| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rör till grenrör ?
|
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (22917 totalt) |
|
Hej igen, närmare granskning av dom tidigare omnämnda krökarna visade att dom inte alls var gjorda i 2333 utan 2352 är detta material helt förkastligt eller? Tyvärr så är dom också med söm men det går väl att acceptera.
Sen angående denhär MIG/TIG diskussionen så undrar jag ifall det blir stor hållfasthetsskillnad mellan att Tiga och svetsa med en Kemppi 250amperes Mig med rostfri tråd? Det skulle ju gå fortare att miga och sen finns det ju betningsmedel som gör att fogen ändå ser ok ut efteråt. Vad anser ni? _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||||
|
Hur tjocka rör bör jag ha i ett sugisgrenrör? (godstjocklek)
Hittar inte att det framgår av tråden.. I slutändan misstänker jag att man få ta det som bjuds iofs
Lite halvot men i samma ämne.. hur mycket "får" det skilja i längd mellan piporna? Enl. cadden så kommer primär 2&3 i nuvarande skiss vara 10mm längre än 1&4 för att dom ska ligga i samma position innan dom går ihop till sekundärer. sedan finns ju en överhängande risk att toleranserna kommer flytta sig åt fel håll när jag försöker bygga sketen
Tur att jag har hela vintern på mig
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
2352 är lite sämre.. Kör med Tig om du vill få de bra. Risken när du är ovan är att du får en ojämn "kvalite" på svetsskarven vilket i det rostfria alternativet är rent förkastligt, då kommer du bara få gråa hår av alla sprickor som du behöver laga. |
||||||
|
Då måste jag oxå fråga..
Jag har byggt i 2353 som Alutech säljer. Menar ni att det är sämre än billigare legeringar som tex 2333. Sedan har jag svartstålsflänsar och rostfria böjar vilket jag vet många som kör på. Enligt denna tråd är det helt förkastligt. Jag blir lite förvirrad här.. Menar ni att mitt kommer spricka sönder när jag börjar köra på det? |
||||||
Det är olika utvidgningskoeficient samt elektronegativitet på svartstål och rostfritt...det kan hända att det uppstår sprickor där du svetsade ihop dom. Har du redan gjort det så är det bara att köra på det och se hur det håller. Ang. SS2353, jag satt med tekniska försäljaren på ett grossistföretag och kollade upp specifikationer. Vi kom fram till att syrefasta legeringen SS2354 inte tillför någon extra värmetålighet och är bara dyrare. Hur det är med SS2353 vet jag inte. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
jag har byggt både med 2333 och 2353 (har ngt svagt minne m nåt 2352 också)
har aldrig haft problem med sprickor förutom dom ggr grenröret ramlat av och blivit överkört
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
ang. att blanda svart/rostfritt material så är det väl inte en fråga OM det spricker, utan NÄR ...
personligen skulle jag aldrig blanda, även om det finns elektroder (iaf till pinnsvets) som ska kunna förbinda dem ... att få flänsar tillskurna är jue inga problem nuförtiden, ens i rostfritt .... |
||||||
|
Återstår att se hur det blir då..
Blir ett rent helvete att svetsa om flänsen mot toppen då det är riiiktigt tajt på ett ställe men GÅR gör det väl antar jag.. I värsta fall får man väl dela det på nått ställe och göra om.. Den som lever får se..
Edit: Fick just reda på att Ferrita tydligen kör den kombinationen på sina avgassystem... |
||||||
Har byggt enligt det receptet till en 964 cup o det har funkat ok denna säsongen,så misströsta inte... _________________ Otto Dürholt |
||||||
|
Är inte expert på materialen, men kolla lite i tabellerna jag har tillgång till!
Mtr............C............. Cr............ Ni............. Mo............Rp02 (N/mm2) 2333.........0,02......... 17-19........11........... -.............. 210 2352.........0,03......... 17-19....... 12............ -.............. 190 2353.........0,03..........16-18....... 14..........2,5-3,0........210 (suck...gick inte att infoga tabell, fick bli prickar för att hålla isär texten) Materialsammansättning i %! 2353 som har Molybden är ju tilltalande, eller? _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
|
Hittade en prislista från ett vvs företag, iofs inte rostfritt men det har ingen betydelse för mig iaf..
Saknas dock lite dimentioner som jag skissat efter
Men en liten inblick i prisbilden går ju få. http://www.vvsi.se/download/2728/801 Sidan 14 *jakten fortsätter på fler prislistor och ev. leverantörer* _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
http://www.rinkabyror.se/
Kolla på Rör och Rördelar -> Blå rör och svarta delar -> Svetsböjar Billigt men dimentionerna verkar vara "udda"
Hmm står ju iofs inte materialtjocklek men men
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
http://www2.sandvik.com/sandvik/0140
Sandviks listor och prislista på rostfritt _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
_________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Anger inte heller materialtjocklek eller kvalité _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Dom anger SS2333 i tabellen! Det tex 2", vilket jag misstänker är innerdia. och så står det Yd vilket nog är ytter dia, 50,8mm. t får man räkna fram!! _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
25,4*2=50,8
Sedan med kvalité så syftade jag på rörens kvalite snarare än materialvalet. Typ handelskvalité/Tryckkärlskvalité/svetsade rör o allt vad det kan vara _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Det finns även ett stål som heter 253 MA. Jag vet inte om det motsvarar någon av varianterna ovan. Det är i alla fall värt att nämna då det karaktäriseras som ett värmebeständigt rostfritt material. Det är dock dyrt och kanske lite lite overkill, men har man en SAAB-maskin med dokumenterat stygg förbränning och hög avgastemp kombinerat med en stadig plånbok så kanske man kan ta sig en funderare i alla fall :>
Här kan ni läsa mer: http://www.suppliersonline.com/prope _________________ Martin Öling |
||||||
|
Robert Uhr med erkänt stygg SAAB-motor och orginal Trionic kör på tryckkärlsrör...så materialvalet är kanske inte så kritiskt som man egentligen tror.
Egentligen är inte materialet det som är dyrt, utan all trial-and-error när man svetsar ihop det, samt all tid och gas man bränner under processen. Materialet överstiger sällan 1500:- om man håller sig till normala rostfria kvaliteter. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rör till grenrör ?
|
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (22917 totalt) |
