Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 T16 tribute replica | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (5633 totalt) |
Inte helt ovanligt i USA (Det var ju inte en Helt ovanlig bil där en gång i tiden så dom har kanske haft fler utgångsobjekt att pilla med). Finns även att läsa om ett par som hållit på med konverteringen här i Sverige i alla fall, men jag har inte följt de projekten till dom blivit klara. Att den inte passar i andra bakdiffar har jag inte hört tidigare? Däremot behöver man svarva lite för att den ska passa för framaxeln. Kommer dock inte ihåg om det var kronhjulsplaceringen eller lagerlägena som inte var "rätt". _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har bara hört om dom som monterat bak på S2 och fick då göra något för att den skulle passa.
Skiljer lite på måtten här och där om man jämför dessa ritningar. https://www.sqsracing.com/files/fs_f https://www.sqsracing.com/files/fs_f Men tjocklek på axeln där lagren pressas på är i alla fall samma men olika längder. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Min inriktning på bygget är att efterlikna orginalet så mycket som det bara går, fast inte vara märkestrogen på delarna där ekonomi får styra och tillgången samt tillbehör för trimning finns. Det skulle inte vara omöjligt att använda XU motorn och efterlikna orginalet mer och kanske jaga en låda från Citroen DS från 70 talet som användes på T16 men jag känner att det skulle bli för krångligt och jag ser fram emot att få köra bilen ganska snart. Jag har fått lite förslag i tråden på olika motorkonfiguratiiner som skulle underlätta bygget men helt frångå den layouten som Peugeot använde, vilket jag försöker kopiera, och är lite av det roliga med detta bygge för mig. Visst vore det häftigt med R8 layout och större motor men det får bli på något annat bygge i framtiden. Nästa bygge blir nog en dragbil i form av Audi S1 E2 för att förnedra tyskarna lite Tredje bilen blir nog en MG Metro GR4 så det kryllar med grupp B replikor på gården. Brorsan har precis börjat bygga en Renault 5 Turbo så det verkar finnas en röd tråd i familjen........förutom min grabb som på 18 års dagen ska köpa en MB 190E och bygga om till en Evo2 DTM _________________ Thomas Berglund |
||
Tänkte börja med dörrarna och göra dom helt klara för att få lite känsla för slutresultatet. Tänkte snåla lite och inte köpa glasfiber/carborn utan jobba lite med originaldörrarna. Dom är helt rensade på insidan och kommer bli utrustade med förvaringsfack som originalet. Backspeglarna blir lite större än originalet och fasta plastfönster med traditionellt skjutfönster på varje sida.
Det svåra blir att kopiera öppningsmekanismen och plåten som skall täcka _________________ Thomas Berglund |
||
Såg denna sida... Inte ohemult dyra pryttlar, som visuellt verkar skapligt överensstämmande med orginalet:
https://rallybodykits.com/peugeot-20 _________________ Magnus Falk |
||
Eller så köper du min Audi V8 med RS4 B7 motor och låda, DTM "styling" kit och Ur-S4 svart Recaro sport inredning och stripar den som DTM bilarna och har som dragbil. Svårt å hitta en vettigare dragbil skulle jag tro, finns krokar godkända för 1900kg att sätta dit
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
[quote="Berglundracing"]
Det är min tråd med bajan! Även om jag är Peugeot-fanatiker i grunden så skulle jag säga att detta är absolut en värt väg att gå! Layout-mässigt så blir det mycket mer likt. Pappas 205 med dimma-kit fick en 8v turbo-motor från 605 tillsammans med mi16x4 drivlina istället. Så den är också fyrhjulsdriven fast med motorn fram. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Har scannat marknaden på karossdelarna och hittat ett företag i Turin/Italien som heter Ricambituning.it
Dom har de lägsta priserna som jag kunnat hitta i varje fall. Ett E2 kit går loss på 60' ink moms. Har planerat resan dit ett tag och det blir en roadtrip i sommar med grabben. Köpte en Peugeot 307som just nu transformeras om till lätt lastbil så kittet får plats. Väntar på lite barmark så SFRO kan görs en provkörning och kolla svetsar innan den lackas vit med T16 dekor. Testkördes under ett is event med GRC i Funäsdalen för några helger sedan och så vitt jag kan bedöma, helt oskev efter kraftig misshandling _________________ Thomas Berglund |
||
Se "baja bug"
Coolt projekt! Har en bubbla också som måste bli klar till sommaren. Måste bara byta topp packning i subarumotorn och SFRO besiktiga Sen testas lite på Knutstorp och säljas till förmån för inköp av delar till T16 _________________ Thomas Berglund |
||
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Har tillverkat distansplattor för bromsoken som är från en Audi A8 1996. Vill ha ventilerade bromsskivor bak enligt orginalet trots att det förmodligen inte behövs. Tyngre blir det också
Lite förvånande att det skillde i avstånd mellan skiva och infästning mellan höger och vänster sida. Har bytt lager och hoppas det inte är ofullständigt itryckt? Inget glapp och allt ser ok ut. Skivorna är mockup då jag behövde komma igång och har "höftat" håldelningen för Subaru håldelningen på Audiskivorna. Rolle slitz brukar hjälpa mig med modifiering av skivor men blir krångligt med snabbjobb då jag lämnat Sthlm för Skaune. _________________ Thomas Berglund |
||
Har tagit hjälp av en äldre herre som gör fästen för min drivlina. Framdiffen är klar och efter helgen förhoppningsvis resten till växellåda och bakdiff.
Pillar lite med en dörr också som jag kommer göra helt klar för att få lite känsla av slutresultatet. _________________ Thomas Berglund |
||
har du fler bilder på detta projektet.. vad blir det för växellåda.. vad för bromsar.. vad för subba maskin?? _________________ Michael Thulesius |
||
|
||
|
||
Hur har jag kunnat missa detta. Fränt bygge!
MC Racing i Frankrike har en hel del glasfiber prylar https://www.mcracingsa.com Smidiga att ha och göra med trots att de är fransmän. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 T16 tribute replica | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (5633 totalt) |