Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 15, 16, 17 >> 68 besök senaste veckan (49364 totalt) |
Re:
Mer avancerat har jag inte sagt, men det är inget direkt revolutionerande med deras kit som inte har funnits i flera årtionden. CFD i all ära, men det ger dig bara värden vid ett statiskt förhållande. Resten är upp till dig att justera in och känna efter på banan. Och alla har olika preferenser. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||||||
Re:
Spännande! Jag tror jag har V-Max på ca 218-220km/h på 418hk så jag väldigt stor skillnad där. Givetvis ska jag förbättra mig i utgångarna och inbromsningar med men var kul att just veta dom rakorna för får jag samma utgång så är det ju bara full gas. Så vet man ungefär den tiden man tjänar. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Är det den tiden vi pratar om så är ju effekten väldigt effektiv. Jag har ju gått igenom din M4 film på Mantorp 50ggr i alla fall för reference haha. Det är ju mycket annat som spelar in om man skulle mäta hela banan och effekten. Bara kul med dagens chassi, Aero och bromsar att med ett bra varv med mera effekt så är man på 1:23 tider i alla fall. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Tusen tack Zander. Hoppas kunna kasta upp mera matnyttigt och framförallt mera media och varv runt banorna i år. Gratulerar! 718 GT4a är ju riktigt snabb bil så inte lättaste att hänga på. 1:25.951 satte Sandqvist 2022 men han är riktigt duktig Bara åka ut och ha roligt, man lär sig något nytt varje gång. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Nu när du skriver det... Jocke på JRM trodde jag tappade upp mot 70hk på tävlingen och tog 1.5sek efter det fixades på Mantorp men det var en ny hjulinställning och jag gjorde lite ändringar på chassit. Men den där sekunden som du har på 60hk borde ju stämma rätt bra överens för mig med. Det är kul att blicka framåt och se vad just effekten kan köra. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Tror inte Mantorp finns där, men andra svenska banor dock, Optimum G är ju ett najs gratisprogram för att simulera varvtider när man gör lite olika förändringar på bilen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||
Re:
Ja det håller jag mig dig om att det inte är något nytt i sig. Men hela "paketet" är ändå inte något man ser väldigt ofta där ute på hyllan i denna kaliber. Finns många med som säger Aero på svenska banor är bara för syns skull med. Jag som glad amatör har fortfarande problem med att justera in chassit. ![]() Så lite som möjligt som stör runt om är föredra haha _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Var tvungen att kolla vad det var och damn rätt avancerade program, Wayne iver my pay grade ![]() ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Bara för klargöra, det är inte bara köpa ett turbokit och mappa om.
All kylning måste bytas inkl insug/intercooler Turbokit Methkit för kylning av insugstemp Uppgraderad soppa system. Troligtvis 6x spridare i insuget. E85 mix eller Racesoppa Och sedan kommer inte lådan klara detta för alltid heller utan. Bli "superlap" med den effekten. Men kylsystemet ska förhoppningsvis börjas bytas ut redan i år. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Optimum Lap är rätt simpelt(men dom har annan mer avancerad programvara för annan chassianalys), man skriver in typ vikt, cd/cl, däck, utväxling, effekturva, vikt, ungefär. Sen är det bara välja bana och åka. Jag får väl göra ett litet exempel:) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||
Lite exempel på vad man kan göra i optimum lap, tror att du skulle kunna ha rätt kul där du som funderar mycket på varvtider
![]() Slängde ihop en supra lite snabbt, baserat på std data jag kunde hitta, men med typ rdäck (peakar på 1,2g nästan) å lite lätt aero Här är ett varv på gelleråsen, och sen vad som händer när man ökar från std effektkurva (siffror från katalogen på 335hk varianten) genom att helt enkelt lyfta hela effektkurvan upp till 50% mer. Man kan också lägga in hela effektkurvorna mer detaljerat om man har före/efter kurvor tex. ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||
Re:
Misstänker att det hjälper mer om bilen är hal men Maisaari i sin Volvo 240 får sämre payback ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Så är det absolut. Men de är väldigt mycket av tiden som är ut ur kurvorna också. Även på en bana på Kinnekulle där man tycker de är lite fullgas så förlorar man lätt sekunder på ett par hundra hk. Jag hade hoppats att inte så var fallet, men när jag kört och loggat mycket bilar på samma bana så kommer man tyvärr till en insikt att motoreffekt är klart den enklaste vägen till snabba varvtider om allt runt om kring hänger med. |
||||||||||
Re:
Jag räknar med att varje km/h ut från chikanen är nära 1 tiondel om man kollar loggarna. Men måste handla mera om Aero? GT3RS måste ju ha mera drag än E92 även om du har lite Aero på den? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Re:
Visst att en dragy bil påverkar. Men de är rätt obefintligt i låga hastigheter. Så på svenska banor känns de inte i närheten så avgörande som tex ringen där man verkligen märker en markant skillnad i toppfart så fort man monterar en mindre vinge. Ska testa ett lite annat concept iår är tanken så vi får se vad som ger vad. Man lär sig hela tiden 🙂 |
||||||||||
Ny vinge för i år.
Var kosmetiskt fel på andra så tog en mindre men aggressivare så ska ge mera DF i lägre hastigheter. Sedan ser den lite bättre ut för polisen med kanske ![]() PPF matt för skydda vingen. I alla fall en liten uppgradering. ![]() ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Säsongen börjar denna vecka och dax att serva och uppgradera bilen.
Tyvärr är inte ekonomin på topp efter majoriteten av huslånet går ut nu och utgifter som ränta,mat, el och annat trevligt ökat 7.000kr/mån efter jag köpte bilen. Men jag ska göra det bästa av det och satsa på rekordet i Challengeklassen både i serien och King of Mantorp närmaste 2 åren. Då jag bor 40min från banan så har jag bestämt mig sälja mitt drömsläp efter använt det 2ggr och satsa på lite delar till bilen och betala in lite extra på lån. Kommer ut en annons så fort jag tvättat av det. 2700kg 5x2m flakmått Besiktad till 2025-08-31 Bromsen behöver justeras En lykta är lite spräckt Litet läckage i hydrauliken. Men ska börja kolla på detta så något kanske fixan innan försäljning Supernöjd med släpet och kommer köpa ett likadant om 2-3år när ekonomin är bättre Men är någon intresserad redan nu skicka PM ![]() ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Milltek stöttar vidare detta projekt ytterligare 2år!
Kan inte vara mer än nöjd med ljudet det levererar och passformen är så bra så t.om jag liggandes i gruset hemma kunde montera det. ![]() Forge Motorsport går in med nya stag i motorutrymmet. Ni hittar sortimentet från båda dessa på Stertman Motorsport och JRM Racing. ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Dax att presentera 2024 och 2025 nya huvudsponsor.
Då problem med kylning har varit starka sista 2åren så kommer allt bytas ut närmaste 2 åren. Vi börjar med nytt Insug som är deras extremaste version. Och datan ser lovande ut! 21 vs 43 grader mot original vid 10grader ute. Höjd toppeffekt 5hk 18hk/28nm i mellanregistret Framförallt så kommer det prestera betydligt bättre i högre temp där den tidigare drog ner effekte. ![]() ![]() ![]() _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 15, 16, 17 >> 68 besök senaste veckan (49364 totalt) |