttagen på s50 grenröret och förlänger 1st av mina nuvarande lambdasonder och sätta i racekatten?
|
Svårt att ge råd, vet inte om du kör med eftermarknads ECU eller orginal.
Men orginal ECU vill ha en lambda före och en efter katten om du inte kodar bort det. Resten av hålen kan du plugga. Eftermarknads ECU=en bredbandslamdba. |
Blir nog ett maxxecu när jag är klar med bilen. Men den bredbandslambdan ska sitta före eller efter katten? För har ett lambda igång i racekatten nämligen.
|
Lambda kan du montera lite var som under förutsättning att systemet är helt tätt och inte läcker. Jag brukar sätta den där det finns bäst plats. Kör du med dubbla rör hela vägen bak eller har du dragit ihop till ett efter grenröret? -Sätt då den där allt går ihop till ett. |
Okej, är org s50 grenrör som går ner till org m54b30 avgasflänsarna som är ca 8cm långa som sedan går ihop till 3" rostfritt med 1 racekatt och 1st Liten Simons dämpare
_________________ Dennis Höök
|
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 90

14 Jul 2023 17:52
Lambda frågor/ problemlösning!
Ska i med motor nu snart. Org sitter det ju 4st lambda, 2 innan kattarna och 2 efter. Sett nu att jag har 5st lambda i inkopplade. Den ena av den 2 innan kattarna har blivit utbytt mot en PLX devices sensor module och den org lambda är lyttat till högra facket längst upp mot torpeden.
Jag ska byta grenrör till s50 med 2st lambda utgångar? Hur gör jag med PLX lambda? Ska jag plugga båda utgångarna på grenrört och bara kära med den jag har i race katten längre bak på avgassystemet. Och sen koda bort dem 4st org lambdorna elle4 hur skall jag gå tillväga?
_________________ Dennis Höök
|
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 518

16 Jul 2023 11:01
Hööken skrev: | Lambda frågor/ problemlösning!
Ska i med motor nu snart. Org sitter det ju 4st lambda, 2 innan kattarna och 2 efter. Sett nu att jag har 5st lambda i inkopplade. Den ena av den 2 innan kattarna har blivit utbytt mot en PLX devices sensor module och den org lambda är lyttat till högra facket längst upp mot torpeden.
Jag ska byta grenrör till s50 med 2st lambda utgångar? Hur gör jag med PLX lambda? Ska jag plugga båda utgångarna på grenrört och bara kära med den jag har i race katten längre bak på avgassystemet. Och sen koda bort dem 4st org lambdorna elle4 hur skall jag gå tillväga? |
Ska du byta sprut, riv bort PLX och alla andra sensorer och sätt en gemensam eller en per bank.
Ska du ha org sprut måste du koda bort dom bakre och ha kvar en främre per bank, oavsett riv bort PLX då jag antar den enbart sitter "för show" ? Menar du åker ju inte och stirrar på ditt lambdavärde när du kör, eller att den används för reglering? Oavsett har du lambda övervakning i sprutet och PLX säger ju inte mycket om den sitter i en av två bankar. Bestäm vilken väg du vill gå, krångla inte till det så mycket och gör det enkelt.
|
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1578

24 Aug 2023 21:21
Jag misstänker att expertisen finns här. Jag har några frågor om BMWs 168 mm-diff från E30 och E36:
Vad väger en hel bakaxelklump, utan diffbrygga eller andra lösa delar?
Vilket är avståndet (i bilens längdriktning) från fläns på ingående axel till hjulaxelcentrum?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson
"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
|
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103

25 Aug 2023 16:40
Himlar skrev: | Jag misstänker att expertisen finns här. Jag har några frågor om BMWs 168 mm-diff från E30 och E36:
Vad väger en hel bakaxelklump, utan diffbrygga eller andra lösa delar?
Vilket är avståndet (i bilens längdriktning) från fläns på ingående axel till hjulaxelcentrum? |
Stämmer BMW's siffror väger klumpen ca 28-29 kg beroende på variant.
_________________ Christian Svensson
BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
|
PeR4
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113

16 Dec 2023 14:45
Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..
Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff.
Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3.
Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46?
Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter?
_________________ Erland Volden
Banbilen: BMW E30 330i
|
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 82

19 Dec 2023 20:21
Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo
_________________ Tobias Flemgå'rd
|
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003

19 Dec 2023 21:52
PeR4 skrev: | Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..
Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff.
Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3.
Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46?
Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter? |
Titta i min tråd så hittar du hur jag gjorde.
Det mesta finns i början av tråden. I våras bytte jag till M3 E36-bromsar bak (innan var det E32 750i) det blev en klar förbättring - men det var inte dåligt innan heller. Krävde andra adapters och ombyggnad av handbroms - finns också i tråden.
Inget passar rätt på, det behövs adapter både fram och bak.
_________________ Christian Jansson
BMWCS #10364
SVKG #661
BMW 332is E30
|
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003

19 Dec 2023 21:58
Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo  |
Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort.
Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag.
_________________ Christian Jansson
BMWCS #10364
SVKG #661
BMW 332is E30
|
PeR4
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113

20 Dec 2023 17:45
Christian Jansson skrev: | PeR4 skrev: | Beklager, jeg er ikke særskilt bra på sokefunksjonen her..
Planlegger oppgradering til E30 M3 fjorbein foran og M3 nav bak på min E30 med S50 som brukes mest til banetreff.
Da vil jeg oppgradere til for- og bakbremser fra E36 M3 eller E46 M3.
Eller fungerer bakbremsene fra E30 M3 bra på bane sammen med forbremser fra M3 E36/E46?
Passer bremsene fra E36 og E46 rett på, eller hva må til av adapter? |
Titta i min tråd så hittar du hur jag gjorde.
Det mesta finns i början av tråden. I våras bytte jag till M3 E36-bromsar bak (innan var det E32 750i) det blev en klar förbättring - men det var inte dåligt innan heller. Krävde andra adapters och ombyggnad av handbroms - finns också i tråden.
Inget passar rätt på, det behövs adapter både fram och bak. |
Takk👍
_________________ Erland Volden
Banbilen: BMW E30 330i
|
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466

20 Dec 2023 18:06
Christian Jansson skrev: | Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo  |
Med 500 whp lär en 188 vantrivas rätt fort.
Kör på 210 om du vill ha något mer hållbart säger jag. |
Attans, det ville inte jag höra. Jag har en BMW Motorsport-188 LSD-diff som jag hade tänkt knöla ner i min bil. Jag kommer inte att köra med 500whp men kanske, om allt går vägen, 350 eller så. Tror du att det skulle hålla, eller är även den effekten gränsfall och en 210 behövs?
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
|
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003
_________________ Christian Jansson
BMWCS #10364
SVKG #661
BMW 332is E30
|
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898

20 Dec 2023 18:53
Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo  |
Det beror på hur du skall använda bilen.
400 hk och slicks på bana som ren tävlingsbil med rullande starter brukar vara gränsen för 188 kronhjul.
Är det rallycross eller asfaltrally så tar det tuffare på grejerna då finns det tractive prylar med bättre medbringare om du vill åka 188 storlek alt 210.
Är det en korvkioskbil så hade jag gått direkt på 210 storlek.
_________________ Patrik Skoog
|
|