Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 53, 54, 55   >>
30 besök idag (292220 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Får länsstyrelsen se dessa bilder blir det nog några fler veckors inspirationsbrist, alternativt några (läs år) veckor semester på Karsudden eller kanske Säter

Bäst att hoppas på att länsman inte finns här då, vill inte träffa på honom igen på ett bra tag...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ligger det ett SAAB-hjul kvar i verkstan?
Har fått ringar och skulle ev ner i morgon under dagen.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Bränslepumpen upphängd, original Calibra T passade bra.

Kvällen har gått till att göra distanser för motorfästena. Ett gäng tjocka distamser som gör så att fästena plus en gummidutt i mitten kommer i samma nivå, samt ett gäng plattor som kan användas för att justera in höjden på motorn.

Riktigt så många plattor skall nog inte behövas, men hellre göra en extra nu än att sakna en när motorn åker i....

om man kan göra så? Jag har inte en susning, men jag har gjort så och förhoppningsvis så funkar det...

Ikväll har ett gäng roliga verktyg använts, vinkelkap, svets och borrmaskin. Så vad lärde jag mig av det? Jo, galvad metall är svår att svetsa i (typ går inte... ) och svetsloppor kan bränna till på de mest oväntade ställen...

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Ligger det ett SAAB-hjul kvar i verkstan?
Har fått ringar och skulle ev ner i morgon under dagen.

Nu fattar jag vad du menade innan idag, jag såg inte ditt inlägg efter att jag hade postat mitt inlägg efter ditt...
Efter att du ringde började jag fundera på "-Du svarade aldrig på..." och det enda jag kunde komma på då var ", Svarade på vad då?".

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Anders ringde innan idag och sa "-Jag har fixat..." så med stor glädje och arbetsiver gav jag mig iväg till garaget och väl där hittade jag:

(Bilden är stulen helt utan hämningar och tanke på repressalier från Anders )

Anders hade gjort en adapter för urtrampningslagret, så nu kan det sitta fast i kåpan!
Så vad innebär detta i realiteten då?
Jo följande:
* Jag är skyldig Anders ÄNNU mer gentjänster
* Det saknas två slangar som jag skall skaffa för urtrampningslagret och dess luftning, när väl de finns på plats så är det inget som hindrar att motorn kan skruvas fast för gott i bilen. Sen kommer jobbet med kylslangar och vakumslangar. All el förutom två jordpunkter och att en kabel skall ha matning när tändningen är på skall vara klart. Rackarns, helt plötsligt börjar det kännas nära till att prova att starta... det känns läskigt.

De närmaste veckorna tänkte jag försöka jobba undan så mycket jag kan med den för att få den i sånt skick att den kan gå igenom en regbesiktning och göra det så fort det bara går.

Men kvällens glädje och arbetsiver dog snabbt när jag började plocka isär bruksbilen istället, några timmar fick ägnas åt den istället för roligare saker.

Jag vill återigen passa på att tacka Dude!

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tacka inte ihjäl dig
What are friends for!!!!

Dessutom är det kul att bara göra lite småprojekt åt nån som vill bli klar och har ambitioner att använda grejerna.
Det är mkt svårare att göra sitt eget skit (som aldrig tycks bli klart)

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Har man inget bättre för sig så...

Ja, det skall klamras upp lite bättre...
Avgasysytemet skall kapas och så lånmgt bak det bara går kommer det att hamna en katt.

Varenda gång jag får i motorn lär jag mig nya knep, tyvär så skiljer knepen man behöver ta till från gång till gång....
Någon som vågar gissa vad lägsta punkten blir? Det är faktiskt jämnt mellan framvagnsbalken och oljetråget.

Vänster sida: Här skall ALLT få plats
Höger sida: Här blir det tomt förutom lite tight vid bromsservot...

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Du skulle ha kapat den framför vindrutan...och svetsat på en e30-framdel...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Nya slangar.

Fast finn ett fel...
Nästa gång skall jag tänka efter minst FEM!!! gånger innan jag köper något.

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
* Jag är skyldig Anders ÄNNU mer gentjänster

Det där känner jag igen... Dude

Marcus Gustafsson skrev:

Nya slangar.

Fast finn ett fel...
Nästa gång skall jag tänka efter minst FEM!!! gånger innan jag köper något.

Den där pallen känner jag också igen... Fråga Kraniel varför sitsen är sné...

Däremot hittar jag inte felet...

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Men jösses va liten den där motorn är jmf med originalet.... Jössenes... Blir ju tokbra det där!

