Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
624 besök senaste veckan (17422 totalt)
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Har funderat mycket på växellänkaget. Vill ha "oem"-look inne i bilen så kabelvajrar och liknande går bort. Har därför försökt sätta mig in i fusion 360 och göra en ritning på hur jag tänker mig växellänkaget. Riktigt kul faktiskt!

Är rätt nöjd med hur resultatet blev. Nu måste jag bara försöka få det utskrivet på något sätt. Man blir ju rätt taggad på att skaffa en 3d-printer...



_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Två milstolpar denna veckan!

Äntligen har vi hittat en tryckplatta som fungerar med kopplingslamellen och svänghjulet jag valt. Detta är femte tryckplattan jag testar så jäkligt skönt att ha det löst. Det enda frågetecknet som är kvar är om fingrarna sitter för långt in, just nu är det bara 6 mm till "ramen" som fingrarna kan röra sig. Om fingrarna måste ut krävs större distanser mellan tryckplatta och svänghjul, samt en annan slavcylinder.


Jag är också klar med kabelhärvan! Otroligt skönt att äntligen vara klar. Det var inte så svårt men tog väldigt lång tid.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
För att se om kopplingskitet passar måste slavcylindern aktivera tryckplattan och se om "sac" har flyttats. Har den gjort det fungerar allt som det ska. Det innebär att slavcylindern måste luftas, vilket visade sig vara riktigt jävligt!

Glad i hågen vid första försöket gick jag ut i garaget. På youtube sa de att det tar en kvart och sen är det klart. Hehe, det har blivit många kvartar sedan dess mitt första problem var orginalslangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern som tog in luft. Efter bytet så hade jag fortfarande problem med luftningen. Jag ser tydligt att bubblor kommer upp vid behållaren men inget händer.

I brist på andra idéer drar jag åt alla kopplingar då jag tänker att dessa kan tjuvdra luft. Det skulle jag inte gjort.. aluminiumkopplingen går sönder och frustrationen är ett faktum.

Nu tre veckor senare så har jag äntligen en ny koppling men inte fasen hjälpte det. Samma problem som innan.. Har luftat slavcylindern separat vid två tillfällen och är helt hundra på att ingen luft finns kvar där, ändå så händer det ingenting när jag vakuumpumpar. Bubblor kommer upp men inget händer. Otroligt frustrerande..



_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6059



har du provat att pumpa i vätska bakvägen?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11284



J.Schuman skrev:
har du provat att pumpa i vätska bakvägen?


+1 på den om du inte testat det.

Klassikern att titta på:


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



Jag höll på med en massa strul med hydralisk koppling på min seven. Kom fram till att enklaste var att byta alla delar, ny vätska och lufta med tryck-släpp metoden. När något börjat strula för mig har det aldrig gått bra med att byta bara en del. Konstigt men sant

Gissar att värmen tar död på tätningarna i cylindrarna och sen smutsar ned vätskan som förstör cylinder nr 2. Ren killgissning

Är ju rätt billiga komponenter så jag har inte analyserat mer än så

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Tack för tipsen! Problemet är att det inte finns någon luftningventil vid slavcylindern. Pumpade bromsvätska bakvägen på porschemotorn med gott resultat så metoden fungerar om nipplarna finns

Vill i största möjliga utsträckning undvika en luftare vid slavcylindern. Finns flera anledningar till varför, bland annat så är just vaggruppens luftningsventiler dåliga, dyra och de får inte plats.

Allt utom huvudcylindern (och bromsvätskebehållaren) är nytt.. Problemet kan ju sitta där förstås.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Tänkte att jag drar en film för att visa vad jag menar, är lättare att visa i bild än i text.


_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6306



Lufta baklänges , tryck in slav cyl kolven i botten med cylindern längst ner.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Tror jag förstår, du tänker att lossa sprängkåpan från motorn och pumpa slavcylindern när den sitter i sprängkåpan?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6306



Gunnarsson skrev:
Tror jag förstår, du tänker att lossa sprängkåpan från motorn och pumpa slavcylindern när den sitter i sprängkåpan?


Då är det ju joppigt, tänkte modell när slaven sitter löstagbart på lådan.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Gunnarsson skrev:
Tack för tipsen! Problemet är att det inte finns någon luftningventil vid slavcylindern. Pumpade bromsvätska bakvägen på porschemotorn med gott resultat så metoden fungerar om nipplarna finns

Vill i största möjliga utsträckning undvika en luftare vid slavcylindern. Finns flera anledningar till varför, bland annat så är just vaggruppens luftningsventiler dåliga, dyra och de får inte plats.

Allt utom huvudcylindern (och bromsvätskebehållaren) är nytt.. Problemet kan ju sitta där förstås.


Har du porsche motor/vxl original slavcylinder? För alla 1.8t och tillhörande växellådor har väl luftnippel på slavcylindern?

Är ju kanske inte rocket science att montera luftnippel annars, köp tex reparationskit för luftningsnippel och skruva i samt nippel i repkitet.

_________________
Roland Johansson
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Har 1.8t intern slavcylinder. Sitter ingen nippel på slavcylindern utan man får montera en separat innan slaven, dock är dessainte så bra och dyra. Får heller inte plats..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11284



Gunnarsson skrev:
Har 1.8t intern slavcylinder. Sitter ingen nippel på slavcylindern utan man får montera en separat innan slaven, dock är dessainte så bra och dyra. Får heller inte plats..


Byta mot Saab-slavcylinder som har luftning? på Min 944 med Opelmotor så är det Saab-slavcylinder inuti original-porschesvepet.
I värsta fall går det snabbt att borra ett hål för en slang för luftningen.

Min slavcylinder sitter oåtkomlig innanför svepet, men sen sitter det en >1m slang med luftningsnippel längst ut så luftningen kan jag göra en bit ovanför toppen (från början för kort slang så det var svårt att komma åt)

Edit: såhär och lite längre ner på sidan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=866674#866674

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 142


Trådstartare
Hm, skulle kunna kolla upp det. Tror dock att jag haft lite framgångar ikväll med luftningen. Har lutat motorn rejält och luftar enbart slavcylindern med rätt högt tryck, och det kom ut bubblor trots att jag luftat flera gånger innan. Alltid något

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
624 besök senaste veckan (17422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande