Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 4CV Sport -50 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 13 besök senaste veckan (47762 totalt) |
Nu har den varit iväg för burbygge, blev jäkligt nöjd!
En Tight och fin bur, Med lagom mycket rör _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
|
||
Här har det gått rätt trögt 😊 Men inte helt stiltje under åren. Den större delen av tiden har ägnats åt uppiffning av min A310, renovering av Farsans Renault 4 Plein air, renovering av min Renault 4 Super, renovering av min 8 Gordini och så uppiffning av min 4CV decapotable. Hur var det nu. Man skall väl bara ha ett projekt i taget 😊
Från där vi lämnade av sist så har det byggts kylarfastsättning inklusive modifiering av bagageutrymmet och tillverkandet av en nytt bagagerumsgolv som gör så att kylaren får plats. Nu har jag börjat återmontera de specialsaker som jag gjort tidigare i tråden Så den korta styrväxeln är på plats och även den modifierade bakvagnen med reaktionsstag och 5växlad (och diffad) låda. Denna vinter ligger fokus på denna bil, finns ju en dröm om att göra den färdig under skalet så den är redo för lack i vår. Men vi får se 😊 Skickar upp lite bilder _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Är ut i Garaget 1kväll Veckan. Så det lufsar på i långsamt tempo. Men det går framåt 😀
Har nu monterat kylrör, renoverat pedalstället, renoverat frambromsar och påbörjat inpassning av växelstång och handbroms mekanism. 4CV är vi en liten bil, så det blir trångt och mycket måttande för att allt skall få plats Skickar upp lite bilder _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Lite mer framsteg
Huvudbromscylinder monterad, utan svordommar, väldigt trångt på alla svansmotor Renaulter så det hör till ovanligheterna Batterilådan tillverkad och bensinledning samt plus kabel och vajer för koppling och gas monterad under bilen. Har även testmonterat mina mätare, stuket blir rätt, Nu skall de bara byggas om. En blir varv en oljetryck och den vänstra vattentemp _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Fränt projekt! Snyggt med tidsenlig läderrem till batterilådan
Drömmer lite om svansmotor-Renault jag med, vore kul att bygga på en dauphine nån gång |
||
Tack! Klart du skall ha en svansmotor Renault, kul att modifiera eftersom mycket passar mellan olika Renaultmodeller. Har även en Dauphine som jag modifierat 😀 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lite enklare att modifiera en dauphine eftersom fler delar passar från andra Renault modeller utan modifiering😀 _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Tack! Svansmotor var väl lite på modet när Porsche/VW/4cv utvecklades så tror det är anledningen till svansmotor. Finns ju någon myt om att Porsche utvecklade 4cv i sin franska fångenskap. Vilket inte stämmer eftersom bilen mer eller mindre var färdigutvecklad när Porsche tillfångatogs _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Jag fortsätter med mina tisdagsmeck. Men ibland så syns det knappt att man gör något 😀
Men lite har hänt! Stötdämpare bak är monterade, bromsrör bak tillverkade och monterade. Bromsok renoverade och monterade + en massa annat smått som man gör när man renoverar bil😀 Fick även montera mina Gottifälgar för första gången. Om allt är rätt mätt så ska de få plats under skärmarna. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Tack!
Det var så det såg ut på tävlingsmodellen av 4CV 😀Nuförtiden behövs det väl inte, men då var dämpare sämre så det var ett sätt att få hårdare dämpare. Jag har gjort det för att det satt på tävlingsmodellen samt för att orginal satt de längre in på pendelaxeln. Ville ha dem längst ut så dämparen används bättre _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Samma tänk som jänkarna: "hmm vi behöver dubbla effekten.. låt oss göra en motor med dubbelt så stor slagvolym"
Kul att det går framåt |
||
Brunt var det här!
Nu har det varit lackning på agendan, man vill ju gärna inte vara i garaget efter man lackat så det blev även lite andra dagar än tisdagar i garaget denna vecka. Men har även hunnit med att montera bensinpumpen. Blev väldigt nöjd med den bruna nyansen. Har apat efter de tidiga Luxe och Grand Luxe modellerna av 4CV, de var i denna bruna nyans invändigt. Utvändigt kommer den bli grön Blev väldigt nöjd med färgvalet 😀 _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Snyggt! Ja färgen blev kanon, riktigt mysig! Är en skön milstolpe när det börjar komma färg på sakerna och man skruvar tillbaks saker permanent
|
||
Våra race- och banåkarbilar Renault 4CV Sport -50 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 13 besök senaste veckan (47762 totalt) |