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

För tunn slang?

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

meldert skrev:
Däremot hittar jag inte felet...

Westfield skrev:
För tunn slang?

om jag hade tänkt till några extra gånger så hade den korta slangen som går till avluftningen varit MYCKET längre. Som det är nu går den upp ur adaptern en liten bit, hade den varit några dm längre så hade luftningsnippeln hamnat i samma höjd som ovankant på toppen på motorn och då hade det varit plättlätt att lufta kopplingen. Som det är nu så hamnar luftningsnippeln "någonstans där nere" där det finns massor av andra saker som är i vägen och antagligen går den bara att komma åt underifrån...

Nåja, förhoppningsvis skall kopplingen inte luftas varje dag och tills nästa gång så vet jag hur det egentligen borde vara...

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

kan du inte bara förlänga avluftnings slangen med en bit fast ledning så den kommer upp till lämplig nivå?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Michael Th skrev:
kan du inte bara förlänga avluftnings slangen med en bit fast ledning så den kommer upp till lämplig nivå?

Ja...förläng med något.

och....teamet borde ha lärt sig att smala slangar inte är bra.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

När man luftar rinner det om avluftningsslangen, bäst att ha den "under" bilen nånstans så det inte dräller bromsvätska över koppling/sprängkåpa eller annat. Du kan ju vika den nedåt, göra ett litet hål i sprängkåpan och ta ut den där eller åt sidan så man kommer åt den underifrån kanske. Det är inte så ofta man luftar kopplingshydrauliken

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

jag brukar sätta en transparant slang över änden på luftnings nippeln ner i en behållare.. Om man tar lite fett på gängorna till nippeln så läcker det inte där.. lossa lite och lufta på..om slangen går uppåt så vill ju luften lättare ut ..

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Nu har jag pillat med lite av varje...

Avgasystemet började jag med... Sedan blev det till attt kapa bort sk*ten för jag kom på en bättre sak. Sen fick jag en ännu bättre ide så kapen åkte fram igen, men jag råkade köpa fel böjar på Biltema så jag är tillbaka på urspungsläget.

Kylsystem: En ny koppling gjordes mellan kylaren och vattenpumpen som dessutom får ett inlopp från värmepaketet, det som är kvar är att en nippel skall svetsas fast för utloppet från toppen. Sedan började jag göra fästen för röret, punktade dit dem på rambenet... Sedan började jag fundera och rota bland slangarna jag har. Nya ideer gjorde att fästena inte behövs och att röret hamnar på ett helt annat ställe men som jag tror blir bättre. Så bortsett från en nippel som skall svetsas fast och ett rör som skall kortas är kylsystemet klart... kanske... Om jag inte får mer ide'er...

oljegivare: Givarna för oljetryck och oljetemp läckte, och då var det inte ens olja i motorn... Numer tätt...

Insug: Jag testade att göra en adapter för 90->70mm, inte nöjd men får funka för att få igång den. Fast det leder till nästa problem. Insuget hamna väldlgt lång fram så jag funderade på var luftmassemätare och luftfilter kommer att hamna. Som det vekar just nu så verkar smidigaste platsen att få dit filtret vara framför kylaren, finns det några nackdelar med det(mer än att det suger varmluft när man står stilla)?

Fasiken, vissa svetsar jag har gjort i helgen känner jag mig faktiskt nöjd med! Fast det händer fortfarande att det går åt skogen emellanåt men det är mer sällan nu.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Första försöket att få ihop avgasystemet... Blev bara dåligt och linjerade inte alls upp med resten.

Andra försöket att få ihop avgasystemet... Blev bättre men linjerade fortfarande inte alls upp med resten.

Tredje försöket. Även om det inte ser ut som det så är det hyfsat ihop med resten av avgassystemet.

Nu till en fråga:Klarar man sig hyfsat ljudmässigt med en katalysator och en ljuddämpare?
Försöker jag få in ett flexrör, katalysator samt den ljuddämparen som sitter under bilen idag tror jag att det blir platsbrist på längden. Dessutom hamnar katalysatorn där jag INTE vill ha den, mellan stolarna. Redan det gamla avgasystemet med katalysator gjorde att kardantunneln blev riktigt varm vid bankörning. Det är så distraherande när passageraren försöker ta spjärn mot kardantunneln och bränner handen när man kör genom Ejjes på Gelleråsen...

Så här der det ut bakifrån, inte mycket som sticker ner...

