Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4907 besök totalt |
Porsche 911 Carrera RS ?
Hej, Jag har planer på att köpa en hobby bil för slalom och banträffar, och kanske lite racing när man har blivit varm i kläderna. Bilen jag har kollat på är en 911:a Carrera RS 85:a med 3,2 liters motorn på 250hk, kan det stämma? Fanns det någon RS variation 85 ? och isåfall vad skiljer från en vanlig Carrera? ![]() _________________ Christian Eriksson |
||||||||||
Såvitt jag vet så har det aldrig funnits någon 3.2-liters RS variant av Carrera. Det där ser ut som en vanlig Carrera med fälgar köpta på Bildemo och påklistrat RS-märke. Dom har 236hk såvitt jag minns...
Man ska akta sig för att köpa Porschar från bilkrängare av typen "ärliga Bosse". Vem vet hur och värför fälgarna och märket hittade dit. Det är bra mycket snyggare och bättre med riktiga Fuschs. Gå igenom bilen väldigt noga. Carrera's har bra motorer men led i början av för veka ventilstyrningar, vilket ledde till klapprande ventiler och hög oljeförbrukning. Denna bil borde betinga ett lägre pris än en motsvarande Carrera i standardskick. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Bortsett från dekaltrimmet så vet ju faktiskt inte så mycket just denna bilen, lr hur? 3.2 är ju den som allmänt anses som mkt driftsäker bland äldre 911:or. Så om vi vänder på det, finns det ngt bättre motorval till en gammal 911...? 231 hk har en Euro 3.2, Helt rakt igenom ursprungsspecad 3.2 från 85 är nog inte så lätt att hitta idag. Jag tycker oxo 16" fuchsar är snyggt, men jag skulle påstå att det är fel med andra hjul..... Men visst bör man kolla bilen noga, den är ju ändå 20 år gammal. Är ambitionen att bygga räserbil så är det ju vettigt att inte utgå från en alltför fin orginalare (dom tycker jag man ska spara till kommande generationers Porscheentusiaster). Men frågan är om det inte är klokt att försöka leta upp en redan mer eller mindre banpreppad bil, dom är ju faktiskt rätt sladdriga orginal (speciellt på 15" ballongdäck...) _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Nope, men faktum att den står hos en "ospecialiserad" bilhandlare, har påklistrat märke och effektsiffra för en typ som har aldrig funnits får en att bli lite misstänktsam,
Svår fråga, men 3.6:a från C2:an är raktigenom bättre motor. Dubbeltändning, mer vrid, mer volym. 3.0SC motor är också väldigt driftsäker bortsett från uråldriga insprutningssystemet och kedjestyrningen (som är iofs. åtgärdat på dom flesta modeller).
Jag tror att det bara var turbosar som kom med 16-tummare, sug 911:or från perioden hade 15-tums Fuschs.
Jaa...om denna exemplar visar sig vara fri från dolda skador och kan fås för ett pris som är lägre än vanlig orginalspecad Carrera så är det väl utmärkt råämne. Något säger mig dock att säljfirman kommer at försöka kränga den som något "bättre" än vanliga Carreran, med högre pris som följd. Inget jag skulle nappa på direkt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Först vill jag tacka för snabba svar och synpunkter.
Då var det som jag trodde ingen RS, blev lite fundersam när den skulle vara på 250Hk. Fälgarna håller jag med om att riktiga Fuschs är snyggat på 911:a, vilken storlek är bäst för bankörning? Priset dom begär är 159 000Kr, jag vet inte vad en Carrera ståt i? Har inga planer på att bygga om hela bilen på en gång utan ta en sak i taget, vad ska man prioritera? _________________ Christian Eriksson |
||||||||||
Jag tar samma risk och påpekar att en mening lämpligen avslutas med punkt. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||||
En vanlig Carrera i normalskick och normala mil står i ungefär dom pengarna. om denna är utrustad med 3,6:a och därmed 250 hk - så bör du också ha G50-låda med diffbroms, åtminstone om du har tänkt köra på bana med den. G50 lådan kom -87 på 911-an och är starkare än föregångaren 915. Diffbroms behöver kanske ingen närmare förklaring i sammanhanget, men det är ett klart önskvärt tillägg på en lätt 911 med hyfsad effekt. Kolla så att den har dom prylarna. /MVH _________________ -- |
||||||||||
Lyckas man inte kräma ut 250 hk ur en blueprintad 3.2:a
Skulle ju kunna vara så att den är genomgången. (Hoppas det blev rätt utan särskrivningar nu... www.avigsidan.com) |
||||||||||
Njaee, det krävs mer än så. Carrera CS-87 hade ju en "blueprintad" motor med höjt maxvarv och lite andra ventiler, men där angavs effekten fortfarande till 231 hk... (Har kört rätt mycket Carrera CS och några 250 hk hade den inte, trots ännu mer småfix, i form av extra effektavgassystem och öppet filter på det exemplaret) _________________ -- |
||||||||||
Jag kollade lite på bilderna på annonsen på bilen. Tror inte för en sekund att den bilen bara skulle gått 13800 mil.
|
||||||||||
Jag kollade också på bilderna och kan inte se något som tyder på att miltalet inte stämmer. Skulle vara intressant att se den i verkligheten. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
ojoj...jag missade att det var en importbil! Rekomenderar starkt att du tar kontakt med förra ägare i Tyskland och kontrollerar milställningen! Jag tror att TÜV kan vara bra källa till information. Detta klingar sämre och sämre i mina öron: importbil från Tyskland, med 13000 mil (av någon anledning så har dom flesta importbilar hos bilförsäljare runt 10000 mil på mätaren), med fejkad beteckning, fejkad effektuppgift och med andra fälgar...effektuppgiften borde stå i regbeviset om inget annat. Man skulle kunna jaga reda på alla uppgifter om bilen och konfrontera försäljaren med all detta i syfte att få ner priset men risken är stor att han kommer bara att vänta vidare på nästa stackare som vill köpa grisen i säcken. Varför blanka skyltar på en bil som står för försäljning? Gå på VV's hemsida, slå i registreringsnummer och kontrollera chassie- och effektuppgifter. P.S. 3.2:or från 87 och senare hade katalysator så dom var tvungna att ha större ventiler för att kunna behålla samma effekt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Nej, 87-orna hade ingen katalysator alls, i alla fall inte de jag har sett och kört. Clubsportens ventiler var nog för övrigt inte större, utan bara lättare, för att klara av högre varvtal. Sen var det något med mappning etc etc... _________________ -- |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4907 besök totalt |