Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (1521 totalt) |
Står i begrepp att byta till hårdare fjädrar på bilen, och skall samtidigt passa på att sänka den en bit till fram. Använder idag 8" långa 2,25" fjädrar på gängade rörhylsor som svetsats på fjäderbenen. Problemet när jag går på hårdare fjäder och sänker är att nedre fästet måste skruvas ner en bra bit från idag och därmed tar i hjulet..
![]() Således finns 2 lösningar; 1. Sätta 15 mm spacer/sida fram för att få frigång mellan fjäder/hjul. Innebär dock vissa problem med frigång mot skärm. Går förstås att lösa men blir en hel del jobb då jag inte vill montera breddare.. 2. Montera kortare fjädrar. Skulle behöva gå ner till 6" långa 650lbs fjädrar fram för att kunna behålla sätet ovanför hjulet. På ytterhjulet borde detta inte spela någon roll under förutsättning att fjädern kan komprimeras tillräckligt utan att bottna, men vad händer på innerhjulet? Vill ju inte att fjädern skall vara för kort för att fjädra ut hjulet vid kurvtagning.. Har hjälpfjäder av modell "tagliatelle" som håller fjädern på plats, så det är inget problem. Tacksam för feedback! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Det var ett givande svar Johan...
![]() Men eftersom båda fjädrarna håller emot krängningen kan det kanske vara så att konstanten från fjädrarna halveras... ![]() Men om vi då monterar dropstops, vilken effekt får vi då då... Ja det hör inte tråden till som så, men kan vi hindra denna plötsliga halvering eller påverkar drop stops enbart som kränghämmare? |
||
Hmm 650lb/in = ca 113N/mm2
Vad har en sådna fjäder för trådiamter och totalt antal lindingsvarv??? 6"= 152,4mm. Antag 6verksama varv och trådiameter på 11mm 11*6=66mm 152,4-66 ---> 86mm fjädringsväg Anta att vi lägger hela den fjädrade vikten på en fjäder. Ikrokarna 475kg 475*g/113/0,88 --> ca 44mm på hjulet och ca 41mm på fjädern ca då 20,5mm behöver fjäder fjädra in när man ställer bilen på baken. om jag nu inte tänkt helt krokigt så 86-41 ---> 45mm kvar innan fjädern bottnar. Skulle kännas skönt med lite mer fjäderdata. Andreas: Jag har redan djugit lite om detta via mail med Rikard, där av det korta svaret ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Hajjade det...Men var jag rätt ute för en gångs skull? ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (1521 totalt) |