Framifrån, det runda som syns i mitten är den bakre ljuddöämparen och den hänger i sitt nedersta läge nu och går att höja några cm. Det kan bli jämt mellan framvagnsbalken och bakre ljuddämpare om vad som blir lägst.

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Nu låter kanske Opelpuffran hetsigare än orginalrovan, men jag åker bara katt och rätt liten slutburk, och det är inte i närheten av högröstat.

Jag löste mycket av värmen ifrån katten genom att köpa värmeisolerande filt (ifrån Hansen Racing, har en hel del kvar om du vill köpa) och bulta fast det i kardantunneln. Du som (väl?) har det mesta i drivlineväg borta kan nog få till det riktigt snyggt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Idag har nya försök gjorts för att komma framåt med det här... Och framåt har det gått, men mest bakåt.
Bland annat gav jag mig på att svetsa lite till idag, det är alltid trevligt när man får stifta bakanskap med svetsloppor som hamnar bakom svetsmasken. thumbs down

Men det som behövdes göras var att få ur motorn så att det sista kunde göras med den så att den sen kan monteras för gott i bilen. Så motorn trillade snabbt ur och sedan började jag med kylsystemet:

På bilden sitter ett rör som skall koppla ihop kylaren, värmepaketet och förvärmingen till insuget (borde nog ha pluggat det iofs...) med vattenpumpen. Ett fäste gjordes så att det skall sitta fast i insuget och sitta någorlunda still.

och så här kommer det att se ut, det fattas en slang som skall gå till utloppet på värmepaketet annars är alla där. Sen kan man fråga sig hur det funkar med slangklämmor??? När man inte behöver dem så finns det sådana i drivor överallt, men när man skall ha så finns det bara sådana i fel dimensioner...
Nåja, en ny inköpsrunda imorgon får det bli...

Det jag också skulle göra var ju att få i slavcylindern och urtrampningslagret!!!
Här sitter det fast och kåpan har monterats på plats, alla skruvarna har dessutom fått gänglåsningsguck på sig så att de inte skall kunna lossa. När jag var klar kom jag på att jag hade varit lite väl ivrig att få dit det så jag hade inte tagit någon bild, men skit samma...
Man ser även luftsningsslangen som ju gärna hade fått vara lite längre. Nåja, då vet jag det till nästa gång, om jag nu lär av misstagen...

En massa annat småpill gjordes och sedan började jag plocka ihop så smått för att åka hem. Någon sekund funderade jag på om jag skulle försöka få i motorn igen, men grenröret måste bli klart först. Så jag satte mig ner och funderade igeom allt som behövde göras innan motorn kunde hängas i för gott. Då slog det mig... fan... Jag kan väl inte vara så klantig... eller kan jag det... men då blir det ju massa jobb igen... fan... måste kolla så jag inte glömde... var såg jag den sist...

Det som ligger jämte locket till expansionskärlet mina kära vänner är något speciellt... Någon som känner igen det på bilden? För den som inte vet vad det är så är det urtampningslagret som sitter ovanpå slavcylindern och som jag plockade bort för att kunna skruva fast slavcylindern i adaptern. Men hur funkar det då med att slavcylindern sitter i adaptern och den är fastsatt för gott på motorn?

Svaret är: klantarsel...
Det kan hända att något enstaka kraftuttryck användes. >

Nåja, en stund senare så var adaptern borta och alla gänger rengjorda från gänglåsningsguck.

Så, det blev en bild på det ändå... >

Snabbt sattes allt ihop igen och adaptern monterades på motorn igen, det känns som att jag börjar få rutin på det nu.

Pust, skitkväll... Dags att plocka ihop grejerna jag har spritt ut precis överallt. När jag plockar undan får jag syn på:

Det är lådan som urtrampningslagret och slavcylindern kom i. Något i ryggmärgen fick mig att titta i den för att se vad som fanns kvar där...

Bortsett från lite nipplar så fanns det ett skydd till slavcylindern så att det inte skall komma in så mycket skit i det. Man kanske skulle hittat lådan tidigare? Nåja det är ett skydd... Den borde fungera ändå utan det.

Det "roliga" är att skyddet är ett gummisskydd som skall röra sig med kolven i slavcylindern, för att kunna göra det sitter det en fjäder inuti gummit. Fast med fjädern på plats så kan jag inte få urtrampningslagert att fastna på slavcylindern, fjädern bygger för mycket på höjden. Den som orkar kan fundera på hur jag vet det...

Nåja, allt har inte gått åt skogen idag utan en del har faktiskt gått smidigt och bra (konstigt nog).

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 53, 54, 55   >>
30 besök idag (292220 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande